Топ теми

ВИСОКО НАПРЕЖЕНИЕ! С отворено писмо родители и граждани защитават приема на Езиковата и Математическата гимназия

От МОН категорични: Намаляването на паралелките с една в ЕГ е поради по-слаб интерес и предполага равнопоставеност между всички училища на територията на област Благоевград

Родители и граждани излязоха с отворено писмо в защита на качественото държавно образование и запазване приема на Езиковата и Математическа гимназия. В писмото, което бе предоставено на репортер на „Струма“, инициативен комитет в състав Румяна Първанова – загрижен родител и гражданин, Маргарита Георгиева, родител и зам. председател на „Алианс Франсез“ – Благоевград, Гергана Георгиева, загрижен родител и филолог, и Чавдар Аладжов, родител, служител на Сметна палата на ЕС, изразяват тревогата си от насажданото напрежение и разделение сред училищната общност около план-приема в 8 клас в Благоевград и страната.


„С лека ръка се посяга на най-търсените от децата ни две училища в Благоевград: Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ и Природоматематическа гимназия „Акад. Сергей Корольов“, които безпроблемно запълват приема си и привличат в редиците си ученици от цялата област, Кюстендилско, Пернишко и дори София. Искаме най-желаните и постигащи най-високи резултати на зрелостните изпити училища в Благоевград да останат в сегашния си брой и вид! Езиковата и Природоматематическата гимназия са гордост, носители на половин век приемственост и успехи!“, заявяват от инициативния комитет и акцентират, че МОН, в лицето на министър Вълчев, дори обявява намерението си да наложи отпадане на интензивното чуждоезиково обучение, тоест на езиковите училища.
„Това е промяна от национално значение! Двуезичното обучение е запазена марка за качество и успех в града ни от 1984 година насам. Неслучайно все повече частни учебни заведения в София предлагат именно такова образование. Осъществяването на подобна крайна политика би лишило обикновените граждани от възможността да обучават децата си безплатно на подобно равнище, а малцина биха имали възможността да плащат частни лицеи“, категорични са родителите. Те акцентират и че съгласно целевите стойности на план-приема, разписан от МОН за Благоевград, паралелките с профил „Чужди езици“ трябва да са 11, докато РУО – Благоевград предлага за гласуване директно 10, без да обоснове свръхмярката си. Не се казва и защо се заличава точно една от двете единствени за областта паралелки с френски в ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“. Припомнят и че през месец октомври лично френският посланик поднови почетния знак за качество „Label FrancEducation“ за предоставяното двуезично образование на цели 6 предмета, като понастоящем трима преподаватели са с майчин френски език. Двама от педагозите в ЕГ са удостоени с най-високата награда за принос към разпространението на френския език и култура – Ордена на Академичните палми.


„Считаме, че съкращаването на паралелки с подобно качество и ежегодни лауреати на националните олимпиади по френски е, меко казано, неразбираемо и в ущърб на интереса и свободния избор на децата ни. Отказваме премахването на клас от ЕГ, било то с английски, немски или испански език! За целта има отворена онлайн подписка, подкрепена от над 3600 възпитаници и поддръжници на ЕГ!“, казват от инициативния комитет и подчертават, че недоволството в страната расте и се планира обединяване в протестни действия на преподавателите, синдикатите и на учителите по чужди езици в цялата страна.
„Планираме организиране на пресконференция за предоставяне на възможността за национално обсъждане, в което и родителското съсловие да изкаже правото си на глас. Върви подписка на хартиен носител от родители на седмокласници от Благоевград, които защитават запазването на всички паралелки от ЕГ“, обявяват намеренията си и разясняват родителите. Акцентират и че противно на заявените повишени целеви стойности при изучаването на математика, се премахва цяла паралелка от ПМГ „Акад. С. Корольов“. Във връзка с това питат къде са принципите и последователността в това действие?
„Всичко гореизложено се обосновава от РУО с неубедителни статистики, които играят с цифрите ту в областен, ту в общински план, с оглед на така нареченото „оптимизиране“ – да се разбира съкращаване в системата. Дали с подобно черногледство предците ни щяха да градят училища в условия на робство и войни, давайки мило и драго за просветата на народа ни? В противовес на възнамеряваното съкращаване от МОН, община Благоевград заявява двукратно становището си за запазване на всички 32 паралелки за 8-ми клас в града. Градоуправниците отчитат, че спадът от 77 деца при тазгодишните седмокласници се компенсира с приема от други области, а от догодина средният брой на учащите понастоящем в Благоевград деца нараства с 47 спрямо тазгодишния набор седмокласници. Когато се търсят решения за образователна стабилност – те непременно ще се намерят! В това число рамката от минимум 26 ученици на клас би могла бъде по-гъвкава спрямо различните профили и така да се преодолеят временни кризи и различия. Няма недостиг на деца за най-желаните и постигащи най-високи резултати класове от ЕГ и ПМГ – Благоевград, които градската управа категорично подкрепя и заявява, че няма нужда да се закриват. Противоположно на това желание за опазване на образователната рамка, местното ръководство на МОН, в лицето на РУО – Благоевград, дава пагубно и разединяващо за града решение – необосновано закриване на една от двете единствени за цяла област Благоевград, оценявани по най-висок начин от френската държава, паралелка по френски език и една от ПМГ. Считаме, че това уронва авторитета и устойчивостта на Благоевград като образователен център на Югозапада. 52 семейства ще бъдат принудени да решават дали да останат в Благоевград, или да търсят избраното образование в София! Само за десет години това би се равнявало на 520 семейства?! Тенденциозно песимистичният подбор на данни, с които РУО оправдава съкращаването на паралелки, нито веднъж не отчита завръщащите се семейства от чужбина или избралите да дойдат от други градове. Още по-малко се споменава за стимули и кампании за поощряване и привличане на нови семейства. Такива за щастие съществуват, например кампанията на община Благоевград „Ела си в Благоевград“! Ще допуснем ли пореден образователен произвол да лиши града ни от последния стожер, който привлича младите да отглеждат децата си на спокойствие тук – качественото държавно образование! Посяга се на най-успешни и ценени от обществото традиции! Вместо приемственост в чуждоезиковото билингвално обучение, радващо се на международно и местно признание от 1951 година насам – днес се надига поход срещу него, зле прикрит като поощряване на професионалните и природоматематически профили. Липсва каквото и да било официално проследяване на професионалната реализация на завършилите различните специалности. Още по-странното е, че на практика въпреки обещания от министър Вълчев ръст на дела на преподаване на математика, се реже именно паралелка от най-именитата ни Математическа гимназия?! Това е недопустимо! Призоваваме към обединение в името на децата и здравия разум, като защитим качественото образование в Благоевград и България и не допускаме подобен обезлюдяващ образователен произвол!“, заявяват в отвореното писмо Румяна Първанова, Маргарита Георгиева, Гергана Георгиева и Чавдар Аладжов.


Преди дни от МОН изпратиха писмо до кмета на Благоевград Методи Байкушев и директорите на Езиковата гимназия, Благоевградската професионална гимназия, 7 СУ, Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост, Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия, 5 СУ, СУИЧЕ, Професионалната гимназия по икономика. То е в отговор на постъпилите в МОН две писма относно планирания държавен план-прием в област Благоевград за учебната 2025/26 г.
В писмото, подписано от директора на дирекция „Организация и контрол“ Рангел Райчев, се посочва, че провежданата от МОН държавна политика в областта на образованието и науката е изцяло съобразена със заложените в Закона за предучилищното и училищното образование принципи и със Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030). В съответствие с препоръките и стратегическите доклади на Европейската комисия в приоритетна област 7 „Реализация в професиите на настоящето и бъдещето“ е заложено изпълнението на политики за постигане на качествено и иновативно професионално образование и обучение, отговарящо на динамично променящите се изисквания на пазара на труда, като се залага на разширяване на професионалното образование и обучение, обусловено от развитието на дигитализацията и технологиите, прехода към зелена икономика и устойчиво развитие. При планиране на държавния план-прием Министерството на образованието и науката се съобразява и с тенденциите в социално-икономическото развитие на страната. Преструктурирането на приема в училищното образование се осъществява въз основа на прогнозите за недостиг на кадри в посока на постепенно увеличаване на приема в професионалното образование, както и на приема в професионалните направления и профилите, свързани с математика, техника, природни науки и информационни технологии. Ежегодно от учебната 2019-2020 година на етап планиране на държавния план-прием в VIII клас МОН определя целеви стойности за всяка област относно броя на паралелките, процента на местата в професионалните паралелки, процента на местата в STEM профилите и професиите. За учебната 2025/2026 година са зададени и целеви стойности за максималния брой на паралелките в профил „Чужди езици“ и целеви стойности за места в профили „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“, „Хуманитарни науки“. Методиката за определяне на прогнозните целеви стойности е обвързана с данните за броя на учениците, завършващи VII клас, както и с анализа на реализирания прием. Конкретно за област Благоевград Рангел Райчев информира, че за учебната 2024/2025 година по държавен план-прием в VIII клас са реализирани 118 паралелки. Намаляването на целевата стойност за учебната 2025/2026 година е със 7 паралелки, което се налага от обстоятелството, че учениците от област Благоевград, завършващи основно образование
през учебната 2024/2025 година, са 2692, което е с 252 по-малко в сравнение с учебната 2023/ 2024 година, когато завършилите са били 2944, и с 399 по-малко, в сравнение с учебната 2022/2023 година, когато броят на седмокласниците е бил 3091.
Необходимостта от намаляване на профилираните паралелки при планиране на държавния план-прием в VIII клас за учебната 2025/2026 година в община Благоевград се основава на намаляването броя на учениците в VII клас през учебната 2024/2025 г. в сравнение с предходната учебна година, както и с необходимостта от постигане на зададените от МОН целеви стойности. През учебната 2023/2024 година броят на учениците, завършващи VII клас, е 715, а през учебната 2024/2025 година – 638, т.е. налице е намаляване със 77 ученици.
„На територията на община Благоевград няма средно училище със заявени паралелки с профил „Чужди езици“. СУ „Неофит Рилски“ – гр. Банско и СУ „Братя Петър и Иван Каназиреви“ – гр. Разлог са заявили по една паралелка с профил „Чужди езици“ поради необходимостта от езиково подготвени кадри за развитието на туризма в двете населени места.
„В предходните години намаляването броя на учениците в VII клас е довело до намаляване броя на паралелките почти във всички училища, реализиращи държавен план-прием в община Благоевград, с изключение на Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – гр. Благоевград, Природоматематическа гимназия „Акад. Сергей Корольов“ – гр. Благоевград и Националната хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий“ – гр. Благоевград.


Две от средните училища на територията на община Благоевград поредни години не реализират държавен план-прием в VIII клас – СУ „Иван Вазов“ – гр. Благоевград и Осмо СУ „Арсени Костенцев“ – гр. Благоевград. Две професионални гимназии на територията на Благоевград са преобразувани чрез сливане поради намаляване броя на учениците: Професионална техническа гимназия „Ичко Бойчев“ и Професионална гимназия по електротехника и електроника „Никола Вапцаров“ – Благоевград, като се създава Благоевградска професионална гимназия „Ичко Бойчев“. В ЕГ“Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград е намалена една от двете паралелки с интензивно изучаване на френски език поради по-слабия интерес към нея и формирането на най-нисък минимален бал, който за учебната 2024/2025 година е 339 т., при максимален за паралелката – 496 т.
Намаляването броя на паралелките с една в Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – гр. Благоевград за учебната 2025/2026 година предполага и равнопоставеност между всички училища на територията на област Благоевград.
Предложението на Регионалното управление на образованието (РУО) – Благоевград за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година е изготвено в съответствие със законоустановените норми и във връзка със спецификите на образователната система в област Благоевград, като са спазени принципите за осигурен достъп до образование на всички ученици и са постигнати зададените от МОН целеви стойности“, се казва в писмото.
От Регионалното управление на образованието посочиха, че техните позиции с аргументи и мотиви са публикувани на сайта на институцията.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

2 Коментара

  1. Зузанка Кондомова Капутова

    Насила хубост не става! Ликвидирахте прекрасното професионално обучение в техникумите, което бе най-добро сред бившщите соц. страни и представляваше сегашното дуално обучение на теория с практика, подготвените за това кадри се пенсионираха и измряха, сега се мъчите чрез бюрократични хватки да го възродите. Да, ама не, казваше един ТВ класик!

    Отговори
  2. Обективно

    Значи така: от тая година по пет паралелки в текстила, сградото и Механото. Това, господа от МОН, няма да ги превърне в УНСС, УАДГ и Технически университет. Там каквото и да запишете, излиза с диплома, ама пак не може да пише.

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *