Топ теми

Тежко им на шофьорите, ако превишат скоростта с 10 км/ч

Добрата новина около новото ценообразуване на Гражданска отговорност (бонус-малус) е, че 80% от шофьорите няма да се бръкнат с повече от досегашната цена. Много голяма част от тях дори занапред ще плащат по-малко, оптимистично сочат изчисленията на Комисията за финансов надзор. Един от всеки сто собственици на МПС обаче ще плати максимална цена за полицата, или с други думи – оскъпяването за него ще е 400%. Попадането в този клас се случва след виновно причиняване на смърт на пътя. Това е базата, от която тръгва общественото обсъждане на проекта бонус-малус. Проектонаредбата ще е отворена за анализи и консултации с ресорните министерства и браншовите организации до началото на декември месец, пише „Марица“.

Равен старт 

Идеята е първата година всички шофьори да имат равен старт и да започват от базова цена. Тази цена засега е едно голямо неизвестно. Ориентировъчно тя ще е между 230-300 лева, колкото е средната цена на Гражданската в момента, предполагат застрахователи от Пловдив. Ключово ще бъде поведението на водача и колата на пътя през следващата календарна година. Тогава всяко нарушение ще води със себе си наказателни точки, които ще оскъпяват полицата. Стига, разбира се, КАТ да е засякъл надлежно прегрешението. Така например превишаване на допустимата скорост в населено място само с 10 км/ч ще носи 3 черни точки. 4 наказателни точки се дават при неправилно изпреварване. Шофиране в нетрезво състояние (под 1.2 промила) носи 7 наказателни точки. Също толкова получава водач, който е предприел опасни маневри или има „хулиганско поведение на пътя”.

В дебютната за бонус-малус година всички започваме от базов клас. Което значи, че и джигитите, и шофьорите със златен талон ще платят една и съща сума. При подновяване на полицата нарушенията се сумират и водят шофьора в по-висока ценова категория. Ако е изряден, то втората година ще получи бонус от едва 10%. При безрисково шофиране и липса на щети третата година отстъпката ще е пак 10 на сто, а оттам нататък цената ще пада едва с по един процент годишно. Докато стигне до 75% от базовата цена. Това е най-голямото намаление, и то при осем години изрядно шофиране.

Наказанията за нарушители са с далеч по-голяма стъпка. При преминаване в по-горен рисков клас Гражданската се оскъпява съответно с 10, 20, 30, 60, 90 на сто, в зависимост от нарушенията и черните точки, които се трупат.

Застрахователите виждат 

В момента всеки редови собственик на автомобил може да направи справка на сайта на Гаранционния фонд колко инциденти има. Нужни са само регистрационният номер и номерът на рамата на МПС-то. Такива засечки правят и застрахователите. Неотдавна обаче всяка компания поддържаше свой черен списък с шофьори с нарушения и съответно оскъпяваше полицата им. Джигитите обаче имаха полезен ход – просто отиваха в друга компания. Имахме стар клиент, на когото при подновяване на полицата на лек автомобил излезе цена от 2300 лева, разказват стара история пловдивски брокери. Оказа се, че през годината той е причинил щета за тази сума и така застрахователната компания го санкционира. Сега вече всичко е на показ.

На кого е полицата 

Гражданската ще се пише на колата, посочиха от Надзора. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на друг само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на КАТ, обясняват от Комисията за финансов надзор. На практика автомобилът може да бъде шофиран от всеки само с писмено пълномощно или с устно разрешение. Така се създава реална възможност много на брой шофьори да предизвикат ПТП с една кола, обосновават се експертите на КФН. Според тях това е по-добрият вариант, защото у нас много често в едно семейство двама или трима членове управляват едно возило. Ако Гражданската отговорност е персонална, то би следвало да се платят повече от една застраховка за този автомобил, обосновават се от КФН. Има страни в ЕС, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват. Това би позволило да се отчитат характеристиките на действителните водачи, но у нас не е така и затова този модел не работи, категорични са от Надзора.

Сделките с коли – голям пазарлък 

Според бонус-малус системата всеки автомобил ще е с нещо като досие. И ако с него са правени нарушения, ПТП-та и са причинени щети, то той става абсолютно непродаваем, тъй като купувачът ще е наясно, че ще има „бонус” от скъпа застраховка. Това е една от основните тези на противниците на новата методика. Всеки бързо и лесно ще може да прави справка в Гаранционния фонд и на тази база да иска отбив от продажната цена, контрират от Комисията за финансов надзор.

Реверанс за бизнеса 

В проектонаредбата изрично е посочено, че при тежкотоварните МПС-та с ремаркета максималното завишаване ще е 200%, защото полицата за тях така или иначе е доста скъпа. Обещанието дава глътка въздух за транспортния бранш, който така или иначе има доста други проблеми.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *