Батмобилът от Слащен, изглеждащ като продукт от кръжок по трудово обучение, би трябвало да тежи над 15 тона, а ако вдигне скорост от 0 до 100 км/ч за по-малко от секунда, трябва да се кара с памперс, разсъждават познавачите по форумите
Ахмед Мерчев сбъдна голямата си мечта – всички говорят за колата, която прави в сатовчанското с. Туховища. Ползват се термини като „истинско чудо на инженерната мисъл“, „портал към бъдещето“, „върхови технологии, които ще станат масово производство след 10-15 години“.
Кола всъщност няма, но това не пречи от неделя темата да се върти по социалните медии и да трупа коментари, включително и от шоумени-политици.
Положителните са главно от жени и хора с мюсюлмански имена. Нежната половина на човечеството е реагирала с дълбок патриотизъм, хвалебствия за българския гений и помпане на отдавна спихналото национално самочувствие, а мюсюлманите са наситили коментарите си с безусловна гордост, че човек от тяхната черга прави такива чудеса.
Отрицателните постове са от мъже с техническо образование, интересуващи се от автомобили, инженери, и са пълни както с откровени обиди за Мерчев, така и с майтапи, че другите му се връзват на фантасмагоричните обещания за над 500 км/ч, каквито още никой автомобилостроител с вековна история и стотици автоинженери на щат не е постигнал. Общото между последните е, че никой не вярва на Мерчев. Коментира се миналото му, правят се сравнения със световни автомобилни брандове и се прокрадват догадки, че Мерчев кола никога няма да направи, но за сметка на това е врял и кипял в онлайн рекламата и целта му е всъщност само да си намери богати спонсори.
Нападките срещу хиперколата в Туховища са във външния й вид, който е копие на модел на Ламборгини, откраднатото лого, волана, който се продава свободно в световен сайт за онлайн търговия срещу 31 долара, гумите на колата, липсата на най-важните й части – двигателя и мотора, както и невъзможността те да бъдат конструирани така, че да осигурят извънземните 558 км/час, мощността от 5221 к.с., както и достигане на скорост от 0 до 100 км/ч за по-малко от 1 секунда.
Ето минимална част от най-любопитните коментари, които задръстват онлайн пространството от неделя, когато инж. Мерчев извади на селския мегдан т.нар. прототип на „Алиено”:
Игор Дамянов, актьор:
Доста следя автомобилите и знам за високите скорости, като отбелязвам, че не съм карал по-бързо от 220 км в час, но доста съм запознат с ускорението на колите и какво причинява земното притегляне на пилотите от Формула 1, които заради него губят над 4 от килограмите си. Та няма човешки организъм, който да може да преодолее 9G при ускорение от 0 до 100 за по-малко от секунда, при положение че професионалните Ф1 пилоти се борят с до 6G притегляне, а космонавтите се обучават до 9, което е и максимумът.
Желая успех на Ахмед и от все сърце ще се радвам на успеха му, но не мога да повярвам как медиите казаха, че колата има над 5000 конски сили, като никога двигател не е бил слаган в нея!
И да подчертая, изпитвам само уважение към труда на Ахмед и постът не ми е насочен към него, а към всички, които преувеличиха новината и я направиха за смях, както нея, така и труда на този талантлив човек. Колата е проект, никога не е била на тест и никога не е постигала над 580 км, и няма 5220 конски сили. Тя е само мечта и проект на един мечтател и явно талантлив човек. Това е истината, а не това, което пише Слави /б.р. Сл. Трифонов, който засипа с похвали проекта на Мерчев/, докато наум си пее „Велик е нашият войник“.
Така трябваше да бъде представена, а не да се казва, че самата кола притежава тези параметри, а че целта е да ги достигне и да стане най-бързата кола на света, което, както казах и по-горе, няма как човек да преодолее това притегляне от 9Г при ускорение от 0 до 100 за по-малко от секунда.
Евала му за труда, но човек ако се загледа добре и види какво окачване има и волан от Аliexpress за 30 долара… Ами тя тази кола при 250 км/ч ще се разпадне. И как може да се споменават някакви данни, като никога не е тествана…
Използват се думи, в които не се влага смисъл, и то с такава лекота се ползват тези думи, сякаш чоплите слънчоглед пред телевизора…
В случая думата „СЪЗДАДЕ“. За да създадеш нещо ново, иновативно, различно от други подобни продукти в един сектор, то трябва да е тествано, минало десетки, може би стотици проверки, и то в различни условия на ползване и изпитване – от лабораториите и уредите за тестване във фабриката до реалното му поведение на пътя.
Това „нещо“ от снимката не е нито тествано със симулиращи ситуации уреди, нито е ползвано или минало изпитания на писти, полигони, и никой не знае какви дефекти ще даде или какви скрити изненади ще има. Така че реално нищо не е създадено.
Просто някой имал някаква идея, няма лошо в което, и я е материализирал като в кръжок по трудово обучение, но дали това „нещо“ въобще работи, дали показва дефекти, безопасно ли е, ако има човек вътре и се ползва, никой не знае нищо, ама хептен нищо, вероятно и самият му т.нар. „СЪЗДАТЕЛ“ не знае.
М.М.
Единственото, което реално е факт, е, че един човек е създал „схема“, с която да се опита да привлича парите на другите под формата на спонсорство.
Така че, ако искате да помогнете на човека в начинанието му, бръкнете в джоба си и му преведете вашите пари… това е единствено желаната от него оценка за „ТВОРЕНИЕТО“ му!
Ей, хора, всеки от вас познава поне един елтехник, ако ли не – спрете се до ЧЕЗ после и покажете цифрите от сайта на този измамник. Скорост на зареждане 4 минути при 2700kW, абе, кабелите, отиващи към колата, трябва да са по-дебели от главата му. Тоя ви прави на маймуни…
Мама Миа
Това е УНИКАЛНА българска простотия и приказка за наивници. За 5000 к.с. колата трябва да тежи над 5 тона… Римац имат най-добрата батерия в момента и колата тежи над 2200 кг с около 2000 к.с. Плюс това нещото е толкова грозно, че дори и Cybertruck е 10 000 пъти по-красив. „Роботите“ му са отпреди повече от 10 години и никой не ползва такова нещо вече. Всеки, който разбира от батерии и електричество, ще ви каже, че това е абсолютно невъзможно. Аз се занимавам с батерии повече от 10 години и досега не е направена батерия, която може да предложи такива чудовищни характеристики при тегло под 8-10 тона.
РУК
И не само дизайна, не само формата на емблемата, ама и историята е крадена от Ламборгини! „Искал суперкола, но никоя не му харесала и решил сам да си направи“… Храна за псевдопатриоти!
Пускат снимки на някаква робо ръка пред някакво ТКЗС, купена втора ръка, с вендузи, която е предназначена само за вдигане на плоски метални листове, и това им било новото роботизирано производство! Всичко това е една 10-годишна пародия с надеждата поне един милиардер да си прежали джобните. Техническите показатели хич не са за коментар! Кому са нужни 5000 коня за 500км/ч! А кому са нужни 500 км/ч? И най-вече къде са ги тествали и постигнали, че ги твърдят?!
Тези хорица ми попаднаха преди 6-7 години. Мисля, през 2018-2019 представиха друга суперкола със същите 5000 коня и 500 км/ч, пак дизайн едно към едно от Ламборгини. Даже и поръчки приемаха -между 2 и 5 млн. евро, по спомен. През 2018 г. 5 млн. евро! Сега за „ъпдейта“ сигурно ще искат 10 млн.! Проста измама с надеждата някой глупав, но богат арабин да им плати едни милиони в аванс за кола, която никога няма получи!
Анонимен:
Е, като е българска, защо не я кръстихте с българско име?
Анонимен:
Аз искам някой обективен и неутрален да излезе и да напише всичко черно на бяло за Мерчев, за да знаят потенциалните инвеститори с какво и с кого си имат работа. Нека напише за другите успешни, както и неуспешни технологични продукти на г-н Мерчев. Обществеността дори не знае дали той е дипломиран инженер.
Технически грамотен:
Не може да основаваш в 2015-а автомобилна компания, а през 2024-а да ми пускаш концептуален „макет“ от гипсокартон, наплескан с шпакловка. Това не е смешно, това е ЖАЛКО И ПОЗОРНО! Чрез това негово решение Мерчев заби пирон в ковчега на собствения си, потенциално успешен проект, както и подлага на риск парите на инвеститорите.
За тези 10 г. можеше поне да изработи ротор, статор и цял двигател, както и контролер за него, за да видят хората, че е сериозен. А не да ми купува от фалирали предприятия разни скрапове на уж производствени машини и да ги складира в парници и ламаринени складове. Това са грешни решения, които не само не спомагат, но и пречат на разработването и производството на крайния продукт. За какво е купил 9 робота – ръце, като тук става дума за единични бройки ръчна изработка?! А докато вие си лалате тук, някой е сезирал Комисията по ценни книжа откъде накъде лицето Ахмед Мустафов Мерчев обещава и продава „акции серия А“, при положение че никой нито е виждал, нито чувал за ГФО /б.р. годишен финансов отчет/ на въпросната „мегакорпорация“. И не, тук не става дума за „Кибертрон“ или „Едноро/г/“, а точно за „Алиено“.
Лари Ч.
Гледах видеото от „събитието“ и там единият с фланелка „Алиено“ е синът на Иван Киров. /Да, онзи Иван Киров, който бе отвлечен преди години от „Наглите“/. Малко след отвличането му по незнайни причини фирмата му „Киров-Бош“ /за електроинструменти и строителна техника/ по никакви на пръв поглед причини фалира.
Явно човечецът е решил да инвестира в „Кибертрон“, ама паричките са потънали в поредния на Мерчев скамерски /б.р. от scam – опит за планирана измама чрез социални медии и всякакви сайтове за социално общуване/ файтон.
Б.В.
И защо всичко това, дето Мерчев го разказва, не беше показано на презентацията, а имаше само макет от тенеке, 4 джанти от BMW, столче от малка състезателна кола и волан от АлиЕкспрес, който всеки начинаещ тенекеджия може да ти сглоби и боядиса само за половин ден?
На приказки може и рекордно време да добавите за отиване на Луната и обратно с тази „хипер“ кола, но в реалност? Къде са двигателят, интериорът, батерията… Би трябвало да са там, след като вече говорите за производство и продажби.
Някакъв тип:
Това е някакъв бъзик от страна на Мерчев, който е познат с чувството си за хумор. Просто няма как да се постигне мощност 5000 к.с. и скорост 500 км/ч с такава кола. Ако беше така, големите фирми с огромни възможности биха го направили досега.
tоо
Може би не е шега, а просто стратегия за източване на средства от потенциални инвеститори.
В следващия епизод: Иванчо от Долно Нанагорнище строи ракета в задния си двор, която ще стигне до Марс за 2 часа.
Наливане на очевидно немъчени пари в малоумен проект с нулева възвращаемост в името на безсмислен каприз.
Тоя старттъп измамник е „онлайн“ вече над 20 години! Направо съм потресен от КЪСАТА памет на българите, а още повече на „журналистите“, които уж трябва да проверят информацията, която споделят. Ахмедчо още през 2004 г. щеше да прави робот, наречен Кибертрон… После щеше да прави супермощни компютри, а от няколко години „прави“ и автомобили… Пишете името на Ахмедчо заедно с думата Кибертрон в Гугъл и гледайте сеир, има и видеа отпреди 15 години с неговите велики изобретения…
Мартин Николаев:
Гледам, че част от хората във фейса са се попревъзбудили, включително и в моето обкръжение, щото в Родопите били направили хиперавтомобил. Ма как така бе? Нимой да бъди, уа.
Не, не са, няма и да направят. Сега ще обясня защо съвсем накратко.
Първо, човекът начело на тоя проект, Ахмед Мерчев, е със силно съмнително минало. Така пише из нета, истории и постове по темата колкото щеш. Но да оставим това.
Този „проект“ е от близо десет години и е едновременно тъжно и забавно да го следи човек. Автомобил с 5221 к.с.? Това са почти 4 мегавата. Вероятно нямате идея колко следва да тежи един ел. двигател, генериращ цял мегават. А в тая родопска ракета щяло да има четири. За тегло и капацитет на батерията не говорим. Скоростта от над 550 км/ч, обявена от филмаря, пардон, инвеститора, е смехотворна. Няма създадени автомобилни гуми, шосейни или пистови, които да издържат на тая скорост. Единствените гуми, които се доближават до тоя пърформънс, са гумите на Бугати Широн, но и те са рейтнати за над 150 км/ч надолу от родопското ферари.
Гумите за лендспийд рекорди и професионален драг са друга бира и там нещата нямат нищо общо. Апропо, слагам снимка на хиперинженера, как позира до 4 гуми втора употреба, които щели да са за серийния батмобил от Слащен.
Продължаваме нататък – за създаване на какъвто и да било автомобил са нужни множество компютърни симулации, проекти, изпитания в аеродинамичен тунел и какво ли още не като част от развойната дейност – работа за стотици, често хиляди души. В найлоновите халета в родопското Туховища бачкали 12 човека. Топ.
Не на последно място – от години Енцо Мерчев пробутва като „модели“ на „компанията“ си разни напудрени картинки на модели на ламборгини, а „прототипа“ е буквално дялано с брадвата копие пак на ламборгини (вж снимките). Логото пък е крадено от Дел. „Окачването“ изглежда да е с някакви амортисьори осма употреба, намазани с нещо като бронз за печки и фиксирани към вероятно шперплатовия картинг със същите болтове, с които аз слагам рафтове вкъщи.
Воланът от „Тему“ няма да коментирам. В автомобилния свят (истинският, не филмарско-родопския) наистина има нефункциониращи прототипи, т.нар. rollers, но те притежават финалните дизайн елементи на екстериора и често интериора, дават представа за използваните материали, за пропорциите… Абе, за девет години развойна дейност толкова…
Не се лъжете. Няма българска гордост, няма хиперкар, няма нищо. Има двор на ТКЗС в родопско село с дузина оранжерии, които Ахмед Шумахер нарича „фабрика“. Има един скам и пореден филм за наивници“.
Boni Bonev
Факт е, че този човек няма познания да направи една проста голф количка или проста конверсия на голф двойка на ток. Говори невероятни глупости от техническа гледна точка и за мен е необясним тоя наивитет, с който сериозни медии му се връзват. Всеки човек, който знае поне закона на ОМ, трябва да си сметне сам колко е ампеража при мощност около 4000 кв и дори при 800 волтова архитектура. Само кабелите ще са му по-тежки от колата. 5000 конски сили са около 4000 кв. Няма батерия, която да може да ги отдаде при разряд. Трябва да е поне 500 квч. Такава батерия ще тежи няколко тона… За окачване, мотори и електроника да не говорим.
Живеем в държавата на бутафориите – мутробарок и силикон… Реставрираме исторически забележителности с шперплат и плексиглас, а истинските древни саркофази са плажни барове.
Бау
Най-бързият електрически автомобил е Aspark Owl, който ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,75 сек. Вторият е Rimac Nevera 1408 kW, който ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,81 секунди, а третият най-бърз автомобил е Rimac Nevera R, който ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,81 секунди. 0-100 за под секунда е равносилно на катастрофа 100-0.
V.Lado
Засега Алиено развива само паяжини, а 100 км за сек. е такова G, че трее да се кара с памперс.
Подбра: ВАНЯ СИМЕОНОВА