На 30 октомври най-младият бог на Земята навърши 60 години. Не се шегуваме: в Аржентина официално е регистрирана Iglesia Maradoniana, църквата на Марадона, която смята Диего Армандо Марадона за бог. И вече наброява 130 000 вярващи.
За останалите от нас Диего си остава просто най-големият футболист, когото сме гледали. А също и неповторим характер, както си личи и от автомобилната му история.
Ето и част от любимите му коли.
Първата му кола: Porsche 924
Диего става звезда още като тийнейджър и едва 19-годишен се сдобива с първото си Porsche – едно употребявано и доста очукано 924, с най-малкия двулитров мотор на VW. Марадона продава колата през 1982, при заминаването си за Барселона, и на практика почти не я е карал. Преди десетина години колата се появи в един сайт с искана цена от 500 000 долара. Не е ясно дали се е стигнало до сделка, но през 2018 колата отново бе продадена, този път за по-реалистичните 77 500 долара.
Първата му нова кола: Fiat Europa 128 CLS
Този първообраз на толкова познатите ни „застави“, произведен от аржентинския завод на Fiat, е всъщност първият чисто нов автомобил, купен от Диего. Младият талант го взима буквално седмици преди преминаването си в „Барселона“ и го използва да ходи до тогавашното си гадже Клаудия и да я води на разходки. През 1984 Марадона продаде колата, която после се появи отново през 2009. Днес е в неизвестност.
Mercedes-Benz 500 SLC
В по-платежоспособните времена на българския футбол немалко от агитките бяха на практика на директна издръжка от клубовете. В Аржентина да си футболен фен е явно малко по-различно. Доказа го агитката на „Архентинос Хуниорс“, която след трансфера на Диего в по-големия „Бока Хуниорс“ събра пари и в знак на благодарност за услугите му подари един забележителен Mercedes 500 SLC, с петлитров V8 и 240 конски сили. Колата бе купена от дилърството на самия Хуан Мануел Фанджо в Буенос Айрес. През 2011 я препродадоха за 50 000 долара. Днес би струвала вероятно тройно повече, защото, освен че е свързана с Марадона, е и доста рядка – една от едва 1133 произведени.
Ford Sierra XR4
Преди няколко години този автомобил, в чиито документи ясно пише, че е бил притежание на Диего Марадона между 1986 и 1987, бе продаден на търг. Всъщност обаче колата никога не е била карана от футболиста – той я беше взел на баща си, Диего-старши.
Ferrari Testarossa
През 1987 Марадона бе вече в „Наполи“ и донесе на скромния южняшки тим първата му шампионска титла, унижавайки колосите от богатия север. В чест на това президентът на клуба Корадо Ферлаино поиска да му подари едно Ferrari Testarossa. В наши дни можете да имате каквото Ferrari поискате. Но по онова време живият все още Енцо Ферари държеше автомобилът да се продава само в червен цвят – а Диего искаше черен. В крайна сметка успяха да убедят Енцо и Ferrari направи за втори път изключение след това за Силвестър Сталоун.
Ferrari F40
Още един автомобил, подарен на Марадона в Италия – според някои теории от босовете на Камората. Този път обаче Енцо Ферари се заинати и Диего трябваше да се задоволи с червена кола. Агентът му Гийермо Копола разказваше, че когато за пръв път се качил в новата си придобивка, Диего поискал да пусне музика. Копола му обяснил, че това е пистова кола, без радио, климатик и други такива удобства. „Тогава си я наври отзад“, му отвърнал Марадона.
Scania 360
Марадона доста се дразнеше от журналистическото внимание по време на последния му период в „Бока“. Репортерите имаха навика да висят по вратите на колите му и да не му дават да потегли. Затова един ден той се появи на тренировка с камион Scania 360 113H, с регистрация AZM 765. „Сега ще им е трудно да си водят бележки“, присмя се той. Впрочем камионът си беше лично негов, подарък от транспортната компания Lo-Jack като част от спонсорски договор.
Mini Cooper S Hot Pepper
Докато беше треньор на националния тим на Аржентина, Диего смени две минита – Mini Cooper S Hot Pepper от 2005, и после друг Cooper S. С втората кола Марадона неволно прегази крака на един тв оператор на излизане от стадиона в Есейса, но човекът не пострада. По-късно колата бе продадена на търг за 32 000 долара.
Rolls-Royce Ghost
След престоя си в националния тим Диего бе треньор на няколко тима от Обединените арабски емирства. Едната му служебна кола в Дубай бе Ghost за 300 000 долара…
BMW i8
… а другата, която караше по-често, бе хибридно BMW i8 – макар Марадона да призна, че влизането и излизането от колата с повдигащи се нагоре врати го затруднява леко.
Оvercomer Hunta
Марадона имаше и мимолетен престой в Беларус, където зае поста вицепрезидент в „Динамо“ (Брест), за да надзирава „стратегическото развитие“ на клуба. Спонсор на тима бе Sohra Group, производител на легендарните камиони „БелАЗ“. Президентът на фирмата подари на Диего друг продукт на завода: армейския всъдеход Overcomer Hunta.
Chevrolet Camaro
Явно навсякъде вече се е разчуло, че Златното момче обича да му подаряват коли, защото когато го поканиха в мексиканския „Дорадос де Синалоа“, вече го чакаше едно ефектно синьо Camaro с 3.6-литров V6 и 335 коня. Диего се отплати, като вкара тима в първа дивизия.