Ултиматум! Общинската съветничка Злата Ризова дава велоалеята в Благоевград на ОЛАФ и прокуратурата

Общинската съветничка Злата Ризова подготвя сигнали до Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), прокуратурата и Дирекцията за национален строителен контрол за груби нарушения на наредба на МРРБ при изграждането на новата велоалея в Благоевград. Недомислиците при проектиране и определяне на трасето (за които вестник „Струма“ алармира още първия ден на старта на строителството) са в пълно противоречие с Наредба за планиране и проектиране на комуникационно-транспортнни схеми на урбанизираните територии, които са в сила от 20 февруари 2018 г. с одобрението на министъра на МРРБ.

„Съгласно чл. 59, ал. 3 на тази наредба минималната широчина на тротоара е 1,50 м. Разпоредбите дават приоритет на  движението в урбанизирани територии  на пешеходците, следвани от велосипедистите, и накрая – МПС. Единственото ограничение, касаещо пешеходците, е за движение в тунели, където ал. 4 определя широчината на служебния тротоар 0,75 м. Кратка разходка по новостроящата се велоалея в Благоевград сочи, че на много места пешеходната зона е почти наполовина дори на нормите за тунели“, категорична е Злата Ризова.

Тя уточни, че на питане по въпроса от общината й обяснили, че проектантите в кметството били работили по наредбата от 2004 г., като определяли трасето за колоездачи, но проверката й показала, че и в старата наредба съществува изискването за 1,50 м широчина на тротоара.

„Не съм проверила дали има норми за широчината на велоалеята, но ще го направя, защото по протежение на различните улици тя не е еднаква и на места е почти двойно по-тясна. Че не могат да се разминат там двама колоездачи, е видно, доколкото съм информирана, велоалеята била планирана за еднопосочно движение, но как ще става то в рамките на града, ми е любопитно да разбера от табелите, които предстои да бъдат монтирани, както обеща зам. кметът по строителството инж. Е. Тунева“, обясни съветничката.

Почти навсякъде, където велоалеята на ул. „В. Левски“ пресича улици, трябва да има снишение, за да се получи преход, каквото видях само на едно място, на останалите има бордюри. По цялото протежение на ул. „В. Левски“ мястото за движение на пешеходци е различно, като на  много места широчината на тротоара е 1-1,10 м – при магазин „Баш майстора“, точно след пресичането на ул. „Илинден“ в посока гарата, а срещу магазин „Бамбино“ за движещите се пеша са оставени точно 50 см и майка с дете няма как да вървят един до друг. Само 44 см пък е пешеходната зона край елтаблата до двора на къща и минаването в тези зони вероятно ще става само странично. Как да се отваря и тази врата на гараж, ще трябва да питаме зам. кмета по строителството инж. Тунева, тя явно има добри инженерни идеи“, каза съветничката Злата Ризова и допълни, че също толкова абсурдно е положението с тротоара покрай автогарата, където широчината му е стеснена до 70 см от алеята за колоездене.

Работници по временната заетост демонтираха вчера част от плочите по тротоара на ул. „В. Левски“ и показаха докъде са им наредили да ги вадят. „На нас така ни е казано, това правим“, вдигнаха те ръце.

Общинската съветничка Зл. Ризова отбеляза още, че съгласно същата наредба, която вече цитира, има няколко варианта за ситуиране на велоалеи при автобусни спирки – те или минават зад тях, или се прекъсват и там колоездачите трябва да дадат предимство на пешеходците като слязат от велосипедите си и ги бутат.

„Видно е, че при автобусните спирки на бул. „Св. св. Кирил и Методий“ не е спазено нито едно от двете изисквания. Най-големият абсурд си остава трасето на велоалеята пред законни гаражи на ул. „Д. Груев“, където дори задължителните каски за велосипедистите едва ли ще могат да ги предпазят от внезапно отваряне на вратите или излизане на колите от гаражите“, посочи Ризова. Тя отбеляза, че причината да се разкопае здравият асфалт, за да се положи отгоре нов за велоалея, е, че се плаща на линеен метър.

Общинската съветничка Злата Ризова  бе категорична, че велоалеята не е дело на един, а на няколко проектанти. „Но не те са виновни за ситуацията, защото работят по задание, дадено им от общината, а за това в Общинска администрация е отговорна инж. Камелия Вълкова, директор на дирекция „Планиране и инвестиционен контрол“, заяви Ризова. И допълни: „Чух, че в петък се свиква комисия за велоалеята, но дали тя ще е приемателна, за въвеждане в експлоатация или друго, не знам, факт е обаче, че строителите бързат да приключат обекта. Давам разумен срок на кмета и екипа му, в който да се коригират поне най-грубите нарушения. Ако това не се случи, входирам сигналите за нарушения до компетентните институции“, категорична е Злата Ризова.

На въпрос как това може да стане, след като вече е изградено трасето за колоездачи и няма как да се преместят нито оградите на къщите, нито гаражите, общинската съветничка отговори, че има специалисти в общината, които за това получават заплати.

„Странното в цялата ситуация е, че кметът се държи като дезертьор, сякаш не го интересува спазват ли се законовите разпоредби и какво поражда гняв и недоволство у благоевградчани, и с това се създава усещането, че е за последно. Изрично уточнявам също, че никого не обиждам. Правя тази забележка заради заплахата на кмета Камбитов да съди всеки, който необосновано обвинява младите специалисти в общината, че не си вършат работата, а те били много чувствителни и се разстройвали. Правя тази вметка, не че съм се уплашила от съд, а защото се страхувам, че кметът пак ще харчи общински пари напразно, а общината не може да търпи неимуществени вреди, за да води кметът дела срещу всеки, който дръзне да каже истината”, заключи съветничката Злата Ризова.

„Проектът отговаря на всички изисквания по оперативната програма, изготвен е от правоспособни проектанти и отговаря на наредбите и законодателството на Р България“, категорична бе инж. Емилия Тунева, зам. кмет по строителството, и допълни: „На някои не им харесва, че велоалеята минава покрай гаражите на ул. „Д. Груев“, разбираме ги, но е по-добре да я има тази велоалея, отколкото да я няма, защото така се урегулира къде да се движат велосипедистите. Нямаше друг вариант за трасето и експертите са преценили, че това е най-удачното място при ситуацията, която имаме, и наличието на гаражи, които са там от 20 г. и повече. Трябваше да се затвори „пръстенът“ на мрежата от велоалеи и това беше единственият начин това да стане. Няма нарушение на  наредби при строителството на алеята за колоездачи и с пускането й в експлоатация ще се оценят предимствата и удобствата от нея“,  каза инж. Тунева.

„От известно време се наблюдава тенденция да се търсят само пропуски и негативи в огромната работа, която се извършва в община Благоевград, при това по оперативни програми и с европейски средства, не за сметка на данъкоплатците“, коментира кметът Ат. Камбитов. „Няма как да се отрече едно: че се работи, при това много, затова се търси с лупа дали нещо сме сбъркали и къде. Сигурно има пропуски, няма как при такъв обем от работа да нямаме, трябва да се знае обаче, че ако сега не се направят нещата, които предприехме, никога нямаше да се случат, защото оперативните програми са с определени срокове и при приключването им средствата се спират. Основната цел на екипа на Общинска администрация е да се подобри градската среда и да се създадат по-добри условия за живот на гражданите, а когато това се случва, без да се вадят пари от общинския бюджет, е най-добрият вариант за цялата община”, каза кметът Ат. Камбитов.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

6 Коментара

  1. Само казвам!

    Само питам: велоалеята ще е разрешена ли за деца велосипедисти, че не ми е ясно децата от къде ще знаят в тесните участъци кой ще е с предимство. И от тук пълен хаус и инциденти с децата ни зарад пълното безхаберие на управниците

    Отговори
  2. доктурант

    Как да се отваря и тази врата на гараж, ще трябва да питаме зам. кмета по строителството инж. Тунева, тя явно има добри инженерни идеи“УТРЕ АКО НЕ ДАЙ СИ БОЖЕ СТАНЕ НЯКОЯ БЕЛЯ С ВЕЛОСИПЕДИСТ СЪД ДО ДУПКА

    Отговори
  3. Георги Георгиев

    Да се уточня в образа на „…го мачка…“ не визирам „кмето“, за хрущял говоря 😀

    Отговори
  4. Духалай

    Мачкай Злато, кмето да не мрънка, че му гледат поразиите под лупа, а да работи както трябва, само че тогава няма да има от къде да крадне!

    Отговори
    1. Георгиев

      Ми тя Злата освен да го мачка друго май не прави, пък не знам дали и това прави… А като гледам и правописът и е един, ако и така мачка, значи е зле работата

      Отговори

Остави коментар за доктурант Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *