Общината не може да субсидира автобусите до малките населени места, това е грижа на държавата. Ако превозвачите от Сапарева баня влизат в секторите, ще има приход за общинското дружество, категоричен е кметът П. Дангов Автобусните превозвачи по междуградските линии не плащат задължителната такса „престой“ на дупнишката автогара и именно това е една от причините общинското предприятие „Дупница транс“ да е на голяма загуба. Това обяви вчера на сесия на ОбС – Дупница управителят Георги Зарев в отговор на въпрос от Анастасия Давкова.
Тя сподели, че граждани са й се оплакали, че автобусите спират близо до жилищни сгради на спирка за градския транспорт, вместо на определения за начална спирка сектор на автогарата. Георги Зарев уточни, че контролът е в ръцете на ДАИ, и на практика общинското дружество не може да направи нищо. Той допълни, че през последните години таксата е била в размер на 2 лева, а от няколко месеца е повишена с 1 лв. и вече е 3, но и това било крайно недостатъчно.
Както е известно, той стопанисва автогарата и призна за проблемите, които среща от икономията, която самоволно решават да правят превозвачите. „Дупница транс“ е на загуба от 30 000 лева за 2023 година, а натрупаните такива в предишните години са общо над 120 000 лева.
„В началото на годината имаше негласна стачка сред превозвачите заради ниски цени на билетите. Те искаха да не плащат такса „сектор“ на автогарата. А ние сме с най-ниската цена в страната. В София тя е 18 лева, стига до 37 лв. Но да се сравняваме с по-малък град, например в Самоков и Благоевград, съседни на нас общини, тази такса е в пъти повече. Превозвачите се намират в затруднено положение, но общината не може да субсидира автобусите до малките населени места. Това е грижа на държавата. Ако превозвачите от Сапарева баня влизат в автогарата, ще има приход за общинското дружество“, коментира темата кметът Първан Дангов.
Председателят на местния парламент Костадин Костадинов подчерта, че междуселищният транспорт в общината е на ръба и скоро може да приключи. Той изтъкна, че се стига до това положение, тъй като пътниците са все по-малко и превозвачите нямат сметка. Костадинов посочи, че в риск е поставен и транспортът до Благоевград, като превозвачите се чудели на колегата им по тази линия защо изобщо продължава да я поддържа.
„Защо да не ползваме бусчетата на „Дупница транс“ за транспорт до Грамаде и Делян например, като субсидираме дейността. Наесен изтича проектът „Интегриран градски транспорт” и ще решаваме дали да закрием дружеството, или не. Идва ми на ум нещо в тази връзка. Предлагам да го обединим с „Паркинг и гаражи“, което е печелившо. Така то ще може да субсидира губещото“, заяви Костадинов, но веднага бе контриран от П. Дангов, според когото субсидирането на губещите транспортни линии е ангажимент на държавата.
След края на поредната порция разгорещени дебати и въпреки лошия си резултат отчетът на „Дупница транс“ бе приет.
ДИМИТЪР ИКОНОМОВ