Управителят на едно от най-новите общински дружества „Благоевград еко транспорт“ Мирослав Кюпов е внесъл предложение до кмета Методи Байкушев за разкриване на втора общинска линия №11 на градския транспорт. Той мотивира искането си с драстично намаляване на разходите на дружеството.
„От 1 януари 2024 г. „Благоевград еко транспорт“ се класира за субсидия от Министерство на финансите. Тя се превежда на общината и по мои груби изчисления ще е между 200 000 и 250 000 лв. годишно. Това са над половината разходи на дружеството, което в първите два месеца от старта на работата – ноември и декември м.г., тежеше на общината с около 45 000 лв. месечно“, съобщи управителят М. Кюпов. В резултат на субсидията той очаква тази тежест да падне до 10 000- 15 000 лв на месец. На въпрос за ефективността от линия 12, която се обслужва от общинските електробуси, управителят отговори, че следи продажбата на билети. През ноември 2500 души са се возили с билет, а през декември – 2300, като в това число не влизат немалкото пътници с карти. Средно дневно около 100 човека са се возили с билети, което означава, че интерес от страна на потребителите е налице. Бързахме до 20 октомври м.г. да подпишем договор с общината за извършване на дейността, за да можем да кандидатстваме пред Министерство на транспорта за актуализация и завишение на субсидията и добрата новина вече е факт. В общината сме трима превозвачи заедно с фирмите „Бистрица 96“ и „Струма 11“ и в прерогативите на ОбС е да определи точната сума от субсидията за всяко от дружествата. В писмо до кмета предлагам при разпределение на държавната подкрепа да се вземат предвид три важни компонента – месечен пробег, реализирани загуби в резултат на изпълнение на дейността и екологично въздействие на околната среда“, каза Кюпов.
Припомняме, че наскоро кметът на Благоевград Методи Байкушев обяви публично, че дружеството „Благоевград еко транспорт“ работи на загуба и електромобилите фактически са на лизинг, тъй като общината ще ги изплаща с години.
„Вероятно кметът е имал предвид, че дружеството на този етап се субсидира от общината и тежи на бюджета й, но тази тежест рязко ще намалее през 2024 г. заради държавната субсидия, а ако се одобри пускането и на втора линия №11, тези загуби ще се стопят още повече“, коментирае М. Кюпов. Той посочи още, че преди да стартира новата общинска фирма, столични експерти са препоръчали работа на 2 линии за максимална ефективност, но е взето управленско решение да се стартира консервативно с едната и на следващ етап да се разкрие и втората.
„Идеята за трасе на линия 11 е от кв. „Грамада“ да минава през ЮЗУ, да покрие новия квартал „Освобождение“ и Езиковата и Математическа гимназия, да минава край поликлиниката и двете болници и през общината да отива до плажа. В момента оперираме на разреден график от 40 минути. С много малък допълнителен ресурс от 2 шофьори ще можем да поемем и линия 11, ако ни разрешат разкриването й, а тя ще спомогне да се разтовари центърът на града от автомобили, защото в момента живеещите във въпросните квартали нямат алтернатива освен да пътуват до центъра , освен с автомобил или с такси. Все пак градският транспорт е социална функция на общината, но с допълнителните приходи от билети и държавна субсидия за следващата година е напълно реалистично дружеството да престане да тежи на общинския бюджет“, обнадежден е управителят на „Благоевград еко транспорт“ Мирослав Кюпов.
Дали кметът М. Байкушев ще приеме мотивите му и ще поиска от ОбС разрешение за разширяване на дейността на общинската фирма, или има друга визия за нея предстои да разберем от анализа, който градоначалникът съобщи, че ще представи за всички общински дружества, преди да се обявят конкурси за управлението им.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА