Успешно приключва участието на ОУ ,,Христаки Павлович’’ в гр. Дупница в проект „Нашето зелено училище“ 2023-1-BG01-KA122-SCH-000145612 по програма „Еразъм +“. Работата по проекта обаче ще продължи за учениците и колектива на училището. С общи усилия в двора на училището е създадено опитно поле „Вълшебната билкарница“, поставени са хранилки и къщички за птици. В своеобразна екоработилница под ръководството на Лора Делибалтова и Таня Николова учениците изработват екокартички, които могат да се засадят, и уникален наръчник за ползите от билките. Координаторът по проекта, Мая Пейчева, сподели:
„През месец август 2023г. посетих Флоренция, където участвах в квалификационен курс „Промени в околната среда за устойчиви училища“, организиран от EUROPASS TEACHER ACADEMY. Обмених опит с колеги от други европейски държави, надградих знанията си по екологични проблеми и научих добри практики, които биха помогнали за успешното ангажиране на учители и ученици в създаването на едно истински „зелено“ училище.
Динамичните промени в днешния свят ни налагат отговорност за възпитаване на екологосъобразно поведение у подрастващите и повишаване на екологичната им култура. Отчитайки това, че създаването на чиста и красива околна среда е предпоставка за приобщаване на ученици и родители към „зелената идея“, нашият колектив разбира необходимостта от създаване на устойчива околна среда и нейното опазване.Целите на проекта и на нашето училище са: изграждане на трайна екологична отговорност за чиста околна среда и изграждане на екологична култура у учениците. Доброволният труд на учениците в дейностите с екологично измерение провокира познавателния интерес към опознаване, разбиране и опазване на околната среда
Опазването на околната среда е първостепенен проблем на нашия век. Нужно е педагогическите специалисти да бъдат модел за подражание на учениците, да бъдат създатели на зелена училищна култура (рециклиране, разделно събиране на отпадъци, пестене на вода и електроенергия) и училище, където устойчивото поведение да стане нормална част от ежедневието.
Аспектите на устойчивото екологично развитиетрябва да бъдат въведени в ежедневния живот на училището по конкретен начин. Опитваме се да въведем устойчивост в класната стая стъпка по стъпка – от основнотоопределение до разработване напроекти с участието на учениците. По този начин ще им помогнем да се ангажират и да са съпричастни спроблемите, породени от климтичните промени. Чрез повишаване на екологичната си култура учениците ше преосмислят връзката си с околната среда. Самото им участие в планираните дейности – създаване на опитно поле „Билкарница“, изработване и поставяне на къщички и хранилки за птици, оформяне на зелен кът в двора на училището, пестене на вода и енергия, разделно събиране на отпадъци, рециклиране и други,предложени от самите тях, ще послужи за тяхното ангажиране в опазване на това, което сами са изградили и изработили.“
„Финансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения принадлежат изцяло на техния автор и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на ЦРЧР. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито предоставящият орган.“