Възпитаниците на Математическата гимназия в Благоевград Димитър Войводов и Аркадий Каленников заслужиха място в националния отбор на страната ни по физика, а преди дни завоюваха бронзови медали в Международния турнир на младите физици (IYPT), който се състоя в град Лунд, Швеция. А за таланта, положения труд, постоянството и упоритостта на двамата млади физици може да се напише и каже много. Димитър бива запален по физиката от уважавания учител Стефан Михалков. Той се пенсионира в ПМГ през 2016 г., като остава верен на любимата си наука. От ръководството на Математическата гимназия тогава отказаха да му представят стая в училището, където да води занимания с ученици в неучебно време. Ръка на Михалков подаде началникът на РУО Ивайло Златанов. Така вече 9 години учителят подготвя напълно безплатно и безвъзмездно ученици по физика в заседателната зала на Регионалното управление. През школата преминават редица млади умове, който са перспективни млади учени с успешни кариери на световно ниво, а сред бъдещите такива са и Димитър и Аркадий.

Дванадесетокласникът Д. Войводов проявява интерес към физиката като ученик в 9 клас. Тогава, по-скоро от любопитство, посещава заниманията, разбира, че това е „неговото нещо“ и успехите не закъсняват. Изявява се повече от успешно на състезания и олимпиади, а тази година бе единственият зрелостник от областта, който избра за втора матура физиката и изкара 6.00. Заради изключителните си успехи при дипломирането на випуск 2025 г. бе отличен със стипендия, основана от бившата директорка на ПМГ д-р инж. Татяна Ядкова и връчена лично от нея.
Дни преди да заминат за Швеция, Димитър и Аркадий отново бяха при учителя Михалков, а репортер на „Струма“ разговаря с тях.
„В началото на 2024 г. разбрахме за провеждащия се турнир на младите физици, като дотогава не бяхме участвали и не знаехме изобщо какъв е форматът. Но тъй като сме ентусиасти, решихме да опитаме нещо ново. Направихме училищен отбор от 4 човека и заминахме за Велико Търново. Нямахме почти никаква подготовка и другите отбори бяха по- добри, обаче това не попречи комисията да ни избере за разширения национален отбор. Това ни мотивира и тази година пак участвахме – с отбор от трима души“, започна разказа си Димитър, а единадесетокласникът Аркадий продължи и сподели как са започнали с подготовката на самите задачи, включващи създаване на експериментална установка, създаване на теория, която да съответства на експеримента. Следва сравняване на двете части и презентация за цялостното решаване на казуса. Задачите са от различни дялове на физиката – флуиди, механика, магнетизъм, а условията към заданията са такива, че винаги ти оставят вратичка да експериментираш, да търсиш решение.
„Първо се подготвяхме за задочния кръг, където създадохме зададения експеримент, доклади към тях и запис на презентацията. След това бяхме допуснати до самия турнир в Русе. Успяхме да се представим не чак толкова зле, но не бяхме сред първите. В крайна сметка се получи така, че бяхме поканени за разширения национален отбор, като бяхме доволни, но искахме и повече. Последваха семинари, подготовка и накрая бяха опредени 5-те души за националния отбор“, коментира Аркадий, който подобно на Димитър идва в школата, воден от любопитство. Към днешна дата продължава да се развива, а догодина смята да се яви на матура по физика.


„Усилията не са напразни и нещата се случват. Пространството се грижи за нас“, заключи Стефан Михалков.
В международния турнир, който се различава от останалите състезания по природни науки, защото е отборна надпревара и се решават изследователски научни задачи, страната ни бе представена от Александра Петкова – дванадесеткласничка в НПМГ, Елена Йорданова – 11 клас в МГ – Русе, Диана Начева, единадесетокласничка в МГ – Пловдив, Аркадий и Димитър. Техни ръководители бяха Мая Жекова от Физическия факултет на Софийския университет и Никола Каравасилев от Съюза на астрономите в България и НУЦК.
Българските ученици премериха знания с представители от 35 държави, като показаха много добри умения във всеки един от компонентите. Състезателите се оценяват по способността да защитават идеите си убедително и структурирано по време на научни дискусии, наречени физични битки. Във всяка физична битка отборът премина през трите роли: докладчик, опонент и рецензент. Всички оценки, които младите физици от България получиха, бяха по-високи от средните за останалите отбори и съвсем заслужено тимът ни намери място сред най- добрите в света.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Предлагам репортер от уважавания весник Струма да вземе още едно интервю от талантливите ученици. Да разкажат конкретни данни за докладите с които прославиха страна.
КОНКРЕТНО, С КОЯ от ЗАДАЧИТЕ (в списъка) за 38-турнир всеки от тях представи страната ни. Каква опитна постановка построи и къде направи това. Как ПОЛУЧИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИТЕ ДАНИ,
как ги обработи, сравни, обобщи. Колко време работи по конкретните задачи. Само такава конкретна информация, би била полезна за обществото, за да се учат и знаят и други пколения и да прославят нашия град на научни и международни форуми.
Браво момчета! Ясно е, че нещата са се случили и вие прославихме нашия град. Но кажете с кои ТЕМИ/ЗАДАЧИ след усилени битки представихте страната ни на олимпядата. Как ПОЛУЧИХТЕ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИТЕ ДАННИ, как ги обработихте, обобщихте, сравнихте и представхте. Калко ДНИ, СЕДМИЦИ, МЕСЕЦИ правихте проектите, с които прославихте нашия град. Разкажете за да знаят и да се учат от вас и други ученици.