Да могат да изготвят собствени графици за възстановяването на присъствените занимания според спецификата на самото училище, материалната база и броя на учениците, искат директорите на училища. Че трябва да има автономност при вземането на подобни решения е и позицията на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България /СРСНПБ/.
Както е известно, след проведен отраслов съвет на 29 януари министърът на образованието и науката Кр. Вълчев издаде заповед, с която в системата се прилагат разпоредбите на МЗ по отношение на графика за възстановяване на присъствените занимания и се регламентира образователният процес за класовете в неприсъствена форма на обучение.
Така от днес, 4.02, освен учениците от начален етап, на училище се връщат за две седмици и 7, 8 и 12 клас. Останалите продължават обучение от разстояние.
От 18 февруари до 2 март присъствено обучение ще има за 5, 10 и 11 клас, както и начален етап. През това време останалите класове от гимназиален и прогимназиален етап – 6, 7, 8, 9 и 12 клас, ще бъдат в обучение от разстояние.
От 4 март до 17 март в училище ще бъдат учениците в начален етап и учениците в 6, 9 и 12 клас.
Какво мислят за така сведения график и организация коментираха за „Струма” директорите на благоевградското VII СУ д-р Лилия Стоянова и на Земеделската mрофесионална гимназия в Сандански Емил Терзийски, които като членове на управителния съвет са част от националното ръководство на СРСНПБ, а Е. Терзийски е и областен председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България. Мнението си сподели и общинският председател на СРСНПБ – директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев.
„Управителния съвет обсъжда този въпрос ежедневно. Училищната автономия е дадена по закон и би следвало да се изяви именно в настоящата ситуация. Това е и най-удачното решение”, коментира д-р Стоянова, която ръководи най-голямото училище в областта с 920 ученици. Директорът на VII СУ посочи и че изпълняват всичко необходимо за спазването на противоепидемичните мерки и организацията на учебния ден. Оборудвали са се с антибактерицински лампи, озонатори, пречистватели за въздух… Самите хора – и учители, и родители, и ученици, проявявали необходимия самоконтрол и отговорност по отношение на вируса. Междувременно извършеният скрийнинг – изследването на педагогическите и непедагогическите специалисти с антигенни тестове, показало, че за разлика от месец ноември, когато спешно трябва да намерят 19 заместници, сега всички учители са на линия и резултатите им от направените тестове са отрицателни. Така, изхождайки от факта, че именно директорът познава най-добре спецификата, обстановката и ситуацията на училището, което ръководи, Л. Стоянова изтъкна, че въпросните графици трябва да се правят на локален принцип. Съответно разпределението кои да учат присъствено или онлай да е на база потоците, броя на учениците, материалната база, а не на випуски и паралелки. Конкретно в VII СУ „Кузман Шапкарев” днес на училище ще се върнат седмокласниците и осмокласниците. Тази година училището няма дванадесетокласници, но на тяхно място по класните стаи не могат да влязат други ученици, защото това ще бъде в разрез със заповедите и утвърдените графици от министрите на здравеопазването и образованието.
„Всички сме наясно, че трябва да се намери разумният баланс между образование и здраве, но защо и как се определя кой е по-нуждаещ се, кой е по ученик и кой не е”, попита по повод наложеното и спуснато отгоре разпределение за присъственото и онлай обучение Л. Стоянова и допълни, че вместо училището да стои празно следобед, учебни занятия на „живо” биха могли да имат шестокласниците, разбира се, ако имаха свободата сами да си направят графиците. Друг е въпросът, че в случая най-дискриминирани са именно учениците от 6 и 9 клас, защото те ще се върнат на училище последни, чак на 4 март.
„Страхувам се за образованието, снижените изисквания са гаранция за неуспех. Страхувам се за психологическите травми и последствия. Да не говорим, че пребиваването по цял ден в затворени помещения намалява имунитета на децата, за социалната изолация и за това, че учениците по-трудно ще създават контакти след време”, сподели във връзка с дистанционното обучение директорът на VII СУ и анализира, че ако зависи от нея и ако обстоятелствата го налагат, би направила график, според който всички да учат по две седмици присъствено и две в електронна среда, като в разпределението за по седмица се включват и четвъртокласниците.
„Това ни е работата, да мислим и да създаваме оптимална организация. Затова смятам, че трябва да има по-голямо доверие към директорите и да ни се даде възможност сами да направим разпределение, пак казвам, спрямо броя на учениците и капацитета”, заключи Л. Стоянова.
„Ако ни бяха казали: връщате 40 процента от учениците и дадена автономност – правото всяко училище само да преценява, нещата ще се случват много по-добре, отколкото сега да се започва само 8 и 12 клас, после с 10 и 11 клас… За това настоявахме от Управителни съвет и внесохме предложение до Отрасловия съвет, но не се прие”, коментира директорът на Земеделската професионална гимназия Емил Терзийски. Областният председател на СРСНПБ призна и че ако той трябва да вземе решение, първи по класните стаи конкретно в ЗПГ ще се завърнат учениците от 10 и 11 клас, защото от 29 октомври те са били само два дни на училище. В същото време обаче за десетокласниците предстоят национални външни оценявания, а и са много важни практическите занимания.
Изтъквайки, че за едно професионално училище онлайн обучение никак не е добро и ефективно, Е. Терзийски повдигна и друга важна тема – за провеждането на практиките. Към момента от министерството са разрешили провеждането на практики само при наличието на индивидуални работни места и часове. Такива обаче могат да се осигурят само за обучението на водачи на МПС. Дуалната система, като посочи директорът, също се провежда доколкото може, защото повечето заведения са затворени и не може да се реализира ефективно заложеното обучение в реална работна среда. Единственото спасение е, че Земеделската гимназия разполага с ученически стол, където все пак гимназисти да ходят на практика
„Това е много голям проблем и организацията в професионалните гимназии е изключително трудна. Как да накараме ученици да извършват оран или резитба на лозя онлайн, през екраните. Затова категорично и ясно трябваше да се каже: разрешава се провеждането на практическите занимания при спазване на противоепидемичните мерки, а не при индивидуално работно място”, заяви Е. Терзийски
Че ако зависи от него, ще върне всички паралелки в присъствена форма, сподели директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев. Той уточни, че ако се налага разделение и разпределение по класните стаи, биха влезли част от деветокласниците именно защото при настоящия график те са най-онеправдани.
„Можеше да се даде по-голяма автономност на директорите, да преценят според спецификата на учебното заведение. Сега реално при нас ще се върнат 8 и 12 клас, което е половината от учениците ни. След това, като дойдат 10 и 11 клас, по-голяма част ще бъдат онлайн, а една трета в училище. Аз бих направил така да ги разделя 50 на 50”, каза А. Драгоев и потвърди думите на колегата си Е. Терзийски, че за практическото обучение няма как да бъдат осигурени индивидуални работни места за гимназистите.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Изобщо не са нагли, напротив, напълно прави са. Трябваше да се определи процент от учениците, които да могат да се върнат присъствено в училище, и директорите да направят графика според спецификата на всяко училище. Има училища с по една парарелка във випуск, защо да не се върнат в училище ученици и от други класове, освен посочените от министъра? Не всички училища са като в големите градове. А колкото за материала, би трябвало и дистанционно и присъствено всички да учат едно и също.
Това, което искат, е все едно всяка община сама да решава дали при десен завой да се дава мигач или не или да се минава с автомобили и по пешеходните алеи, когато има малко пешеходци! Цялата страна трябва да работи в един ритъм, за да може да се регулират всички промени. А не едни зиучили 90%от учебника до Великден, други тепърва ще го почват.