Учители от Пиринско шокирани от отговори на деветокласници на пробната PISA: „Купете си въже и се люлнете някъде”, „Не ми пука”, „Писна ми от вас”…

„Купете си въже”, „Шо искаш”, „Не ме занимавай, гладна съм”… са част от  шокиращите отговори, които деветокласници са дали на въпроси от теста по природни науки – пробната PISA.

Както е известно, в подготовка  за предстоящото през 2025 г. и провеждащото се през три години международно оценяване на функционалната грамотност на учениците PISA /Programme for International Student Assessment/ от МОН решиха да „диагностицират” целия випуск с ученици в 9 клас и пуснаха онлайн изследване на уменията по химия, физика и биология, като деветокласниците имаха на разположение час и половина, за да решат теста от три части, всяка от които  включваща до 10 задачи. Самото измерване бе планирано да се проведе на 14 и 15 октомври. На втория ден обаче системата на МОН се срина, което наложи втора дата за повторно явяване. Така дойде и кулминацията – проверката на тестовете. Тя беше възложена на учителите, преподаващи по трите предмета в 9 клас, и също се осъществи онлай. На химиците, физиците и биолозите са пуснати за оценяване определен брой изпитни работи, които са анонимни, тоест учителите не знаят дали проверят работата на някой свой ученик или от други училища и области. Важно е да се отбележи, че съгласно инструкциите учителите проверяват само отговорите на отворените въпроси. Максималният брой точки на въпрос е две. Ако отговорът не е пълен, се дава една точка, при липса на отговор – нула точки, и ако написаното няма отношение към въпроса, то той е невалиден.    

С въпрос какви са им впечатленията от проверените тестове, потърсиме за коментар учители и по трите предмета.

„Искрено се надявам да не съм попаднала на работи на мои ученици. Отговорите, които прочетох, съвсем не ме удовлетвориха, да не кажа, че някой ме шокираха. Имаше отговори от рода: „Купете си по едно въже и се люлнете някъде”,”Много съм гладна и нямам време да отговоря на този въпрос”, „Писна ми от вас”, „Няма да отговоря”, не ми пука”… Аз лично проверих 39 работи, всяка от която с по 6 отговора на различни задачи. Валидните отговори и децата, отговорили на всичките въпроси правилно, бяха около 10. В останалите приблизително 30 теста 40% от учениците бяха отговорили само на два въпроса. Всички останали са невалидни от сорта на тези, които посочих. Имаше и написани букви, многоточия, всякакъв вид знаци – тоест абсолютно невалидни отговори”, коментира учителката по химия в Гимназията по икономика в Благоевград Душка Станковска. По отношение на степента на трудност тя определи въпросите като изключително лесни. Те са в контекста на общата култура и не се изисквало много, за да се даде верен отговор. Просто е необходим концентриран прочит и анализ на прочетеното, тоест функционална грамотност. Мнението ми е, че учениците, чиито работи проверих, са демонстрирали безотговорно отношение и арогантност”, каза учителката и призна, че е шокирана от отговорите и недоумява как изобщо ученик може да напише на тест, че не му пука, не иска да отговори, писнало му е или „купете си въже…”.

В заключение Д. Станковска държеше да подчертае, че е проверявала работи, проведени в платформа „VEDAMO”, която първия път се срина.

„Втория път не се срина, но учениците бяха демотивирани”, посочи преподавателката по химия.

Негативните си впечатления от проверените работи сподели и учителката по биология в ПГИ Галина Юнакова. Тя коментира, че е проверила 41 теста с по три въпроса по биология с подточки. „Като общо отговорите  бяха 164. От тях не мога да посоча процент, но много, много малък брой бяха с пълните 2 точки. С една точка или „сравнително добър” бяха 40%  и останалите са нула”, каза Г. Юнакова и също изрази мнение, че въпросите не са били трудни, но явно учениците не са вникнали в условието на задачите. Например те са написали, че трябва кислород, но не са пояснили, че той е свързан с дишането. Решението, според мен, е в самите учебни програми да има повече задачи за PISA. И от друга страна, след като такива задачи не са заложени, ние какви очаквания да имаме?”, питаше се Г. Юнакова

Положението „не е розово” и по физика. Елеонора Чолкова, преподаваща физика в ПГИ, сподели, че преобладаващата част от отговорите са с нула точки, а един от сериозните проблеми е, че деветокласниците не умеят да работят и да разчитат диаграми.

Друга учителка по физика пък обобщи, че е проверила 270 въпроса, като над 80% от отговорите са получили нула точки.

Сравнение между физиката и химията направи Екатерина Валеова, която преподава и по двата предмета в 5 СУ – Благоевград. Тя също анализира, че деветокласниците не могат да разчитат диаграми, каквито задачи има в изследването PISA.

„Аз лично проверих 264 въпроса по физика. Преобладаващата част от учениците бяха отговорили на всички въпроси, но грешно”, коментира Е. Валеова и допълни, че тя не е срещнала отговори от рода на „Купете си въже…” но е имало  „Шо искаш”. Учителката сподели и че задачите по химия са били по-трудни в сравнение с тези по физика, като много от въпросите по химия са били подвеждащи и некоректно формулирани.  

Лека „светлина в тунела внесе” учителката по биология в 5 СУ Таня Хаджиева, която посочи, че в работите /общо 123 въпроса/, които е проверила, е нямало невалидни отговори, не са били много и задачите с нула точки. „Въпросите бяха свързани с дишане и фотосинтеза, материал, който се изучава в 6 клас по „Човекът и природата”. Много малко от въпросите бяха с пълен отговор – 2 точки. Повечето ученици не правят връзка, че при фотосинтезата се приема въглероден диоксид и се отделя кислород, а при дишането е обратното. Преобладаващата част от задачите са с непълен отговор – една точка. Като цяло обаче резултатите са задоволителни”, анализира Т. Хаджиева.

Любопитното е, че в самата платформа за проверка на тестовете е имало бутон с удивителен знак в червено.Указанията са били бутонът да се натиска при отговори от рода на „ Само Левски” и „Ура”.

„Самият факт, че е създаден такъв бутон, означава, че е имало много отговори, нямащи никакво отношение към въпроса”, стигнаха до този извод учители.

А иначе въпросът, който вълнува преподаващите по химия, физика и биология, е кога и дали ще бъдат обявени резултатите от проведеното първо по рода си изследване по природни науки.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

2 Коментара

  1. Банкер- химик

    В това училище учениците учат само счетоводство. А по природни науки няма и кой да ги научи на нещо.

    Отговори
  2. Пирин

    Как ли не са шокирани,цялата работа на мон е такава калпава. Браво на децата, че са будни,и срам за родителите,че мълчим!

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *