Публично обсъждане на отчета на бюджет 2022 на Община Благоевград направи вчера екипът на кмета Илко Стоянов. Преди да даде думата на експертите от общинската администрация да представят подробности по изпълнението на приходната и разходната част и на капиталовата програма, председателят на ОбС Радослав Тасков припомни, че местният парламент прие бюджет 2022 в много несигурна политическа и икономическа обстановка – в края на Ковид епидемията, криза на енергоносителите, политическа нестабилност и война.
„Въпреки това приключихме финансовата година с едва 0,6% просрочени задължения”, отбеляза директорът на дирекция „Финанси и управление на собствеността“ Борис Механджийски и даде подробна информация за финансовото състояние на общината през 2022 г., като подчерта, че са поддържани изключително ниски нива на данъците и таксите в сравнение със средните за страната показатели. Делът на просрочените задължения е по-малък от средния за страната, като 2022 г. е приключена с 5,6% просрочени задължения към РОИОСВ, натрупани в периода 2012-2017 г.
„Хубавото е, че като се платят тези пари, пак се връщат в общината, т.е. не ги губим, но трябва да ги разходваме целево“, коментира главният финансист на общината и допълни, че по събираемост на данъците Благоевград е с 2,9% над средните нива за страната.
„Общият размер на приходите за миналата година е 110 754 619 лв. и изпълнението на заложените показатели е малко над 87%. Приходите от държавата са 77 372 160 лв., а местните са в размер на 33 382 459 лв. Съотношението 70:30 в полза на приходите от държавни дейности потвърждава огромната зависимост на общините от държавните трансфери. Собствените приходи на общината са данъчни и неданъчни, като общият им размер е около 25,8 млн. лв. От тях близо 49,4% са данъчни постъпления, останалите са приходи от такси, собственост, концесии, санкции и глоби, от продажби и дарения. Общините са поставени в невъзможност да увеличават местните данъци и такси в условията на криза“, посочи Б. Механджийски.
Той отчете, че общият размер на разходите за 2022 г. на Община Благоевград е 110,8 млн. лв. От тях 77,3 млн. лв. са за делегирани държавни дейности, 32 млн. лв. за местни дейности и около 1,3 млн. лв. са разходите за дофинансиране на държавни дейности. Традиционно най-голямо перо, основно делегирани държавни дейности, отива за сектор образование – 48,5 млн. лв., което е приблизително 44% от всички разходи. За култура и спорт разходите са били близо 9% от бюджета, като тук влиза и субсидията за спортните клубове и детско-юношеската школа на „Пирин“ и те са 49% от общата сума.
„Поетият общински дълг на 1 януари 2022 г. е 10,2 млн. лв., през годината са усвоени нови 1,8 млн. и има погасени 2,8 млн. лв. В края на 2022 г. дългът е намален на 9,8 млн. лв. Ще отбележа, че 2021 и 2022 г. са първите, в които плащаме разходи по дългове над 500 000 лв., и същата година издадохме общинска гаранция за спасяване на онкоболницата – за поемане на дълг от над 1 млн. лв.“, напомни главният финансист на общината.
Старши експертът „Инвестиционна дейност” в отдел „Планиране и инвестиционен контрол” Мария Колибарска представи отчета по изпълнение на инвестиционната програма за 2022 г., включващ значителен брой основни ремонти на детски площадки в градини и ясли и ремонти на детски и социални заведения, както и старт на разширяването и покриването на открития пазар.
Единствено Наталия Димитрова в качеството си на гражданин бе на публичния отчет и имаше питания, касаещи поетия дълг за анаеробната инсталация на новото сметище, финансирането на ремонтите в детските градини и натовареността на общинските служители. От отговорите стана ясно, че дългът за анаеробната инсталация е поет в края на 2022 г., а договорите за усвояването са подписани в началото на 2023 г. По проекта са изплатени 2,85 млн. лв. и финализирането му се очаква към края на 2023 г. Финансирането на ремонтите в детските заведения е било смесено от собствени приходи и преходен остатък по решение на ОбС, а натовареността на общинските служители в Благоевград е сред най-високите в страната, един служител обслужва 381 граждани и тези цифри поставят общината на второ място след община Добрич, където един общински чиновник обслужва 455 души от регистрираното население.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА