В Китай се разиграва необичайна сцена – хиляди чисто нови електрически автомобили Lifan стоят изоставени на открито, превръщайки се в ръждясали паметници на провалени амбиции и финансови грешки, пише Дунав мост.
Историята започва през 2015 г., когато Lifan, известен с производството на бюджетни копия на чуждестранни автомобили, навлиза на пазара на електромобили. Компанията създава платформата Panda Auto, която предлага коли под наем и бързо набира популярност, обслужвайки милиони потребители в цял Китай.
През 2016 г. Panda Auto се слива с Lifan, като двете компании си поставят амбициозни цели за разширяване на автопарка и внедряване на автономно шофиране. За съжаление, тестовете в град Чунцин се оказват катастрофални, а технологичните проблеми водят до финансова криза.
До 2020 г. Lifan обявява фалит, а активите му са закупени от Geely, който обаче не проявява интерес към Panda Auto. Затънала в милиарди долари дългове, платформата също обявява фалит, оставяйки след себе си над 20 000 нови електрически автомобила, които никога не са били продадени.
Тези автомобили, някои от които все още със защитното фолио по седалките, са оставени да ръждясват на огромни открити паркинги, превръщайки се в символ на провалените амбиции и лошото управление.
Историята на Lifan и Panda Auto е поредното напомняне за това колко бързо могат да се променят пазарните условия и как технологичните предизвикателства могат да доведат до колапс дори на най-обещаващите компании.