Топ теми

Хотелиери и ресторантьори разочаровани: Туристопотокът в Банско се измести в така наречения „нов град“ – около началната станция, посещаемостта в центъра и стария град драстично спада

Ръст на туристите, но в слаби обороти, отчитат хотелиери и ресторантьори този сезон в Банско. Колко са се увеличили туристите в сравнение с миналата година ще стане ясно след края на зимния сезон, когато бъде систематизирана информацията за посещаемостта на курорта. От бранша са категорични, че дори и да не достигне миналогодишния 15-процентов ръст, той все пак ще бъде нагоре.

Въпреки многото туристи посещаемостта в много от механите и заведенията, особено тези около центъра на Банско и стария град, е много ниска, а собствениците изпитват затруднения. За тях по-добрият сезон е летният, когато повечето търговски обекти в Банско са хлопнали кепенци, а туристите прекарват ваканциите си освен в разходки из планината, а и в разглеждане на стария град и посещения на забележителностите и музеите. Спада в посещаемостта механджиите и ресторантьорите отдават предимно на ол инклузива в големите хотели, които се предлагат на атрактивни цени и са предпочитани от голяма част от почиващите в Банско.

„Туристи има много и повечето са чужденци – руснаци, англичани, румънци… Споделяли са, че са недоволни от еднообразната храна, която се предлага в пакетите ол инклузив, но пък ги задоволява цената. Този ол инклузив леко срина и местния бизнес, тъй като туристите се хранят по хотелите. Другата страна е, че голямата част на туристопотока се измести вече в така наречения нов град – горната част на Банско, около начална станция. Там вече могат да си изберат и ново кметство и ръководство”, вкара и малко шега в коментара си един от първите собственици на механи в стария квартал на Банско Любен Пумпалов, известен с прякора Дедо Пене, и допълни:

„Зимата не е както миналата. По-слаб е сезонът. Ние сме 14 останали собственици на заведения, все местни хора, които образувахме марката „Уникално Банско“. Поне наеми не плащаме, но разходите ни вървят много нагоре, драстично дори, и става много трудно дори и за нас. С персонала също е много тежка ситуацията. Има нужда и от сервитьори, и от готвачи, идват много хора, но нямат необходимите квалификации или подготовка. Навремето искахме да направим в Банско една школа за подготовка на кадри, но общината тогава изобщо не ни подаде ръка и това сега се чувства, просто е много сериозен проблем. Когато отваряш едно заведение, трябва да имаш представа от кадрите, които ще работят в него, да можеш да разчиташ на тях, защото това е един от важните фактори. Дори и да не са най-добрите, но поне да знаят как се подрежда маса, да имат обноски, език, всичко това е проблем. Клиенти се оплакват и от големите четири- и петзвездни хотели, просто са възмутени от обслужването. За съжаление навсякъде то е под всякаква критика. Аз специално дълги години работя с един и същи персонал. Хората вече са обучени и не мога да се оплача.

За нас обаче летният сезон е по-добър. Тогава потокът се изнася повече към центъра. Общо взето, гледаме да закърпим някак си положението и зимата”, разказа Пумпалов.

Според бранша туристите държат много на местната кухня. Тя се възприема много добре, особено от англичаните. Споделят, че човек не може да е добър на 100% във всичко, но се стараят да поддържат главно местното ниво.

Въпреки стремежа на хотелиерите и ресторантьорите за привличане на по-богати туристи и към днешна дата профилът им не се променил, категорични са и от двата бранша.

„Туристите в Банско не са се променили никак. Тук има една приказка: „Малко сме си ние – сараошето от Банско, та дойдоха и от чужбина“, споделя отново на шега механджията Любен Пумпалов и допълва: „За съжаление нивото не е това, което трябва да бъде – идват все по- бедни и по-бедни туристи”.

Такова е мнението и на хотелиерите, въпреки че те отчитат ръст в посещаемостта, но споделят, че преди години е имало по-добри туристи. Иначе тази година в Банско най-много са румънските, израелските и турски туристи, англичани и руснаци са по-малко. Банско е предпочитана дестинация и за македонците и гърците.

„Със сигурност по отношение броя на туристите е по-добра годината от предишната. Определено има ръст в сравнение с 2016 година. Може да е минимален, но при всички случаи има. Тази година са повече и развлеченията, които туристите могат да ползват – има нови заведения с програми, които със сигурност са разнообразили престоя на гостите на Банско. От тази година има и допълнителни забавления – предлагат се малки ски, с които се ходи в по-ниските части на планината. Пешеходният туризъм е типичен за лятото, но моите наблюдения са, че тази година има доста туристи, които не карат ски, а просто са дошли на почивка. За съжаление бизнесът не успя да привлече по-добри туристи и профилът им не се е променил. Това се дължи на ниските цени на туроператорите, защото масовият турист идва с туроператор. При всички случаи те притискат хотелиерите. Аз не работя с туроператори и нямам информация от първо лице, но чувам от колегите, че особено гръцките туроператори предлагат много ниски цени”, каза Зорка Тумбакиева от Съюза на туристическия бизнес в Банско.

ЯНА ЙОРДАНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *