Христина Кацарска, певицата, учител по поп и джаз пеене, на която деца и родители вместо цветя подаряват люти чушки

За нея  казват, че може да накара и камъка  да пропее. Питам я откъде идва тази дарба, а тя ми казва, че сигурно й е дар от  Бога. „Това е един от талантите ми, който открих още като дете. Събирах децата в махалата и те ме слушаха много внимателно. Учих ги на български език, на математика, на нотно четмо и писмо. Една от детските ми мечти беше да бъда учител, а другата – да бъда певица, и сега съм щастлив човек, защото живея с двете си сбъднати мечти!”.

  Христина Кацарска е родена  на 16 май 1975 година в семейство на музиканти от Благоевград.  „Целият ни род е музикален. Родителите ми Росица и Иван Кацарски са участници в естрадните оркестри в нашия град и по време на празници винаги са били част от организираните тържества, както и на мен сега ми се случва като солистка в Биг Бенд – Благоевград. Баща ми е имал първата китара в града, а майка ми е била певица. Покрай музиката е пламнала любовта им. Сестрата на майка ми Надя Кърджина също е певица. Тя е човекът, който запали в мен страстта по пеенето. Леля живееше в Пловдив и като малка често й гостувах. Водеше ме  в ресторанти и барове, където работеше, и това беше невероятно приключение за мен. Аз имам и  брат, но преди ние да се родим , родителите ми  са загубили едно дете и това ги е накарало да се откажат от музиката. Майка ми първа е открила  таланта в мен. Още на две-три години са чули, че пея правилно, и когато бях на 6 години, тя ме заведе в старата музикална школа на  града. Там бяха категорични, че съм много музикална и тряба да ме запише да уча пиано. Това е била мечтата на майка ми, ако има дъщеря, да свири на пиано. И без да ме питат искам, или не, ми купиха пиано и аз започнах да ходя на уроци още в първи клас. Пианото е много красив инструмент, но за съжаление много труден, както и всички останали инструменти, разбира се. Изисква се много търпение, постоянство, упоритост, които са редки качества за едно малко дете. 30 деца ме чакаха навън да си играем, а аз казвах – още два часа свирене, после имаше уроци за учене, домашни и ставаше тъмно, когато можех да изляза, а те вече се прибираха. Плачех от яд и едва ли не намразих пианото, което ми отнемаше детството. И ако няма до теб настоятелен и строг родител, какъвто беше майка ми, няма как да се случат нещата. Сега си давам сметка, че всичко това е имало смисъл. Тя ме поощряваше до 6 клас, когато й казах: „Край! Искам си игрите и приятелите”,  и майка престана да се бори с мен. За мой късмет обаче половин година по-късно откриха първата музикална паралелка в Благоевград. Бях седми клас и тогава реших, че това е моят път. Бързо влязох във форма по собствено желание. След това продължих в Музикалната академия в Пловдив с пиано. Бях слушала за световноизвестния Дамски камерен хор към академията и отидох на прослушване още в първи курс като студентка.  Приеха ме като алт в този хор. Там израснах най-професионално като певица. Научих фразирането, динамиката, тънкостите на пеенето. И докато бях студентка, в продължение на 4 години обиколих почти цяла Европа с този хор. Дори нямаше време да  се прибирам до Благоевград. Жената, която седеше до мен, се казва Руми Иванова и ми показваше какво да правя, къде да си поема дъх, къде да дишам, тя ми беше нещо като вид ментор. До ден днешен сме добри приятелки и всеки път, когато я срещна, й благодаря за всичко, което ми е дала. Тя ме научи да пея правилно. Руми има една от най-успешните  школи за пеене в Пловдив, откъдето излизат големи таланти. Нейни ученички са момичетата от „Фор Меджик”, които преди години спечелиха  „Гласът на България”. И още много други успешни музиканти е обучила.

Средата, в която израснах, също е оказала влияние за развитието ми, защото в нашия дом винаги се е слушала качествена  музика. Няма да забравя касетите с изпълнение  на Стиви Уондър, на Луис Армстронг, Ела Фицджералд и едва по-късно открих колко важен е примерът на родителите. Благодарна съм, че са ме закърмили с правилната музика. Но родителите ми не искаха да ставам певица. Напук на всичките забрани обаче любовта към поп и джаз пеенето продължи да се развива в мен. Даже композирах песни на пианото. Спомням си една, която беше вдъхновена  от пролетта. Без да се напрягам, можех да наизустявам песните, които слушах от касетофони, грамофони, от радиото и не спирах да ги пея. Имах един развален микрофон, който леля ми беше подарила, обличах си дълга клоширана пола, пусках си плочите и изнасях цяла програма. По мое време нямаше къде да се учи поп и джаз пеене. Много по-късно тази специалност можеше да се изучава в средните и във висшите учебни заведения. Можех да уча поп и джаз в Консерваторията, но дори не съм си го и помисляла, защото желанието на родителите ми беше да свиря на пиано и затова завърших с пиано. След това имах късмета и щастието да взема сама решението да се запиша и да отида да уча в Софийския университет при Етиен Леви. Там завърших магистратура по поп и джаз пеене, което пък ми даде право и да преподавам. Открихме специалност „Поп и джаз пеене” в музикалната паралелка към Националната хуманитарна гимназия „Св.св.Кирил и Методий”  /бивша Солунска/, където в началото преподавах пиано. Идваха деца с желание да учат и така започна карирерата ми като преподавател по поп и джаз пеене, която продължава и днес.

     Христина помни всичките си ученици. Някои от тях продължават да се развиват с пеене и музика, за други пеенето остава хоби и натрупана обща култура. „Много често се питам какъв съвет да дам на родителите на децата”, споделя тя. „Дали да бъдат настоятелни, или да оставят детето да прави това, което иска. И още не знам къде е балансът”.

Христина вече 26 години е учител по музика и вижда как се променят учениците като отношение към образоването, към учителите като уважение и респект. „Не се развиват към добро нещата, въпреки че винаги съм знаела, че не може да стоим на едно място, че трябва да има промяна и ролята на педагозите е много трудна. Трябва да се нагаждаме към тези промени и въпреки това всеки път да достигаме до децата, да търсим нови начини и методи да хващаме интереса им, защото това става все по-трудно. Много пъти и аз удрям на камък и си казвам, сигурно остарявам – на прага съм на  50-те. Защото понякога колкото и усилия да полагам, нещо ми се губи. Случва се по-рядко, защото повечето деца идват с желание да учат музика и пеене, но когато срещна незаинтересовано дете, губя почва под краката си”.

Питам я какво все по-ряко задържа вниманието на учениците, какво ги вълнува днес и какво ги кара да не се концентрират в това, което трябва да правят. „Най-лесното обяснение са технологиите”, казва Христина. „Тези платформи, в които постоянно сърфират, препускат, защото вниманието им не се задържа за повече от 10 секунди върху едно нещо. Търсят нови и нови неща. Децата наистина са различни и е трудно да бъдеш на това ниво, което да задържи вниманието им, още повече че отношението им към учителите е различно. Но въпреки всичко имам колеги, които успяват да запазят авторитета си, държат на знанията и между тях има взаимно уважение. Когато има любов и отдаденост и от двете страни, няма как нещата да не се намерят и да не се случат както трябва!”.

  Христина е от  учителите, които работят с любов и отдаденост. Не случайно  през 2016 година тя беше номинирана в конкурса „Кристална лира” в категорията „Педагог”, организиран от Съюза на българските музикални дейци и Classic FM радио. Поводът  бяха успехите в национални и международни конкурси на нейните ученици. Тогава и сега  сред нейните ученици са Лъчезар Кацарски, Александрина Механджийска, Росина Катърджиева, София Арабаджиева, Вили Пендичева, Виктория Янакиева, Боян Георгиев, Петя Стойчева, Константина Димитрова и много други. Освен че има изключителни педагогически качества, Христина  има и таланта да им покаже какво иска от тях. Тя ги обгрижва с желание да даде най-доброто от себе си и ги омагьосва  със своя пример на една от най-добрите поп и джаз певици.

   Питах я има ли конфликт между родители и ученици по повод избора на децата. „Този проблем е съществувал винаги, както беше и при мен. По мое време даже родителите бяха по-властни къде да учат децата им въпреки тяхната воля и желания. Сега го има същото. Имам деца, които искат да кандидатстват в музикалната паралелка, но идват със страх при мен да ги подготвя, защото родителите им не са съгласни и категорично им забраняват да  продължат  с музика. Донякъде ги разбирам, защото много от хората си мислят, че в изкуството няма перспектива. Все още е актуален изразът „Музикант къща не храни”. По мое време се говореше същото, но аз винаги давам като пример себе си. Защото когато човек прави това, което обича и харесва и ако е съчетано с талант, няма как да не се намерят възможности за развитие и за щастие. Нали идеята е да бъдем щастливи с това, което правим. Един учител може да даде много, но зависи и от това какво детето само дава на себе си. Това е свързано с характера. Успяват силните, смелите, упоритите. Това са важни качества не само за пеенето и за изкуството, за всичко. Когато си отдаден на това, което правиш, няма как да няма добри резултати”.

Христина Кацарска е известна в Благоевград и като джаз певицата в Биг Бенд -Благоевград. „С диригента Боби Янев се запознахме в Югозападния университет, където бях назначена като корепетитор, а той преподаваше по духова оркестрация. Тогава в Биг Бенда нямаше пианист и аз започнах с пианото, но в момента, в който той  разбра, че мога и да пея, реши да ме пробва и като певица. Спомням си първия концерт – беше в читалището заедно с Хилда Казасян. Беше много вълнуващо и изпях първите си две трудни песни. Едната се казваше „Прошепнати мечти” на Камелия Тодорова, а другата „Хелоу, Доли” .Това няма как да забравя, защото тогава разбрах, че сбъдвам мечтата си. В началото на моята работа в Биг Бенда много често ходихме да изнасяме концерти в Гърция, но най-вече помня сцените на джаз фестивалите. Там  се срещнах с големите звезди като Васил Петров, Камелия Тодорова, Хилда Казасян, Йорданка Христова, Петя Буюклиева… С Боби Янев и с китариста  Станислав Кайчев работихме като трио в Корея. Първия път за 8 месеца бяхме на кораб, а втория път за половин година работихме в едно огромно казино. Работата ми в чужбина и опита, който натрупах  там, също много ми е помогнал за певческото развитие.

  Питам Христина  дали с годините се променя гласът на един певец. „Гласът се амортизира”, казва тя. „Но зависи и от това как го пазиш. Аз не мога да го опазя много, защото не спирам да говоря по цял ден и да пея. Това е работата ми, която толкова много обичам. За да дам знанията си на децата, няма как да не им показвам и да не им говоря. Аз цял живот работя с гласа си. Или пея, или говоря и вече са по-обрани участията ми в концерти, но пък знам, че ще преподавам, докато мога”.

   Питам я дали ще продължи детския си опит да композира, а тя каза, че има една открехната врата, която чака да бъде отворена, защото има идеи да композира музика и знае, че има какво да покаже и в тази област.

 Христина има двама синове – Пламен, на 16, и Иван, на 14 години. За тях тя казва: „Музикални са, но не пожелаха да се занимават с музика, а пък аз не бях толкова настоятелна, колкото моята майка. За моя радост, съдбата отведе големия ми син  в Камерна опера, където сега участва в мюзикъла „Класният се жени”. Харесаха го как пее и на него явно му хареса, защото започна да ме пита за някои неща и аз съм толкова щастлива, че в крайна сметка талантът си намира време и място за изява. Малкият ми син попадна по принуда в музикалната паралелка в гимназията. Аз го накарах да кандидатства с музика, защото виждах, че е музикален. Той имаше друго желание, но понеже не му достигна балът, остана там, но знам, че това не е неговото  и ще се радвам, ако намери своя си път на развитие. Хубавото е, че се научи да свири на пиано. Това винаги ще му носи някаква радост и удоволствие”.

 Христина се раздели с бащата на нейните синове, но сега живее с музиканта Радослав Терзийски. „Ние сме близки още от ученическите ми години и винаги сме били  приятели. В момента той е басист в оркестъра на Веселин Маринов. Работи и като тонрежисьор в Драматичния театър в Благоевград, известен е в музикалните среди не само на нашия град. Той ми е дал много по отношение на музиката. Преди години имаше рок група „Куадро пет”, която просъществува кратко време, но тогава ме покани да бъда вокалистка в тази група, което беше много вълнуващо и комплимент за мен. Извикаха ме на прослушване, подготвих две-три песни и репетирахме в Младежкия дом. Те и днес са много добри музиканти и останахме приятели. Ради ми записваше много качествена музика, която да слушам, запозна ме с много добри музиканти и певици в световната музика.

В миналото имахме опити за връзка, но не се получи и явно сега му е дошло времето. Освен любовта, ни събира и музиката, която искаме да правим заедно. На него му се отдава и писането на текстове и на музика. Работим заедно, няколко пъти ни се налага да аранжираме песни, които пише журналистката Марияна Анастасова. Ради  умее да работи с компютърни музикални програми и това улеснява процеса на създаване на една творба. Той успя да стане приятел с децата ми. С големия ми син са родени са на една и съща дата и явно и това има значение”.

  Поглеждайки напред във времето, Христина иска да остане педагог докато може, защото това е нещото, което я прави щастлива. „Това е нещото, което ме изпълва и ме кара да се чувствам завършена. Всички имаме житейски проблеми и грижи и те ме грабват в момента, в който съм решила да си почивам и да остана без работа. Но в мига, когато отида в студиото си и започна да работя с дете, всички проблеми изчезват, мислите ми се изпълват с друга енергия, все едно съм най-безгрижният човек на света. Работата ми има пречистваща роля за мен, защото това е, което искам да правя – да работя с чистата и искрена детска талантлива енергия. Когато ме погледнат две очички, жадуващи за знания, процесът се случва и дава резултати. И какво повече да искам. Това е моето призвание, това съм аз!”.

  Заради тази й всеотдайност към децата, Христина провокира родителите да я номинират за жена на годината на Благоевград през 2017 година. Оттогава съм запазила една от най-хубавите снимки, на която сме заедно.

  „Любов е това, което се случва между мен и учениците. С цялото си сърце и душа обичам тези деца и това чувство е взаимно. Децата ме приемат не само като учител, но и като приятел. Когато децата са доволни, щастливи, можещи, успяващи, развиващи се и родителите също са доволни,” споделя Христина.

Научих една любопитна подробност за нея, вместо букети с цветя родители и ученици й носят букети от люти чушки. Тя сподели, че е фен  на лютите чушки. „Ако отида на състезание с люти чушки, сигурно ще ме запишат в книгата на Гинес. Всички, които ме гледат отстрани, се изпотяват само като виждат какво количество лючи чушки изяждам. Не ми пречат, нали лютото е здраве, полезно е, ако организмът ти го иска, както моят. Даже заразявам и хората около мен, толкова апетитно ги ям”.

    Този факт ми дава основание да си помисля, че Христина е онази подправка в живота на желаещите да станат звезди, без която нещата нито могат да се случат, нито са толкова предизвикателни и вкусни.

   Преди година тя често пускаше във Фейсбук клипчета, в които заедно със своите колежки и приятелки Марияна Костова, Мая Чакова, Миглена Търпанова, Елица Георгиева свириха, пееха и радваха своите фенове . „ези момичета са до мен почти винаги. По време на пандемията се събирахме в моето студио, правихме си вкусни трапези, мезенца, сипвахме си чаша вино, пускахме си музика и се радвахме на живота. Започнахме да свирим и да  пеем. Меги си извади флейтата, която почти 20 години не беше пипала. И решихме да споделим това настроение с нашите приятели. Сега по-рядко го правим, защото ежедневието се промени, но хората ни питат дали пак няма да ги зарадваме с нещо, което можем заедно да правим. Надявам се отново да намерим време за приятните ни мигове заедно”.

     Преди години Христина Кацарска изпя едни от най-хубавите песни по стихове и музика на Мария Стоянова, които са част от музикални филми на БНТ – Благоевград и днес хората, които попадат на тях в интернет, ме питат коя  е тази красива  и талантлива певица, която те кара да мечтаеш и да медитираш, докато слушаш нейните изпълнения. Надявам се от тези редове да научат повече за нея.  

ЮЛИЯ КАРАДЖОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *