Ценовият електрошок удари малките пицарии и хранителни магазини, благоевградски търговци: Пред фалит сме, хората обедняват…

Ценовият електрошок удари и малките търговски обекти в Благоевград. Собственици на квартални хранителни магазини са на ръба на оцеляването, защото едва покриват разходите си.

„Работим в омагьосан кръг. Високата цена на тока доведе до повишаване на хранителните продукти и потреблението започна драматично да се свива. Не се издържа. Инфлацията расте и ако не се овладее, ни чака масово обедняване“, категорична е собственичката на  един от първите частни хранителни магазини в кв. „Запад“.

Предвестник за задаващата се икономическа криза бяха заведения и кафенета, които първи затвориха преди няколко месеца заради непосилните цени на тока и въведените зелени сертификати.  При антиковидните ограничения някои от тях успяха да се закрепят чрез доставка на храна по офиси и домове. Този модел се оказа спасителен за пицариите, но най-вече за големите. През последните месеци и те вдигнаха цените, притиснати от енергийната преса.

В зависимост от продуктите, най-малката пица от 25 см варира между 4 и 9 лв., средната от 30 см е с цена от 6 до 10 лв., а семейната от 60 см е между 22 и 30 лв. Предлагат се промо  пакети, но цените си остават високи, което неминуемо води до отлив на клиенти. Малките пицарии пострадаха най-вече поради липса на ресурс и се принудиха да затворят. Пицарията, която бе открита в популярната в миналото сладкарница „Славянка“, имаше кратък живот. Въпреки че обектът е на кьоше и оттам минава голям поток от хора, бизнесът не потръгна и наемателят си стегна куфарите за чужбина.  На витрината на затворената пицария е залепен надпис, че се дава под наем.

Същият надпис е залепен и на съседно помещение, в което доскоро работеше друга малка пицария. Сега и там е пусто, а  наемателият се е изместил на друго място. По-нагоре по улицата е заключен и малкият ресторант „Крим“. Оказа се, че персоналът е преместен в чайната на ски писта „Картала“, тъй като сега там има повече работа.

От три дни не работи и малката сладкарница до бившия магазин „Валентина“ на главната търговска улица „Тодор Александров“, която заложи на турски баклави и сладкиши.  Малкият бизнес проект е дело на благоевградски бизнесмен и турския му партньор, казаха продавачки от съседните магазини. Те също са в клещите на кризата и за да привличат клиенти, са поставили надпис, че не не се изисква зелен сертификат при пазаруване. Такъв не се и налага за малките търговски обекти, но магазинерите го поставили, тъй като клиентите така и не разбрали и питали може ли да влязат без зелен сертификат.

От днес, 24 февруари, собствениците на търговски обекти по свое усмотрение ще имат право да премахнат задължителното изискване за зелен сертификат за своите клиенти след решение на здравния министър Асена Сербезова за разхлабване на мерките. От 5 мapт зaдължитeлният зeлeн cepтифиĸaт зa пoceтитeли в oбщecтвeни oбeĸти щe oтпaднe нa нaциoнaлнo нивo, нeзaвиcимo дaли coбcтвeницитe иcĸaт, или нe. Πepcoнaлът пaĸ щe тpябвa дa имa cepтифиĸaт. И eдвa oт 20 мapт дoĸyмeнтът щe бъдe пpeмaxнaт oĸoнчaтeлнo зa вcичĸи.

БЕТИНА АПОСТОЛОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *