Краят на пандемията от коронавирус извади православието от летаргията, в която бе изпаднало в продължение на 2 г., когато в църквите почти не влизаше никой, и в Пиринско започна ударно строителство на храмове и параклиси.
Само за 1 календарна година Неврокопски митрополит Серафим освети нов храм „Св. Илия“ в с. Никудин, община Струмяни, параклиси “Рождество Богородично” в жк “Изгрев” и „Св.св. Козма и Дамян“ в парк „Свети Врач“ на гр. Сандански, храм „Св. Неделя“ в с. Коларово и др. Преди 4 дни с нов Божи дом, носещ името на Свети Архангел Михаил, се похвалиха и жителите на гърменското с. Дъбница, а още незаглъхнали тържествените песнопения, Неврокопска митрополия вече прави планове и за изграждане на православен храм в петричкото с. Марино поле. Той ще е върху площ 3026 кв.м, а самият храм ще е на 67,30 кв.м. В сградата ще има молитвена зала, олтар, апсида, стая за кръщене, магазин за свещи и църковни сувенири. Имотът е захранен с ток, до него има път, а битовите отпадъчни води ще се заустват в предвидена за изграждане водоплътна изгребна яма.
Вчера РИОСВ – Благоевград одобри инвестиционното намерение на митрополията, което не се нуждаело от оценка на въздействието върху околната среда, и на практика пред духовниците остава само изваждане на строително разрешение от гр. архитект на Петрич и деликатният въпрос с осигуряване на строителството. По-често то се поема от миряните, а съответната община дарява впоследствие новия храм заедно с терена под него на митрополията, за да го управлява.
Освен по намерението наНеврокопска митрополия, с разлика от няколко часа екоинспекцията се произнесе и по друго инвестиционно намерение – отново за църква, но с инвеститор Обединена Божия църква „Благодат“. Тя ще се помещава в къща в с. Крупник, община Симитли, чието предназначение ОБЦ иска да промени в „за молитвен дом“. Той ще е 2 пъти по-голям от църквата в Марино поле, защото площта на къщата е 103,70 кв.
Членуващите в Обединените Божии църкви са евангелисти, а в Крупник има доста техни последователи. Самата ОБЦ има много разклонения като „Бъдеще и надежда“, „Последователи на Исус“, „Път на святости“, „Благовестие“ и т. н. Общото между тях е, че всички вярват в новото Възкресение на Христос, когато „живите праведни ще бъдат прославени и взети в облаците, за да посрещнат своя Господ“, а неверниците ще се мъчат на този свят още 1000 години. В ОБЦ отричат медикаментозното лечение, водени от убеждението, че Бог ще излекува всички болести, стига усърдно да му се молиш. При тях сключването на брак е възможно само с друг член на църквата, а ако човек се разведе (освен по причина на изневяра) и се ожени отново, то той бива заклеймен като прелюбодеец.
Както всички евангелисти, и в ОБЦ събират т.нар. десятък – 10% от ежемесечните приходи на вярващите, макар че официално църквите отричат точния размер на данъка. Те признават, че пари се събират, но всеки давал, както е решил в сърцето си, без да се скъпи, а не от принуждение. Друг е въпросът, че всеки намек за събиране на пари е свързан с подсещането, че „който сее оскъдно, оскъдно ще и да пожъне, а който сее щедро, щедро ще и да пожъне“.
ВАНЯ СИМЕОНОВА