Топ теми

Четвъртокласниците от Пиринско се изкачиха до 4 място в  страната по успеваемост на националното външно оценяване

Изкараха с 529 шестици повече от м.г. и 89 двойки по-малко, в областта няма училище със слаб среден успех

Четвъртокласниците от област Благоевград се изкачиха до 4 място в страната по успеваемост на националното външно оценяване /НВО/. Изкараха с 529 шестици повече от м. г и с 89 по-малко двойки. Това, както и други важни констатации, съдържа анализът на Регионалното управление на образованието по отношение представянето и резултатите на завършващите начално образование в Пиринско. НВО по БЕЛ се проведе на 27 май, по математика на 28 май, с подлежащи 2600 четвъртокласници от 86 училища на територията на областта. На изпита по български език и литература не са се явили 132-ма ученици, по математика 146, което съответно е 5.08 и 5.62% от общия брой на подлежащите.

В доклада си до началника на РУО Ивайло Златанов старши експертът за обучение в начален етап Анета Марянска представя и сравнителен анализ за обхвата на учениците от 2020/21 г. насам, или откакто НВО се провежда по нов формат и удължено време за работа от 60 мин. Данните показват един постоянен брой на отсъстващите за последните четири години. За настоящата 2023/24 г. се наблюдава лек спад, като 10 ученици по- малко не са се явили на изпита по БЕЛ.

За установяване спазването на правилата за информационна сигурност от РУО са извършили 6 текущи проверки в СУ – Слащен, Вълкосел, Първомай, ОУ – Туховища, 4 ОУ- Сандански, 1 ОУ- Петрич. Констатирано е създаване на необходимата организация за изпитите, като е гарантирана секретността на информацията.

Данните показват, че средният резултат в проценти за областта и по двата учебни предмета за четвърта година е по-висок от резултатите на национално ниво. При 72.63% за страната, четвъртокласниците от Пиринско са с успеваемост от 74.53% по БЕЛ. По математика съотношението е 70.53% към 72.42% на областно ниво.

На НВО по български език и литература слабите оценки са 136, или 5.23%, а отличните 1100, или 42.32%. Съответно по математика двойките са 120 /4.62%/, шестиците 1003 /38.58%/.

В сравнение с предходна учебна година четвъртокласниците от област Благоевград имат общо 89 слаби оценки по-малко, от които 27 по-малко са двойките по БЕЛ и 62 по-малко по математика.

На фона на това има положително повишение на получените отлични оценки, в общ план с 529 повече /по БЕЛ със 157, по математика с 327 повече/. Трима ученици са с минимален брой – нула точки, а 89, от които 10 по БЕЛ и 79 по математика, са с максималния брой от 100 т. В областта няма училище със слаб среден успех. Сред образователните институции, постигнали най- добри резултати и на двата изпита, са благоевградските 5 СУ „Георги Измирлиев“ , 3 ОУ „ Димитър Талев“,  8 СУ „Арсени Костенцев“, 7 СУ „Кузман Шапкарев“, 2 ОУ „Димитър Благоев“…


Важно е да се отбележи, че с цел по-добра подготовка, до всички училища с подлежащи на оценяване ученици от РУО са изпратили указания за измерване и съпоставка на нивото на успеваемост, като задължително се приложат елементи на НВО в началото на месец февруари и в края на март.

„Полагането на усилия от училищните екипи за установяване готовността на учениците за национално външно оценяване в края на 4 клас и предприетите мерки и действия за повишаване на успеваемостта са предпоставка за по-високите постижения по български език и по литература и по математика и нареждането на област Благоевград в първите десет сред областите в страната“, посочва в доклада си А. Марянска.

Коментирайки кампаниите – НВО 4, 7, 10 клас, и ДЗИ – 12 клас, Ивайло Златанов разкри, че по настояване на Регионалното управление на образованието всички училища са провели по два пробни изпита по БЕЛ и математика, като е акцентирано и на елементи от изпитните формати.

„Целта и идеята бе да се видят евентуалните пропуски, слабости и да има време да се предприемат действия за тяхното отстраняване. Също така учениците да свикнат със самите изпитни формати и да се минимализира стресът, така че в най-голяма степен в условията на принципност и безпристрастност учениците да покажат своите знания“, каза началникът на РУО по повод проведената подготовка за изпитите при завършването на отделните етапи и степени на образованието.

Анализът на резултатите по БЕЛ показва, че преобладаваща част от четвъртокласниците могат да записват текст под диктовка от аудиофайл, правилно изписват думите, които съдържат правописни особености , както и думите без свое ударение. Съгласно зададените критерии за оценяване на изпитните работи по предмета, допуснатите грешки са свързани с пропускане, добавяне, замяна на букви и нетрайно овладяване на  правописа на прилагателни имена с двойно нн в женски, среден род и множествено число. При задачите с избираем отговор и проверка на езиковите знания с приложен характер се наблюдава усвояване на просто и сложно изречение, сродни думи, части на речта и техните граматически категории. Допускат се грешки при разпознаването на видовете числителни имена. Задачите с избираем отговор към текста показват, че учениците се ориентират в съдържанието на текста и отговарят вярно на въпроси: „От какво се прави обикновената хартия?“ „Какво е значението на думата рециклирам“. Все още се затрудняват при формулирането на краен извод и избор на правилен отговор дори при дадени зрителни опори в задачи „ Кое заглавие е подходящо за текста?“  „Кое прави каменната хартия ценна?“.

При задачите със свободен отговор се констатира, че четвъртокласниците извличат информация от текста и доказват, че разбират смисъла на прочетеното с примери от текста. Могат да правят сравнения, свързани със съдържанието на текста и аргументират отговорите си. Все още слабо място е изразяването на собствено мнение, аргументация, които не се основават на съдържанието на текста. Творческата задача дава възможност учениците да разсъждават писмено в отговор на въпрос и болшинството четвъртокласници са създали адекватен текст, който съответства с дадените опорни думи. Употребяват по смисъл изречения с логическа връзка между тях, определят правилно границите им. Не всички текстове са добре структурирани с начало, изложение и заключение. Покриването на критериите за оригинално мисле и писане без ненужни повторения диференцират учениците в постигнатите резултати.

По отношение на математиката завършващите начално образование срещат трудности при решаването на текстови задачи и такива, свързани с практиката – задачи с приложен характер и намиране на части от цяло.

Задачите с избираем отговор показват, че 3/4 от учениците са овладели алгоритмите за събиране, изваждане, умножение, деление и правилата за реда на действия и  рационално смятане. Разпознават дроби и римски цифри, геометрични фигури и техните елементи. При задачите с  кратък свободен отговор се констатира усвояване на умения за намиране на неизвестен умалител и лице на правоъгълник. Над 60% от учениците уверено работят с данни, представени графично.

Резултатите по двата предмета показват, че четвъртокласниците от Пиринско за поредна година имат  по-добри познания по български език и литература, отколкото по математика. Тази тенденция е валидна и в национален план.

Анализ на постигнатите резултати от националното външно оценяване от 4 клас от област Благоевград ще

 бъде представен на предстоящите работни срещи с директорите и учителите в начален етап през м. септември  2024 г.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *