Якоруда също посреща 2025 г. с нови цени за такса битови отпадъци /ТБО/. За жилищата в града до момента таксата беше 5,5 промила от данъчната оценка на жилищата, а в селата – 4 промила.
Предложението на кмета Мехмед Вакльов е следващата година жилищата да бъдат разделени на категории в зависимост от оценката им и такса битови отпадъци за тях да е диференцирана.
Например собственикът на къща в Якоруда с данъчна оценка до 2000 лв. ще плаща 15 промила, ако оценката е до 5000 лв. – 11 промила, при данъчна оценка до 20 000 лв. налогът пада на 8 промила, а за най-скъпите имоти, оценени над тази сума, ще се плащат по 6,5 промила за смет.
Същата диференциация ще има и за такса смет в селата Аврамово, Бел камен, Бунцево, Черна Места, Смолево, Юруково и Конарско, където сметта ще се таксува между 6 и 12 промила, в зависимост от това на колко е оценен имотът, и по същото правило – хората с по-евтини къщи плащат по-висока такса битови отпадъци.
За фирми в града от досегашните 10,5 промила таксата догодина става 12,5 промила. Двойно се увеличава налогът и за имотите в районите, които не се почистват от общината – от 3 промила таксата става 6.
Без промяна остава таксата за курортните местности – за Трещеник тя е 2,5, за Бел камен – 1 промил, както и за бюджетните организации, които ще продължат да плащат по 6,5 промила.
Сериозно е поскъпването обаче за тези, които плащат таксата на съд – годишната от 800 лв. за контейнер „Бобър“ вече ще е 1200 лв.
Въвежда се и нова такса смет – за незастроени имоти, която ще е 6 промила.
Предложението на кмета Мехмед Вакльов за промени в Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на община Якоруда е качено за обществено обсъждане и по него заинтересованите лица могат да реагират до 14 декември.
Според Вакльов към момента в община Якоруда е невъзможно ТБО да се определя на база количество отпадък, защото за целта трябва да се закупи нова техника, съдове с индивидуално заключване, служители, които да осъществяват необходимия контрол, и внедряване на нова система за сметосъбиране и сметоизвозване. За всичко това е необходимо технологично време и огромен финансов ресурс, с които община Якоруда не разполага, а и това ще доведе до драстично повишаване на такса битови отпадъци, обяснява кметът.
Предстоящото диференциране на ТБО за 2025 г. пък се налага поради ниските данъчни оценки, които законодателят не е актуализирал от 2009 година.
„Общоизвестни са данните за увеличение на цените на суровини, материали и работна ръка. Официално измерената инфлация от 01.01.2017 г. до 30.09.2024 г. е 43,1% по данни от НСИ, както и увеличението на минималната работна заплата от 460 лв. през 2017 г. до 933 лв. за 2024 г. В същото време се увеличават разходите, необходими за обезпечаване на дейностите чистота, събиране, извозване и третиране на битови отпадъци. Необходимите средства за 2025 г. са в размер на 880 000 лв. и тук се включват необходимите разходи за заплащане на таксата за депониране на смесени битови и биоразградими отпадъци на Регионално депо за битови отпадъци на територията на община Разлог – 36.84 лв./тон, отчисления по чл. 60, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците – 10.80 лв./тон, отчисления по чл. 64, ал. 1 от ЗУО – 95 лв./тон, и предложената нова такса за сепариране на битови отпадъци на регионалното депо – 60.19 лв./тон.
Освен гореизброените суми община Якоруда дължи на „Строител 2001“ ЕООД средства за транспортни разходи, работни материали. Дължимата ТБО за 2025 г. от физически и юридически лица е в размер на 301 100 лв. Предвид факта, че изразходването на средства от други собствени приходи на община Якоруда за дофинансиране на разходите за дейностите на ТБО на практика ще блокира извършването на други необходими дейности като озеленяване, организиране на културни мероприятия, дофинансиране на социални дейности и др., предлагаме това увеличение. В резултат очакваните приходи от такса битови отпадъци ще станат 450 000 лв.“, мотивира предложението си Вакльов.
ВАНЯ СИМЕОНОВА