С настъпването на есента мнозина шофьори, особено начинаещите, може да се сблъскат с определени трудности. По-добре е те да се подготвят за тях отрано. Дори ако шофирането през зимата отдавна не плаши никого, то тогава трябва ли да се опасяваме от пътуванията през есента?
Може би и не трябва, но да се подходи отговорно към шофирането през този сезон, е необходимо. В противен случай са възможни неприятности. А те не са никак малко, пише Блиц.
Цветята на живота
Наивно е да се очаква, че всичките деца ще се движат в „индийска нишка“, без да правят опити да ви скочат на капака на най-неочакваните места. Панацея, естествено, няма. Просто увеличете вашето внимание. Постарайте се да прокарате сутрешните си маршрути по-далеч от училища и детски градини. Именно там ще са най-големите задръствания през първите няколко седмици на учебната година.
Сляпото време на годината.
Обкръжаващият ви пейзаж бързо започва да чернее, границите на пътната настилка се сливат с неизвестността, а насрещният транспорт ви заслепява с фаровете си. Освен това, от време на време и собствените ви фарове светят не където трябва – през лятото вие на това просто не сте обръщали внимание. Казано с няколко думи, трябва да си проверите осветителната техника (не само фаровете), а на пътя „лигавщините“ да бъдат прекратени.
Хлъзга се
Впрочем, има и друга възможност да се усетят всичките прелести на хлъзгането – това са падналите листа на дърветата. Накратко казано, намалете скоростта – по-лошо няма да стане!
Мръсотия
Когато предното стъкло, което сутринта си е било напълно прозрачно, буквално пред очите ви се покрие с всевъзможни гадости, а чистачките ви започнат да размазват мръсотията, то опасността от ПТП нараства сериозно. Не се оставяйте на мързела си, който за пореден път ще ви излъже да не си забършете предното стъкло. Особено там, където чистачките не достигат. Това ще увеличи видимостта ви. Не икономисвайте и от течността за чистачки, просто малко по малко преминавайте от лятна към такава, която съдържа спирт.
Листа жълти
Падналите листа много обичат да се навират навсякъде, включително и във въздухопровода на парното. Съветът е прост: махнете гълъбарника навреме. Иначе вместо вас това ще направят монтьорите, само че не безплатно.
Шляпаме по локвите
Не се притеснявахте да намалявате скоростта, виждайки пред вас водно препятствие. Списъкът с неприятните изненади тук е доста голям: от аквапланинг до воден удар в двигателя, в суччай че въобще не ви провърви. Освен това, колата може и да се подхлъзне, ако, например, левите колела са на асфалт, а десните форсират в локвата.
Абразив
През есента по колите полева толкова голямо количество мръсотия, че под нейното въздействие каросерията неволно губи своя първоначален блясък. Рецептата е проста: „трябва да се къпем по-често“. Освен това, в борбата с абразивите частично помага и нанасянето на защитни вакси.
Акумулаторът
През есента видимо се увеличава потреблението на електричество в колата: на опашката за ток се нареждат фаровете, вентилаторът на парното, подгряването на стъклата, чистачките. При картки пътувания това може да доведе до незареждане на акумулатора – ако не си направите труда да го проверите и дозаредите, то при първото по-сериозно захлаждане той може да откаже.
Багажникът
С настъпването на календарната есен е полезно да се направи ревизия на багажното отделение на автомобила. Всякакви бански и джапанки е време да бъдат заменени със старо яко или грейка. Ами ако на нощния есенен път с колата стане нещо, а вие по навик се по тънка ветровка. Направо ще си замръзнете.
Налягането пада
Налягането в гумите с настъпването на есента се понижава от студа – с около 0.1 бара за всеки 10 градуса. Така че, ако вие последно сте проверявали налягането на гумите през лятото и то е било нормално – примерно 2,3 бара, то през есенната нощ с приближаването на температурата до нулата налягането в гумите може да падне до само 2.0 бара.
Гуми
Онези, които нямат зимни гуми, е време да се замислят за покупката на такива. А онези, които имат, задължително трябва да си ги сложат и да проверят, дали останалият по тях грайфер отговаря на изискванията за безопасност.
Защита от корозия
Не е тайна че максимално корозионно въздействие върху автомобила се оказва през зимата, затова не би било лошо антикорозионният грунд по пода на колата да бъде подновен. По-опитните автомобилисти от онова време знаят, че не е лошо по кухините на автомобила да се нанесе специален, по-течен препарат за защита. Естествено, собствениците на по-нови коли едва ли ще се занимават с това, но стопаните на старичките коли е най-добре да не забравят този съвет.