10 086 автомобила са преминали през технически прегледи в Пиринско от въвеждането на новите екостикери, 1084 са върнати

Има ли проблеми с новите екостикери на автомобилите – това провери репортер на „Струма“ в един от пунктовете за технически прегледи на моторни превозни средства в Благоевград. Според управителя Емил Христов проблеми няма, има по-скоро неразбиране от страна на някои шофьори, които все още не са наясно с новите изисквания. Ето какво обясни той: „Екостикерът отразява екологичната група, в която попада колата ви. Той се поставя в средата на предното стъкло на автомобила. В него има чип с информация за техническото състояние на автомобила – данните, маса, собственик, производство, километраж и стойността на измерените изгорели газове. На практика се правят две проверки на автомобилите, които се движат на бензин и втечнен нефтен газ, които със специално устройство се прехвърлят в чипа. Проблемите, които възникват, са най-вече  заради неразбиране на въведените еко категории, които се различават от евро категориите на превозното средство. В България има 4 категории, петата е за хибридните автомобили. Неразбирането идва да кажем, че при категория евро 6 се определя еко категория 4. Водачите си мислят, че нещо сме объркали, което не е така, защото това е възможно най-високата категория. Реално ние не определяме еко категорията. Ние сме само изпълнители, които въвеждаме данните в информационната система на ДАИ, чийто софтуеър определя еко категорията според годината на производство, изгорелите газове и т.н. Като всяко нещо ново винаги има нещо неясно, но ние с колегите сме за това – да обясняваме. До месец-два всичко ще улегне”, уверен е Емил Христов.

В техническия пункт средно на ден преминават по 20 автомобили на преглед. Ако се констатира някаква техническа неизправност в автомобила, той се връща, за да бъде отстранен, за да мине през преглед. Гражданите няма от какво да се притесняват, тъй като новите екостикери се въвеждат с цел определяне на екозони в големите градове. Няма да бъдат допускани коли от ниските екокатегории – първа и втора, които замърсяват повече въздуха. Най-голямо замърсяване от изгорели автомобилни газове се забелязва през зимните месеци. Идеята е да се ограничи трафикът на тези автомобили, като засега се предвижда изграждане на такава екозона в столицата, а след това в по-големите градове, като Благоевград  не е сред тях”, поясни Емил Христов. Неговият автомобил е от евро категория 6 и екокатегория 4.  Любопитната подробност е, че при техническия преглед вече се прави проверка на километража, което дава една идея по- голяма сигурност на водачите, които са закупили автомобил втора употреба. „Освен че въвеждаме данните на автомобила, ние правим скрининг и при следващия преглед може да се установи дали е правена манипулация на километража. В такъв случай водачът няма как премине преглед, без да докаже, че колата е била на сервиз. Новото е, че заснемаме рамата на колата, което също гарантира, че този автомобил наистина е преминал технически преглед“, добави управителят на техническия пункт. С новите изисквания се ограничават възможностите за автомобилни измами, тъй като в един чип се съдържа историята на автомобила.


1.   Служителите на техническия пункт само въвеждат данните на автомобила , а екокатегорията се определя от автоматизираната система на ДАИ

Това е утвърдена европейска практика, в България обаче тепърва навлиза, но по-добре късно, отколкото никога“, категоричен е  Е. Христов.

38-годишният благоевградчанин е финансист по образование и управлява техническия пункт за автопрегледи. След повишаване цените на горивата и ел. енергията има увеличение на услугата за технически прегледи с около 25 лв.


Новите екостикери

В момента техническият преглед в Благоевград е 55-60 лв., а на територията на областта има 55 действащи пункта за технически прегледи. „От въвеждането на новите екостикери на 12 юли до 3 август през технически прегледи в Пиринско са преминали 10 086 автомобила, от които са върнати 1084, а при 9002 всичко е  било наред”, заяви за „Струма“ директорът на ДАИ – Благоевград Иван Милев. Автомобилите, които са върнати, не отговарят на изискванията и едва след като отстранят нередностите, могат да преминат през техническия преглед.

БЕТИНА АПОСТОЛОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *