Топ теми

Майката на тризнаци, носителка на приза „Любим учител“ от четвъртото издание на конкурса на в. „Струма“, Р. Иванова: Когато на човек призванието му е да бъде учител, не мисли много за заплащането

Победителят в четвъртото издание на конкурса на вестник „Струма“ „Любим учител“ Радослава Иванова е
старши учител по български език и литература в Професионалната гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Стойчев“ в Разлог. Завършва средното си образование в ЕГ „Академик Людмил Стоянов“ – Благоевград, профил френски език. Продължава обучението си в ЮЗУ „Неофит Рилски“, където завършва българска филология, а след това и френска филология. За нея да бъдеш учител е призвание. Обича учениците си и те й отвръщат със същото. Тази година те доказаха обичта и уважението си към нея и й присъдиха титлата „Любим учител“, която за втора поредна година отиде в Разложката професионална гимназия. На тазгодишния конкурс училището се нареди на челна позиция сред училищата с най-голяма активност и специални постижения. Емоционално беше посрещането на Радослава Иванова в училището, където ученици и колеги я обсипаха с пожелания за още по-големи успехи. Тазгодишната победителка получи и специални поздравления и от миналогодишния носител на титлата – нейният колега Николай Фарфаров.
Радослава Иванова е омъжена, майка на тризнаци – Божидар, Костадин и Зорница, които тази година завършиха ПГТХТ „Никола Стойчев“ в Разлог и вече са студенти.
За любовта към професията, за обичта към децата, за удовлетворението да бъдеш учител и трудностите разказа победителката в конкурса на вестник „Струма“ Радослава Иванова.

– Г-жо Иванова, Вие спечелихте приза „Любим учител“ в съревнование с над 1600 учители от 35 училища в Пиринско, как се почувствахте от това признание?
– Бях много трогната и развълнувана. Много обичам децата, но явно и те ме обичат и със своя глас го доказаха. В началото не вярвах, че точно аз ще бъда този учител, но въпреки недоверието ми много се радвам. В крайна сметка много учители заслужават този приз.
– Каква е тайната на добрия учител?
– Да обича професията си, да уважава учениците, тези, които са срещу него и така любопитно искат да поемат неговите знания, да бъде добронамерен и може би децата да го почувстват като приятел, иначе е трудно да успееш сред днешната младеж.
– Какво Ви удовлетворява в тази професия?
– Удовлетворява ме това да видя одобрителния поглед на децата, да видя разбирането от тяхна страна, да усетя тяхната любов. Онова, което им давам, да го усетя и върху себе си и не на последно място да видя успели мои ученици.
– Има ли такива?
– Много. Имам ученици, които продължиха образованието си в чужбина и продължават моята професия. Най-пресният ми пример е Неделина Мушева, която тази година записа българска филология в Софийския университет. Тя ми казва: „Госпожо, вие зародихте у мен любовта към литературата и българския език“. Това за мен е изключително голямо признание.

– Как се справяте с по-буйните ученици, успявате ли да привлечете вниманието им?
– Мисля, че успявам. Смятам, че при тези ученици е важен индивидуалният подход и да разбереш потребностите, които всеки от тях има. По-буйните ученици искат внимание, искат уважение, а не крясъци, затова може би подхождам по-внимателно и с обич към тях, за да привлека вниманието им.
– С развитието на технологиите учениците стават все по- информирани и могат да намерят всичко в интернет, кое е това, което един учител може да им даде, и което те не могат да открият в мрежата?
– Това е екипната работа, която е един нов метод в обучението по всички предмети, но и отношението, работата лице в лице. Това е нещо, което те не могат да открият в интернет – да видят другия, да видят емоциите, изписани по лицата – одобрението или неодобрението, това е важното. Технологиите колкото помагат, толкова и вредят като цяло, защото понякога те получават знания на готово. Без тях едно дете може само да се научи да разсъждава и вече прекият контакт учител-ученик е много важен, за да може да се постигне резултат.
– Всеизвестно е, че от образователната ни система има още много какво да се желае. Има много добри практики в много страни по света, от които можем да почерпим опит. На Вас като учител какво Ви се иска да се промени в нея?
– Може би учебните програми. Понякога материалът е представен в учебниците по много недостъпен начин за децата. Много е претрупан и има много излишна информация, която смятам, че трябва да се премахне. Много малко време е отделено за упражнения. Знаем, че в днешно време децата не са толкова отговорни към учебния процес като цяло. Ако има повече часове за упражнения, за преговор, за затвърждаване на знанията, може би ще бъде по-добре.
– Българският учител е ограничен относно използване на различни методи за обучение, трябва ли да има промяна в тази насока и какви методи използвате Вие самата, за да задържите вниманието на учениците и да направите предмета си интересен за тях?

– Да, ограничени сме, защото трябва да се придържаме към даденото разпределение на учебната програма, нямаме свободата да бъдем креативни, да използваме онези методи, които да паснат на дадения клас – по-силните ученици да работят по един начин, а по-слабите по друг. Днес, във века на технологиите има много разнообразни методи, които можем да използваме като презентационни умения, работа с ролеви игри, работа в мултикултурна среда, но не винаги успяваме да се поберем в часа, защото тези методи изискват малко повече време.
– Вие сте работила и в училища в по-малки населени места, откъдето е стартирал учителският ви стаж и в по-голям град, има ли разлика между учениците.
– Не мога да дам оценка сега, защото съм работила в по-малки населени места доста отдавна – през 90-те години. Тогава децата бяха различни. По онова време в селата децата бяха по-скромни, по-отговорни, по-дисциплинирани. Не казвам, че не е имало по-слаби ученици, но някак си уважението към учителя беше по-голямо. Днес в града децата са по-освободени. Всеки сам по себе си е индивидуална личност. Има и по-отговорни и по-малко отговорни ученици. Лично аз успявам да намеря път към тях, но не с тази строгост, както беше преди години, а с повече приятелско отношение и разбиране.
– Какви са минусите в учителската професия, освен естествено ниските заплати, заради, които много млади хора, които не са чак до там амбицирани да се развиват в тази сфера, се отказват от учителството?
– Негативното отношение на обществото като цяло към българския учител. Това ме дразни и считам за минус. Онези хора, които не са били в образователната система, не могат да си представят какви неимоверни усилия се полагат, за да може да се обучи и възпита едно дете. На всички в къщи ни е трудно да се справяме и възпитаваме едно или две деца, а в училище се работи с десетки, дори стотици ученици и постигането на добри образователни и възпитателни резултати е още по-трудно. Разбира се, и ниските заплати могат да се считат като минус, но човек, на който признанието му е да бъде учител, не мисли много за заплащането.

– Вие сте майка на тризнаци, не Ви ли е било трудно, докато ги отглеждате, да се развивате професионално.
– Сигурно е било трудно, въпреки че на моменти не съм го усещала, защото човек се е стегнал, за да върви напред. Не е лека работата на родителя. Трудно родих децата си, но още по-трудно е отглеждането им и най-вече възпитанието им, за да станат достойни хора. В крайна сметка това е целта на един родител – децата му да бъдат достойни негови наследници. Човек се сблъсква в този процес на възпитание с много трудности и проблеми, но трябва да имаме силата да ги преодоляваме и да вървим напред.
– Казахте трудно ги родих, какво имахте предвид?
– Омъжих се много млада, едва на 19 години и започнаха проблемите относно това да имам деца. Първа извънматочна бременност, след това втора, накрая стигнах до инвитро процедура, което беше моя шанс и имах късмет да стане от първи път. Забременях с три деца. Изкарах много тежка бременност, осем месеца бях под наблюдение в Майчин дом в София, но успях и мисля, че успях, защото нито за миг не загубих вярата си.
– Промени ли Ви това изпитание по някакъв начин?
– Много. Аз съм упорит човек, отстоявам на трудностите, но това още повече изгради характера ми и ме направи още по-твърда.
– Какво бихте казали на семействата, които са във Вашето положение сега?
– Да вярват, да не губят надежда, да продължават да опитват. Човек, който силно желае нещо, го постига.
Разговаря ЯНА ЙОРДАНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *