116 кандидат-гимназисти се конкурират за 52-те места в паралелките по изкуства на Националната хуманитарна гимназия в Благоевград. Както е известно, приемът в единствените две за цяла Югозападна България паралелки с профил „Изобразително изкуство“ и „Музика“ се осъществява и чрез проверка на способностите, като при балообразуването резултатът от изпита се удвоява. Конкретно по изобразително изкуство таланта и творческия си потенциал демонстрираха 74 бъдещи осмокласници, което е с 12 повече от миналата година. Явилите се кандидати имаха на разположение 5 астрономическа часа, за да се справят със задачата, основаваща се на учебното съдържание, включено в учебните програми за общообразователна подготовка в прогимназиалния етап, и съдържаща изобразителни задачи по изящни, декоративно-приложни изкуства и дизайн.

Истинско оживление цареше в НХГ и за изпита за проверката на способностите по музика, който започна в 9 часа сутринта и продължи до късния следобед. По предварително изготвен график през 10 минути пред петчленната комисия начело с главния учител по музика Емануил Манолов се изправиха 42-ма бъдещи осмокласници. Препитването включваше няколко компонента, сред който изпяване, възпроизвеждане с музикален инструмент на две песни /творби/ по избор, едната от които от учебното съдържание по музика
за VII клас. Също така кандидатите трябваше да транспонират една от песните по зададени от комисията акорди, да възпроизведат слухово кратки фрази в мажор и минор, зададени с инструмент или с глас, да изпеят „от пръв поглед“ един солфеж в мажор или минор – в тоналности до един знак включително.


Сред явилите се имаше множество талантливи певци и инструменталисти, свирещи на китара, барабани, цигулка, пиано, синтезатор, тромпет, кларинет…
Придружавана от учителите по цигулка в Центъра за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград, Стоил Богданов и по пиано Анита Богданова, дойде седмокласничката на 8 СУ Ава Андреевска. Самата тя свири на цигулка от 6 г. и изпълни по действително впечатляващ начин част от произведения на композиторите Моцарт и Блох. Любопитното е, че наред с музикалните си умения Ава и е много добра художника с награди и отличия от конкурси и форуми. Тя кандидатства и за двете паралелки, като се яви на изпити и по музика, и по изобразително изкуство, а на въпроса какво ще избере, Стоил Богданов поясни, че първо ще изчакат да излязат резултатите и тогава ще решат.


Заедно с учителката си във фолклорна група „Веселина“ към ЦЛТРДБ Веселинка Боянова бе и завършващата основното си образование в 7 СУ Мария Газиева, която свири на тамбура, споделя любовта и към изобразително изкуство и също кандидатства за двете паралелки
„Ако трябва да избирам, то това ще е музиката“, сподели Мария.
Че музикалната паралелка е първото му желание, коментира и Денис Борисов от 3 ОУ, който свири на множество ударни инструменти, а в случая се изяви пред комисията с кларинет.
Напълно спокоен и уверен в себе си бе и седмокласникът в 8 СУ и възпитаник на ЦЛТРДБ Иван Кротев. Както „Струма“ писа, талантливият кандидат- гимназист покорява сцената с невероятната дарба да свири на различни инструменти – струнни, ударни, духови, клавирни, а благодарение на своя талант, труд и упоритост вече е носител на множество награди от престижни конкурси и жъне успех след успех. Когато е на 5 годинки, малчуганът заявява, че иска да свири на акордеон. Майка му Илияна го завежда в Центъра за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград. Заключението обаче е, че детето е прекалено малко, а тежкият и голям инструмент, какъвто е акордеонът, може да изкриви стойката му. Така Иван постъпва в школа по народно пеене. „На един концерт се запознахме с Димана Боянова /която заедно със съпруга си Боян Боянов са ръководители на детско-юношеския фолклорен ансамбъл „Пиринска китка“ към ЦЛТРБ/, впечатлих се от отношението й и начина, по който работи с децата“, разказа за първите стъпки на сина си Илияна в интервю за „Струма“ миналата година. А Иван освен че иска да пее, настоява и да свири. Насочва се към тъпана, но Б. Боянов обяснява, че първо трябва да се изгради музикална грамотност, и предлага да започне с тамбура. Условието е детето да може да чете и пише, за да се справя с нотите. „Обясних на господина, че всъщност Иван може да чете. Не разбрах как и кога точно се научи, но по това време най-големият ни син беше в първи клас и докато сричахме заедно, Иван се научи да чете преди него“, сподели майката Илияна Кротева и разказа как от 6-годишен до ден днешен Иван не се отделя от тамбурата. Репетира и свири ежедневно, отива на репетиции в 14 часа и се прибира в 21 часа, а вкъщи продължава. Дори в 23:30 часа решава, взима тамбурата и започва отново да свири. С течение на времето овладява и тромпет, кларинет, акордеон, пиано… и всъщност няма конкурс, на който да е участвал и да не е взел награда.


Сред изявените инструменталисти бе и Марио Александров от Дупница, който е овладял баритона, а музикални педагози коментираха, че е изключителна рядкост някой да демонстрира уменията си именно на този духов инструмент, за който Марио обясни, че свири контрамелодия на мелодията.
Обявяването на резултатите от изпитите за проверка на способностите е до 1 юли /включително/.
Съгласно утвърдения график на дейности, който е валиден за цялата страна, приемът след 7 клас започва на 8 юли /вторник/. От посочената дата до 10. 07. е срокът за подаване на документи. Обявяване на списъците с приетите ученици на първи етап на класиране е до 14. 07. /включително/.
СВЕТЛА ИВАНОВА
