Абитуриентите масово предпочетоха да пишат есе за „Живота в мрежата“, вместо да разсъждават по стихотворението „Посвещение“ на П. Дубарова
„Не бих казал, че матурата беше трудна. Задачите по нищо не се различаваха, тоест бяха същите, като в предварителните примерни изпитни варианти на МОН. Очаквах да се падне по-консервативна тема, но явно министърът е прогресивен“, така дванадесетокласникът в Националната хуманитарна гимназия в Благоевград Георги Дерменджиев коментира проведения вчера задължителен за всички завършващи средно образование държавен зрелостен изпит /ДЗИ/ по български език и литература.
Основният въпрос, който вълнуваше зрелостниците, бе кой автор, тема ще се падне за последния 41-и въпрос, включващ писане на есе или на интерпретативно съчинение. Рано сутринта в Министерството на образованието и науката бе изтеглен изпитен вариант номер едно и зрелостниците трябваше да пишат есе с формулировка „ Животът в мрежата“ или интерпретативно съчинение по темата „Пътят на просвещението в любовта“ по стихотворението „Посвещение“ на Петя Дубарова.
В област Благоевград ДЗИ по БЕЛ се проведе в 224 зали на 49 училища. Ангажираните квестори бяха 780, а като прибавят и членовете на училищните комисии, то в цялостния процес участваха над 1000 педагогически специалисти.
Подадените заявления за матурата бяха 2774. От тях 129 зрелостници не бяха допуснати, тоест те не са завършили успешно 12 клас, а други 100 не се явиха. Заради намерени непозволени технически средства – втори телефон, са анулирани две изпитни работи – в Земеделската гимназия в Сандански и в Гимназията по транспорт в Разлог. Извън тези два случая матурата е протекла нормално и е нямало проблеми.
Как стартира изпитът репортер на „Струма“ провери в Езиковата и Математическата гимназия. Повече от час преди началото най- нетърпеливите дванадесетокласници започнаха да се събират на групички пред сградите и да коментират помежду си какво са преговаряли последно, предпочитанията си за автор, като най-често споменавани бяха Елин Пелин, Ботев, Вазов.
Точно в 7.50 ч. двете крила от централния вход бяха отворени и 159-имата абитуриенти на ЕГ влязоха толкова експедитивно, че беше трудно дори да бъдат снимани. В ПМГ пък се породи необичайна ситуация. Оказа се, че вратата от към задния двор е заяла и 151 зрелостници извиха опашка при входа от към бившите зали на ЮЗУ. С дружните усилията на квесторите дванадесетокласниците успяха да влязат до към 8.10 ч. Минути преди началото на матурата възникна казус със зрелостник. Забързан пред входа, дойде дванадесетокласник на Математическа гимназия. „Бях на кафето отсреща. Изведнъж се оказа, че ми я няма личната карта. Загубил съм я някъде, но и аз не знам какво се е случило. Ще ме пуснете ли ?“, обърна се към квесторите абитуриентът. Учителите го попитаха има ли шофьорска книжка, или дали не е преснимал личната си карта с телефона. Искащият да се яви на матурата нямаше документ за самоличност, а квесторите бяха категорични, че и дори да го познават, не могат да го пуснат. Последва и консултация с ръководството. На входа дойде зам. директорът Йордан Цветанов. Оказа се, че съученици на дванадесетокласника са намерили личната му карта и той с облекчение зае своето място.
След това целият район утихна и в рамките на почти 4 часа нямаше никакво движение. Първите зрелостници започнаха да излизат към 12.30 часа. Преобладаващото мнение бе, че са изненадани от Петя Дубарова, но пък темата за есето е много благоприятна. Коментарите бяха, че за да се пише интерпретативно съчинение, трябва много добре да се познава авторът и самото произведение, а темата за „Животът в мрежата“ е предразполагаща и есето идва от само себе си.
„Написах есе с обем от три страници и половина, като акцентирах, че границата между това да използваш мрежата за учене, самоусъвършенстване и за губене на времето, е много тънка. Нямах колебание в избора си и предварително бях решил да пиша есе, тъй като интерпретативното съчинение крие много рискове. Ако изразиш мнение, което е различно от общоприетото, то това може да повлияе при оценяването. И ако литературен критик е казал, анализирал, незавимо дали преди 40 години, даден автор, то това мнение е меродавно и ако изразиш друго, различно, може да ти вземат точки“, коментира Г. Дерменджиев и определи министъра на образованието като прогресивен не само заради темата на есето, но и заради стихотворението на Петя Дубарова, която е сред новите автори, изучавани в 12 клас по новите учебни програми, влезли в сила от учебната 2021/22 г.
Репортер на „ Струма“ разговаря със зрелостници от 4 училища в Благоевград и се оказа, че нито един от попитаните не е писал интерпретативно съчинение.
Коментирайки матурата, началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов посочи, че дори и училищата с относително голям брой зрелостници са успели да се организират при разсекретяването, размножаването и разпространението на изпитните материали, като ДЗИ е започнал в 8.48 ч., или в рамките на нормалното след обявеното начало в 8.30 ч. Навреме са дошли и квесторите.
„Създадени са благоприятни условия, така че зрелостниците да демонстрират своите знания, умения и компетенции, което е предпоставка за положителни резултати“, заключи Ив. Златанов и изрази надежда, че резултатите ще са по-добри от миналогодишните. Припомняме, че миналата година зрелостниците от областта постигнаха среден успех „Добър” /3. 91/. Тогава за пръв път ДЗИ по БЕЛ се проведе по новия формат и летвата за тройка се вдигна от 23 на 30 точки.
Във вторник /23 май/ е втората матура по предмет по избор от профилираща подготовка както и държавният зрелостен изпит за придобиване степен на професионална квалификация (в частта му по теория на професията).
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА