13 училища в област Благоевград предложени от министър Кр. Вълчев да са със статут на иновативни за предстоящата учебна година

13 училища в област Благоевград да бъдат със статут на иновативни за предстоящата учебна година, предлага министърът на образованието Красимир Вълчев в доклад до премиера Бойко Борисов и Министерския съвет.

Припомняме, че възможността образователните институции – училища и детски градини, да станат иновативни залегна в новия просветен закон, който влезе в сила през лятото на 2016 г. Самите иновации със заложен срок на реализация от 4 години могат да бъдат в 3 посоки – нов или усъвършенстван начин на управлението на училището или детската градина; промени в учебното съдържание и/или в 10% от учебните планове и програми на образователен етап и нови учебни предмети, съчетани с модерни методи на преподаване. Първите, които се „престрашиха“ да кандидатстват и вече три години успешно прилагат разработените и внедрените от тях иновации, са гоцеделчевските Първо ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ и Природо-математическа гимназия „Яне Сандански“. От учебната 2018/2019 г. са иновативни и VІІІ СУ „Арсени Костенцев“ – Благоевград, Началното училище в Разлог, ІІІ ОУ „Братя Миладинови“ – Гоце Делчев, СУ „Св. Паисий Хилендарски” – Абланица, а от тази година към иновативните училища се присъединиха и благоеврадското ІІ ОУ „Димитър Благоев“ и училището в село Места.

За предстоящата учебна година националната комисия е разгледала, оценила и съответно одобрила проекти за иновации на още 5 училища в Пиринско – НУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Банско, ІІІ ОУ – Петрич, ОУ „Христо Ботев“ – Беласица. Одобрение получава и разработената иновация на ІV ОУ „Димчо Дебелянов“ – Благоевград. Както „Струма” писа, училището в квартал „Грамада“ залага на нов учебен предмет „Състезателна информатика”, който първо ще бъде въведен в трети клас и за четирите години поетапно ще навлезе в 4, 5 и 6 клас. Един път седмично учениците ще се учат на програмиране чрез компютърните езици С и С++ и ще се подготвят за професиите на бъдещето, базирани на информационните технологии. Автор на проекта за иновацията е учителката Таня Филипова, която има две специалности – математика с информатика и информационни технологии, и 16 г. професионален стаж.

„Реших да споделя положителния си житейски опит с родителите. Самата аз започнах да подготвям сина си, когато беше в 5 клас. Бях с него на всички състезания. Оттам лично познавам организаторите, форматите, изискванията, спецификата”, сподели Т. Филипова, чийто син Красимир вече е успешен млад ИТ специалист и работи в София за английска софтуерна компания.

Учителката изтъкна, че подобно обучение по състезателна информатика не се предлага никъде в Благоевградски регион. В няколко центъра в страната, като Стара Загора, Русе и Шумен, то се прилага като извънкласна дейност и са сформирани школи, но не и с часове в училище. Като цяло програмирането с С++ е застъпено в 8 клас. Затова и специалистите, наемащи се да подготвят по-малки ученици в тази област, са малцина.

А Таня Филипова си е набелязала и конкретни цели. Нейната амбиция е бъдещите програмисти на IV ОУ в Благоевград да се изявяват на национални състезания и олимпиади, като за начало в група Е, която е за ученици от 4 клас, но могат да участват и третокласници. След това, имайки основа, да продължат да се развиват в гимназии с профили/професии по хардуерни и софуерни, компютърни науки, инженерство и програмиране.

„Целта ми е вместо родителите да дават пари за частни уроци, децата да се подготвят тук, в училище. Чрез придобитите знания, умения и компетентности в областта на състезателна информатика те ще бъдат конкурентоспособни, а това обучение ще им даде и успешна професионална реализация в живота”, категорична е Таня Филипова.

ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич пък е на път да стане първата професионална гимназия в областта с иновативен статут. По този повод директорът на гимназията инж. Светла Данаилова коментира, че проектът им за иновации включва нови методи на преподаване на български език и литература, история и информационни технологии, които първо ще бъдат внедрени в девети клас. Чрез компетентностния подход, ситуационни игри, поставяне на индивидуални решения, „обърнати класни стаи“, дискусии… ще се осъществява интердисциплинарно обучение, като част от учебното съдържание по БЕЛ и история ще бъде преподавано и респективно усвоявано чрез информационните технологии.

„Нямахме колебания дали да кандидатстваме. Това е една моя мечта от две години и се радвам, че сме на път да я осъществим“, сподели директорът на ПГИТ инж. Данаилова.

Амбицията на Министерството на образованието и науката е да създаде мрежа от иновативни училища и по този начин да се създадат добри модели и практики, възможности и желание за обмен на нововъведения, усъвършенстване на нормативната уредба и като цяло да се създадат благоприятни условия за повишаване качеството на образованието.

„Въвеждането и обмяната на иновации в образованието са възможност за изграждане на модерни училища, в които учениците могат да подобряват образователните си резултати, мотивацията си за учене, участието си в училищния живот и да развият креативното си мислене, различни компетентности и емоционална интелигентност чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство, нови учебни стратегии и др. Педагогическите специалисти получават възможности да анализират, експериментират и популяризират иновативните си практики и продукти”, считат от Министерството на образованието.

За предстоящата учебна година националната комисия е разгледала и оценила внесените нови общо 208 проекта от 204 училища. Списък на иновативните училища в Република България за учебната 2020/2021 година, който включва 507 училища от 183 населени места във всичките 28 области, по предложение на министъра на образованието трябва да бъде утвърден с решение на Министерския съвет.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Св. Данаилова

Таня Филипова

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *