13 училища в област Благоевград са одобрени и с решение на Министерския съвет получиха статут на иновативни за предстоящата учебна 2023/2024 г.
Припомняме, че възможността образователните институции – училища и детски градини, да кандидатстват за иновативни залегна в новия просветен закон, който влезе в сила през лятото на 2016 г. Самите иновации със заложен срок на реализация от 4 години могат да бъдат в 3 посоки – нов или усъвършенстван начин на управлението на училището или детската градина; промени в учебното съдържание и/или в 10% от учебните планове и програми на образователен етап и нови учебни предмети, съчетани с модерни методи на преподаване. Първите, които се „престрашиха“ да кандидатстват още през 2017 г., и успешно прилагат разработените и внедрените от тях иновации във втория четиригодишен цикъл, са гоцеделчевските Първо ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ и Природо-математическа гимназия „Яне Сандански“. След преминаване на съответната процедура, свързана с разработване на съответния проект за иновации, кандидатстване и разглеждане на постъпилите предложения от комисия към МОН, поетапно към списъка се присъединиха и училището в Абланица, Трето ОУ – Петрич, началните училища в Банско и Разлог, благоевградските 4-то ОУ, 7-мо СУ, СУИЧЕ… Иновативни са и Професионалната гимназия по икономика и туризъм – Петрич, и Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост – Благоевград.
Наблюдава се и известно движение, тъй като на национално ниво някои училища не изпълняват заложените иновации и след осъществявания ежегоден мониторинг им се прекратява статутът. Има и случаи, когато след първия четиригодишен период образователни институции не кандидатстват отново, но пък други подават проектните си предложения.
„Иновативните училища в България през учебната 2023/2024 г. ще бъдат 548 – с 6 повече от миналата година. В одобрения списък влизат училища от 192 населени места от всички 28 области в страната. Те разработват и въвеждат нови методи на преподаване, внедряват иновативни елементи в организацията и съдържанието на обучението, усъвършенстват управлението си.
Иновативните процеси се въвеждат в продължение на четири години, като за всяка учебна година са описани конкретно етапите на напредъка и резултатите, които подлежат на мониторинг. В тях са определени целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците.
Общо 252 проекта са оценени от Комисията за иновативните училища, в която участват психолози, социолози, педагогически специалисти, представители на научната общност, лица с доказан опит в областта на образованието, науката и технологиите“, съобщиха от МОН.
Конкретно за област Благоевград от предстоящата учебна година статут на иновативни училища придобиват ПГМЕТ /Професионалната гимназия по механоелектротехника – Петрич и ПГ по МСС – Гоце Делчев. По този повод директорът на Професионалната гимназия по механизация на селкото стопанство „П. К. Яворов“ Ангел Живков обяви, че заложените иновации в общообразователното и професионалното образование са свързани с междупредметните връзки, киберсигурността, зелената енергия, екологията, разширената професионална подготовка, иновативни методи на преподаване, облачна информационна свързаност, промяна на образователната среда…
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА