1398 зрелостници в Пиринско се явиха на втората матура, най-много – 730, показаха знанията си по английски език, 57 по математика, двама по физика

Само 39 зрелостници от Пиринско не се явиха на втората матура по предмет от профилиращата подготовка. Останалите 1398, разпределени в 27 училища в областта,  показаха знанията си по общо 17 предмета.

Както е известно, през учебната 2021/22 г. средно образование завърши първият випуск, обучавали се по новите учебни програми. Съгласно промените, заложени в новия закон за предучилищното и училищното образование, зрелостниците, обучавани по училищен учебен план, който осигурява профилирана подготовка, трябва да положат за втора матура ДЗИ по профилиращ предмет, изучаван във втори гимназиален етап /11 и 12 клас/. За дванадесетокласниците от професионалните гимназии/паралелки е задължителен държавен изпит за придобиване степен на професионална квалификация – по теория и практика на професията.

По отношение на профилиращата подготовка най-предпочитан за втора матура е английският език. 418 бяха желаещите да покажат знанията си за ниво В2, 191 за ниво В1, 121 за В1.1.

205 зрелостници заложиха на географията като втори ДЗИ, 130 на биогията, 134 на философията, 63 на историята. Традиционно най-непредпочитани са матура по химия – с 8 явили се, и физиката, която е предпочетена само от два зрелостници в областта.

Интересно движение се наблюдава при математиката. Преди да се въведе като ДЗИ от профилиращата подготовка на изпита, по този предмет се явяваха средно на випуск по 130-140 абитуриенти. С въвеждането на новите формати броят на желаещите рязко спадна и вече трета година не надвишава 60.

Конкретно за настоящата сесия от 58 дванадесетокласници, подали заявления, 57  са се явили и един не е допуснат.  Големият отлив често е обект на коментари, още повече че общо в 15 училища в област Благоевград  математиката се изучава като профил.

Що са касае до въведените преди две години матури по нови предмети, музиката е предпочетена от 13 абитуриенти, изобразителното изкуство от 19, информационните технологии от 27-ма, преприемачеството от 17 при 48 м.г. А иначе общият брой на недопуснатите е 25, което означава, че тези ученици не са завършили успешно 12-и клас. 

„Букет” от матури се проведоха днес в сградата на Езиковата и Математическата гимназия. Още от рано сутринта в района цареше оживление, а зрелостниците започнаха да прииждат близо час преди началото в 8:30.

Сред първите дошли бе абитуриентът на ПМГ Калоян Стоянов, който е сред 27-те зрелостници в областта, явил се на матура по информатика. Той сподели, че част от задачите, включени в изпитния формат, са свързани със стандартизирания език за интеракция с бази данни. „За явяването на матурата просто се изисква по-голяма подготовка върху материала в училище, който иначе е достатъчен. Също така има достатъчно онлайн ресурси, така че не се налага ученикът да ходи на частни уроци“, коментира абитуриентът, решил да продължи  образованието си в областта на компютърните науки. Правейки съпоставка между двете матури, Калоян изрази мнения, че ДЗИ по български език и литература е по- лесно, защото е на ниво общообразователна подготовка.

Че е избрала географията като втора матура, защото й се струва по-лесна, подготвяла се е един-два месеца, като е решавала тестове от предишни години, разясни абитуриентката от 7-о СУ Ивана Попгеоргиева.

Сред желаещите да покажат знанията си по английски език бяха дванадесетокласничките на Математическата гимназия  Яница Кузманова и Мария Георгиева.Те признаха, че са избрали английския език, тъй като го учат от малки, а и именно това е била най-добрата опция.

Един от общото 11-те зрелостници в Пиринско, явили се на матура по немски език /ниво В 2/, бе Йорданка Докузова от  ЕГ „Акад. Л. Стоянов“.

„Уча немски език като първи чужд от 5 години и съм се посветила на него. Смятам, че съм най-подготвена именно по този предмет. Що се касае до самия формат, най-много се притеснявам при слушане, защото са цели пет текста от този компонент, има и доста отворени въпроси и не знам дали ако ме сложат да стоя по-назад, ще се чува добре“, изрази притесненията си отличничката, която след успешно положен изпит е притежател на DSD II – немска езикова диплома за владеене на езика на ниво C1. Любопитно или по-скоро впечатляващ е фактът, че Йорданка е избрала да учи в Германия или Австрия, при това математика, още повече че тя изучава този предмет като втори профилиращ. „Обмислях варианта да положа трета матура по желание по математика, но, реално погледнато, тази оценка не ми е необходима и затова се отказах“, призна абитуриентката решила да съчетае немския език с математиката.     

Малко преди 8 часа двата входа за ЕГ и ПМГ бяха отворени и зрелостниците заеха местата си, като имаха на разположение четири часа, за да се справят с изтегления от МОН вариант 1 за втория задължителен зрелостен изпит по предмети.

Репортер на „Струма“ провери и каква е ситуацията в ПГИ „Иван Илиев“, където се проведе държавен изпит за
придобиване на професионална квалификация (в частта му по теория на професията). И тъй като ДИПКК е с тежест на матура, то важат същите строги правила за информационно осигуряване и в сградите на училищата не се допускат външни хора.

А иначе и преди да стане задължителна, почти всички дванадесетокласници на Гимназията по икономика избираха за второ ДЗИ матурата по професия, така че  там процедурата от години е отиграна. Изпитът започна в 8:30 часа, като общо 101 ученици, завършващи  средно образование, влизаха в сградата през половин час по предварително изготвен график. Пропускани бяха по 8 човека – по двама от стая, където бяха и четирите комисии за отделните специалности.

И тъй като специалностите са с най-високата, трета степен на професионална квалификация, то зрелостниците имат право на избор по отношение на формата, като всички са предпочели да се явят на защита на дипломент проект.

Самата подготовка започва още в началото на учебната година. Тогава се изтеглят темите и по отделни етапи старира и разработката на индивидуалните проекти. Първата стъпка е да се събере детайлна информация за конкретния продукт, тема. В цялостния процес важна роля имат и учителите консултанти, както и рецензентите. В теоретичната част на изпита дванадесетокласниците защитават своите проекти пред комисия, а след това в практическата част демонстрират придобитите знания и умнения. Впечатление направи, че явяващите се бяха облечени официално, но не като за бал, а делово – за работна бизнес среща. Те обясниха, че при представянето е важно не само разработеният проект, но и визията, поведението, работната етика… които също са част, тоест влизат в крайната оценка, затова и всички са се отнесли с необходимата отговорност.

„Самият изпит е доста интересен, тъй като защитаваш нещо свое. Моят проект бе на тема „Създаване на софтуерно приложение”, което да изчислява три типа задачи от линейна алгебра и аналитична геометрия. Идеята на самото приложение е да послужи на учителите и учениците за по-лесното разбиране на математиката чрез графично представяне на самите задачи, защото именно графичното представяне е един от най-лесните начини за онагледяване“, разказа на излизане от изпита Георги Братков. Той разясни, че комисията е съставена от 4 човека, като наред с учителите по ИТ и информатика, член е и външен оценител. Те имат право да задават и допълнителни въпроси, както е било при Георги  и той е успял да отговори успешно. Като част от изпита  по практика Г. Братков ще представи разработен от него      уебсайт по зададената тема. Във връзка с това дванадесетокласникът увери, че уебсайтът е напълно истински, работещ и от него може да бъде изтеглено както  самото приложението, така и други материали по математика.

„Мисля, че работата ми по самия дипломент проект ще бъде и е от голям плюс за мен, тъй като съм решил да се занимавам с математика и в университета се учи подобно нещо – математически приложения“, заключи абитуриентът, който е приет за студент по математика в Софийския университет.

Мнението на Георги, че матурата по БЕЛ е по-трудна, защото е свързана с нещо „непознато“, докато на  изпита за придобиване степен на професионална квалификация се представя собствена разработка, но матурата по професия също е свързана с известна доза притеснения и не е за подценяване, споделиха Симона Данаилова и Венелина Манова. Те защитиха проекти съответно по темите „Управленски равнища в организацията“ и „Влияние на технологичните иновации върху търсенето, предлагането и равновесието на пазара”.

Началникът на РУО Ивайло Златанов коментира, че  държавните зрелостни изпити са протекли  нормално и спокойно навсякъде в областта, като няма анулирани работи.

Допълнителни държавни зрелостни изпити по желание на ученика са в периода 22-31 май.

Самото оценяване на изпитните работи вече започна и е до 05.06. Обявяването на резултатите е до 07.06 включително.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *