183-ма от петричкото с. Кърналово казаха “НЕ СЪГЛАСЕН”* на крематориум близо до борсата им

183-ма жители на петричкото с. Кърналово вписаха имената си в подписка срещу изграждането на крематориум в землището на селото им. Тя е озаглавена “Списък на жителите на с. Кърналово, община Петрич” и оформена като питане до кметовете на Петрич и Кърналово, от които селяните очакват подробности по проекта за изграждане на пещи за изгаряне на трупове в Кърналово. Под категоричното “Несъгласен” следват имената им.

В селото живеят 10 пъти повече хора и никой от тях не желае до зеленчуковата борса да се горят трупове. Подписите са събрани през септември, след като ВМРО в Петрич би тревога на последната сесия, че такова нещо се готви, макар огънят на войводите да бе насочен не към евентуалните миризми и биологични отпадъци, а към петричкия главен архитект.
Миналия петък обаче стана ясно, че инвестиционното намерение за крематориум в селото е съвсем сериозно и вече е тръгнало да обикаля екоинстанциите с молба за разрешително. При това положение почти сигурно е, че на следващата сесия на ОбС ще бъде вкарана подписка с имената на поне 500 от кърналовци.
Петричкото село става второто след община Куклен в Пловдивска област, вдигнало се на бунт срещу идеята за строителство на крематориум. Миналата година фирма поиска да изгради там инсинератор за човешки тленни останки, последва обаче бурна обществена реакция и подписка, събрала недоволството на повече от 2 хиляди граждани, в резултат на което в началото на тази година фирмата, която искаше да строи крематориума, входира в общината официален отказ от този си проект.

Обратът дойде след среща между представителите на инвестиционното предложение с Пловдивския митрополит Николай, кмета на общината Мария Белчева и областния управител Здравко Димитров. В дебатите пред уверенията на инвеститорите за безопасност на съоръжението, което в никакъв случай нямало да замърсява околната среда заради модерните филтри, които ще ползва, надделя мнението на населението.
Във Варна, където също се заговори за крематориум, пък се намеси църквата. Това лято БПЦ влезе в конфликт с местната власт веднага след като беше направена първа копка на тукашен модерен крематориум. Той трябваше да е в близост до гробищния парк в Тополи. Новината предизвика светкавичната реакция на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, който излезе с официална позиция, заклеймяваща крематориума, и дори намекна на община Варна, че даването на разрешение за строителството заплашва иначе добрите отношения на светската власт с църковната.

Според Митрополит Йоан изграждането на крематориум е грях и богохулство. Опело без присъствието на тялото на покойника може да бъде извършено само ако човек е загинал при извънредни обстоятелства, разясни владиката. Практиката за кремиране на човешки тела в крематориум е въведена в Европа от нацистите, обяви възмутено той и даже даде съвет какво трябва да направи властта, за да не се задръстват градските гробища с трупове – хората да се погребвали по родните им места.

Не е ясно дали идеята за крематориум във Варна е отпаднала напълно след тази намеса на Йоан, но засега строежът още цикли на ниво първа копка.
А доводите на инвеститорите, че в християнството няма посочен задължителен начин за едно погребение, че то се занимава със спасението на човешката душа, а изпращането им в отвъдното е въпрос на културни особености, а не на вяра, засега са глас в пустиня пред духовенството.
Преди година стана ясно, че Благоевград също може да се уреди с крематориум – инвестиционното намерение на бизнес дамата Роза Оркова мина през таблото за обяви на общината, в указания за протести срок никой не се обади и към момента като че ли е единственото инвестиционно намерение от този род в страната, което се очертава безпроблемно – без протести, подписки и църковни анатеми. Само дето доста преди идеята за крематориум Оркова стартира процедурата за частно гробище до общинското – с 400 парцела върху 2,5 дка, паркинг и стена за урни. Инвестиционното й намерение получи всички разрешителни, но все още направата на гробищния парк не е започнала и като че ли идеята май е на път да се провали. И не понеже инвестицията в него е кой знае колко голяма, а понеже в Благоевград едва ли ще се намерят много хора, които имат възможност да плащат наем между 10 000 и 12 000 лв. годишно за единично гробно място, както е в частния гробищен парк “Св. Архангел Михаил” в София.

И докато при направата на гробищен парк пари не се изискват кой знае колко, то цената на един крематориум е не по-малко от 3 млн. евро.
При това положение в България и въобще на Балканския полуостров вероятно още дълго време ще има само един крематориум – софийският. Той се ползва и от погребалните агенции в цяла България, включително и от Благоевградска област, както и от близки на покойници предимно от Гърция и Румъния.
Според собственика на погребално бюро “Памет” в Благоевград Спас Михайлов обикновено се чака около 10 дни, преди да се освободи час за кремация в столичния крематориум.
Официално цената за кремиране на едно тяло е 250 лв. без ДДС, но оттук нататък започват други събирания – плаща се на ден за престоя на тялото в тяхната хладилна камера, преди да му дойде ред за изгарянето, плаща се за урната, за табелката на урната и т.н., изрежда Михайлов. Крематориумът предлага минимален пакет за кремиране от 650 лв. с обикновен ковчег и 920 лв. – със “среден” ковчег, тоест нещо междинно между талашит и дърво, но с екстрите цената може да се качи и до 3000-4000 лв.

Миналата година столичният крематориум публикува нови правила за приемане на покойници, които предизвикаха вълна от черен хумор в социалните мрежи. В тях се изисква телата да бъдат предавани в ковчези, а не в шкафове, гардероби и сандъци, а също в тях да няма взривни материали. Забраняват се възглавници, дюшеци и изкуствени цветя, а погребалните агенти и опечалените близки се задължават да доставят покойника единствено в дрехи от памук или вълна. В правилника се твърди още, че труповете ще бъдат връщани на близките отново и отново, докато най-накрая не бъдат приведени в подходящ вид. Причината – найлоновите ризи на покойниците, ковчезите и декорациите им от синтетични вискозни материали подлагали пещите на крематориума на огромно температурно натоварване, освен това при горене предизвиквали неприятна миризма и отделяли голямо количество токсични газове (въглероден окис, въглероден

двуокис, ацетон, метилов алкохол и др.), което е в разрез с изискванията за опазване на околната среда и контролиране на вредните газове. По тази причина управата на столичния крематориум е изредила цял списък с изисквания, сред които цветята в ковчега да са само естествени, чаршафите също, строго забранени са още метални предмети, огнестрелни оръжия, взривоопасни материали, изделия от пластмаса и всякакви други елементи от изкуствени материали.
Ако все пак покойникът успее да отговори на многобройните изисквания на крематориума и стигне до ниво изгаряне, по-нататък близките му могат да действат съгласно Наредба № 2 от 21 април 2011 г. на Министерството на здравеопазването. В нея е указано всичко за гробищните паркове, погребването и пренасянето на покойници от една точка до друга във вид на тела или като прах в урна.

Така например близкият на кремирания може да избере какво да направи с урната – дали да я положи в стар гроб, дали да си я сложи на гардероба в спалнята или да разпилее съдържанието й сред природата. Четвъртият вариант – да я постави в урнова стена, за Благоевградска област не играе, защото тук такива стени няма.
Според Сп. Михайлов, който пръв в Благоевград отвори частна траурна агенция, напънът на софиянци да правят крематориум в петричкото с. Кърналово е заради гърците. Южните ни съседи от години ползват услугите на софийските пещи за изгаряне на трупове, защото в Гърция църквата не приема кремацията на покойниците и превръщането им в прах, но същевременно гробищата на големите градове отдавна са изчерпали капацитета си и по тази причина гръцките погребални агенции масово предлагат транспортиране на тялото до София и кремирането му, обясни той.
Колегите от Гърция обикновено прибягват до експресна услуга – идват предиобед в крематориума в София, пушат по няколко цигари и следобед тръгват обратно с урната към южната ни граница, сподели впечатленията си Михайлов. Лично той до момента не е поемал поръчки за експресна кремация, но в неговите среди се говори, че услугата гони 10 000 лв.

На кърналовци обаче въобще не им пука за дертовете на гърците и са категорични, че няма да допуснат крематориум да трови децата им.
Според еколози проблемът им е по-скоро психологически, защото изискванията на ЕС към този род съоръжения са жестоки, що се отнася до пречистващите филтри, след които от комина на крематориума излиза само пара и така един крематориум на практика замърсява околната среда по-малко, отколкото една печка на твърдо гориво. Още повече факт е, че РИОСВ – Благоевград вече одобри инвестиционното намерение на софийската фирма “Евиян 1” да построи крематориум върху пасище от 5,233 дка близо до борсата в Кърналово.
Екоинспекторите изискаха от фирмата единствено да разработи и представи схеми на електрозахранване, водоснабдяване и канализация за имота, след което ще е въпрос на дни за окончателното разрешително.

“Не съгласен!” – пише граматически неправилно, но чистосърдечно в подписката на 183-мата кърналовци. След като стана ясно, че РИОСВ няма да вземе предвид протеста им, надеждата им е кметът на общината Димитър Бръчков да удържи на обещанието си да не допусне това строителство, а Неврокопска митрополия да им даде рамо, както това направиха за съгражданите си Николай и Йоан.
По наша информация, ако в Петрич все пак се стигне до намесата на поповете, тук митрополит Серафим ще атакува светските институции с първата глава от Битието, в която се казва, че “Бог направи човека от пръст и след смъртта той трябва да бъде върнат обратно в пръстта”.
Междувременно няколко общини в Югозапада, сред които и Благоевград, са подали в РИОСВ – Благоевград уведомление, че смятат да разширяват гробищните си паркове с още и още парцели. В петричкото с. Марикостиново например при старо гробище от 4,7 дка кметът се е презастраховал и е поискал още толкова за разширението, за да може да гарантира поне 1500 нови гробищни места. Понастоящем населението на селото е около 1200 души.
ВАНЯ СИМЕОНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *