2,68 млрд. лв. е приносът на Лидл България към икономиката на страната за 2023 г.

Допълнителните дейности на компанията, насоченикъм обществото,оказват въздействие върху близо половин милион души

27 ноември 2024 г., гр. София. 2,68 млрд. лв. е общият икономически принос от дейността на Лидл България за 2023 г., което е ръст от близо 67% спрямо 2021 г. В допълнение, компанията реализира различни инициативи и осъществява подкрепа чрез спонсорства и дарения, като по този начин е оказала положително въздействие върху живота на близо половин милион души за последните две години. Това са само част от данните, включени в оценкатанавъздействието от дейността на компанията за последните две години.

Анализът е изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България и за първи път обобщава данните за приноса на компанията към икономиката и обществото.

„За пореден път резултатите показват колко значима е ролята на отговорния и прозрачен бизнес, не само за това да имаме силна и работеща икономика, но и затова хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот. А двете теми са много тясно свързани. С магазини в 58 града и над 4000 служители, в партньорство с над 270 български компании за доставка на стоки, Лидл България оказва влияние на доходите, на заетостта, на всички свързани производства, създава допълнително търсене на пазара. Това е Ефектът Lidl, който ни превръща  не само в двигател на икономиката, но и в социален фактор – променяме нагласи и поведение, влияем върху качеството на живот на хората.“, заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Ефектът Lidl – принос към икономиката

Според направения анализ, приносът към икономиката от 2,68 млрд. лв. се формира като съвкупност от преки ефекти, които включват разходите на компанията в страната, и непреки ефекти – създаденото допълнително търсене по веригата на стойността.През 2023 г. преките ефекти от дейността на Lidlв България достигат близо 1,5 млрд. лв. и включват плащания към доставчици на стоки и услуги, инвестиции и разходи за възнаграждения.

Експертната оценка откроява значимото въздействие, което компанията оказва чрез партньорството си с български производители. Разходите на компанията за покупка на хранителни и нехранителни стоки от български производители и доставчици за продажба в България през 2023 г. надхвърлят 830 млн. лева. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групата „месо и месни продукти“, „мляко, млечни продукти, яйца“ и „плодове и зеленчуци“.

Резултатите от анализа утвърждават Лидл България и като лидер в бранша по средни нива на заплащане. През 2023 г. средната заплата в компанията е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор „Търговия“ и с над 43% повече от тези в сектор „Транспорт“. Нетните разходи за заплати надхвърлят 102,3 млн. лв., което е близо 44% ръст спрямо 2021 г.

Компанията е и сред значимите данъкоплатци в страната – през 2023 г. Лидл България е внесла 56,2 млн. лв. данъци в държавния и местните бюджети.

Числата в този доклад ни помагат да придобием представа за мащаба на това влияние и вярвам, че могат да послужат за позитивен пример за други компании и бизнеси на пазара“, каза Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика.

Ефектът Lidl – принос към обществото

В допълнение на приноса от основната си дейност като ритейлър, Лидл България реализира социално-отговорни инициативи, подкрепя различни каузи и организации чрез спонсорства и дарения. За периода 2022-2023 г. компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 социално значими инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията върху обществото.

„Оценката на тези дейности е много важна, защото ни показва, че зад числата на вложените средства, всъщност стои реална промяна в качеството на живот на хората. Данните показват, че в резултат на различните дейности, които Lidl реализира,  137 869 души отчитат значително подобрение в своя живот, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна. Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения – 362 049 души са придобили нови знания, благодарение на инициативите на компанията, а при 195 889 души има промяна в качеството на живот“, каза Савин Дянков, директор „Капиталови пазари и финансови консултантски услуги“ в PwC България.

Сред собствените инициативи, реализирани от компанията в отчетния период, се отличават„Ти и Lidl за нашето утре“, „Дай шанс на Балканката“ и „Заедно за по-чисти реки“. Сред по-големите и по-дългосрочни проекти, които компанията подкрепя, са спонсорство на Българската федерация по волейбол, „Заедно в час“, „Българската Коледа“ и др.

За Лидл България

Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 134 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *