
Против съм тази система, тя осакатява децата, по-добре да пишат и преразказват, отколкото да заграждат отговори и казват: „Уцелихме”, все пак това не е игра на дартс, категорична е класната на 4 „б”
2667 четвъртокласници от област Благоевград положиха НВО /национално външно оценяване/ по български език и литература. Неявилите се са 115, което е 4.13% от общия брой на завършващите начално образование в Пиринско. Че не са възникнали технически или други трудност и НВО по БЕЛ е протекло нормално във всичките 89 училища, обучаващи четвъртокласници, съобщи старши експертът по начално образование в РУО – Благоевград и председател на областната комисия Анета Марянска.
Четвъртокласниците имаха на разположение 60 минути, за да се справят с тест с 25 задачи, от който 13 езикови, 11 литературни и една творческа – за създаване на текст. Форматът, както съобщиха от МОН, проверява знания и умения за прилагане на основни правила на българския книжовен език, четене и разбиране на текстове, функциониращи в комуникативната практика, интерпретиране на конкретна комуникативна ситуация и създаване на текст с определена комуникативна цел.
Новото и различното е, че сега за пръв път аудиодиктовката бе заменена от задача за редактиране. А иначе въпросната диктовка от файл бе въведена през учебната 2020/2021 г.






Основният мотив на МОН бе, че чрез интонацията, натъртвания, паузи… учителите четци могат да подсказват на децата. Така, за да се гарантира обективността и равнопоставеността, бяха пуснати диктовки на устройства. През въпросната учебна 2020/21 г. НВО бе отменено заради Ковид пандемията и всъщност иновацията децата да слушат и да възпроизвеждат в писменна форма запис просъществува 3 години.
„За разлика от предходните години тестът не включва писане под диктовка. Заменя я задача за редактиране, в която учениците трябва да открият 12 думи с правописни грешки и да ги напишат правилно в индивидуалната бланка за отговори, като приложат на практика изучените правописни правила.
Уменията за умело и уместно поправяне на текст не са нови за училищната практика, но стават все по актуални за съвременния живот, който изисква по-грамотно и критично отношение към разнообразието от текстове, включително от дигиталната среда. Освен прилагане на правописните норми, тук се проверява умението на учениците да преценяват критично чужд текст и да мислят и откриват правописни особености в думите, да ги редактират“, съобщиха от МОН по повод на нововъведението.
Изпитът започна в 10 часа, а репортер на „Струма“ провери каква е атмосферата в благоевградското 8-мо СУ малко след приключването на НВО. Така към 11.10 часа четвъртокласниците от 4 паралелки започнаха да излизат на двора, където ги чакаха класните им ръководители.
Че това е първият й випуск и респективно първото й НВО, сподели учителката Таня Тричкова, която извежда 4 „в“ клас. Попитана дали замяната на аудиодиктовката със задача за реактиране е удачно и е по-добрият вариант, учителката коментира, че всъщност две години са „тренирали“ и са правели диктовки под запис. Тя припомни, че за промените във формата, а именно въвеждането на задачата за редактиране, се разбра, след като настоящата учебна година бе започнала.
„ Да, аудиодиктовките имат своите минуси, но и задачите за редактиране никак не са лесни. Все едно децата да влязат в ролята на учители“, посочи Т. Тричкова. Учителката коментира и че до последно не се е знаело какви ще се критериите за въпросната нова задача. Буквално в последния момент – следобед преди деня на изпита, от МОН разпространяват информация, че учениците трябва да намерят 12 думи с правописни грешки и да ги напишат правилно. Друг нов момент, също оповестен в последния момент, е, че за т.нар. творческа задача четвъртокласниците трябва да създадат текст не по една картинка /както досега/, а по две.
Че не следи какво публикуват и обявяват от МОН по нощите заяви класната на 4 „б” Мариана Георгиева, разбрала за изненадите от колегите си, идвайки сутринта на работа. Учителката, която е с 40-годишен стаж, ограмотила е общо 10 випуска и това е последният й, сподели как тя и колегите й учили децата да търсят всички грешки в даден текст, а не определен брой, и потвърди, че за пръв път творческата задача е за създаване на текст по две картинки. Що са касае до промените във формата М. Георгиева, която дълги години бе и главен учител на 8-мо СУ, сподели как при започването на 1 клас си купилиа помагала и материали, за да се подготвят за тогавашния вариант на НВО, с началото на 4 клас последвала инвестиция в нови матариали, заради промените.
„Години наред, въпреки педагогическия си стаж, все още не мога да си намеря отговор на въпроса: На кому е нужно НВО 4 клас? Моето мнение е, че тези изпити трябва да отпаднат. Компетентностите, които трябва да придобият децата, не се усвояват, нито пък се измерват с НВО и цяла година да се работи само по това.
Против съм и тестоватата система – да се ограждат отговори а, б, в, г. Самата система осакатява децата от гледна точка на това, че те не мислят, а се опитват да налучкат или чакат някой да подскаже. По-добре да пишат, да преразкажат, да редактират текст, отколкото да се ограждат отговори и да казваме: Уцелихме. Все пак не става въпрос за игра на дартс. Четенето с разбирането е най- важното!“, обобщи и акцентира М. Георгиева.
Във връзка с битуващото мнение или по-скоро аргумент на Министерството на образованието и науката, че чрез НВО в 4 клас се прави диагностика, класната на 4 „б” заяви:
„Диагностика за кого? Мен /колегите/ ли проверяват и диагностицират. То по логиката на МОН излиза, че ние 4 години за едно НВО работим, което категорично не е така. Аз работя за това да науча детето да заобича училището, да сложа първото стъпало към развитието му“, категорична бе учителката, която извежда последния си випуск. Впечатление направи, че класната на 4 „б” събра децата около себе си, поздрави ги за смелоста и подчерта, че националното външно оценяване е просто едно предизвикателство, а предизвикателствата спомагат човек да изгради индивидулната си същност. „И важна е не борбата за оценки, а да видите, че няма нищо страшно в това да се явявате на изпити и състезания“, каза на учениците си М. Георгиева.
Утре, 4. 06., е националното външно оценяване по математика в 4 клас.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА