Заради многото подадени заявления от кандидат-първокласници благоевградското VІІІ СУ „Арсени Костенцев“ иска да разкрие допълнителна 5-а паралелка и да приеме 110 първокласници, или с 22 деца повече от утвърденото.
Както „Струма“ писа, още отрано сутринта на 31 май, когато стартира подаването на документи в училището, имаше наплив на родители и за час и половина комисията прие малко над 30 заявления. До началото на тази седмица желание децата им да учат в VІІІ СУ са декларирали 134 родители, а до обявяването на първо класиране на 20 май от ръководството прогнозират, че бройката ще достигне 140.
Че очаква напрежение с приема, призна директорът на училището Сергей Биров още преди да стартира кампанията, а на по-късен етап коментира, че от всичките подадени 134 заявления само 4-5 не са на кандидат-първокласници от района.
Подобна ситуация имаше и миналата година, когато молбите бяха към 120. Тогава от училището „удържаха” на 4 паралелки, макар че класовете са над утвърдения максимум от 22 деца.
Преди 2 години пък действително се стигна до разкриване на 5-а паралелка и VІІІ СУ се разгърна на максималния си капацитет от 670 ученици. Сега, ако се реализира допълнителен прием от училището, ще трябва да преустроят в класна стая една от стаите за занимания по интереси на 3 етаж, за да поберат децата.
Както е известно, приемът в 1 клас не е държавен /като този след 7 клас/, а е училищен и се утвърждава от директора на съответното училище. Публична тайна е, че миналата, а и в първите месеци на тази година родители от съседния квартал „Ален мак”, който е в района на ІХ ОУ, взеха да променят адресните си регистрации и да записват децата си в жк „Еленово“, водещ се прилежащ район на VІІІ СУ и ХІ ОУ. За да удовлетворят желанието на повече майки и бащи, от VІІІ СУ искат и сега да формират още една паралелка.
„Каквото и да направи директорът, все ще е виновен“, каза С. Биров, който в началото на седмицата бе в РУО и разговаря за ситуацията с началника Ивайло Златанов.
„Позицията ми е, че правилата и разпоредбите трябва да се спазват от всички. Категоричното ми мнение е, че VІІІ СУ трябва да реализира прием на 88 ученици в 4 паралелки. Това е !”, бе пределно ясен Ивайло Златанов.
Големият въпрос е ще успее ли ІХ ОУ „П.К. Яворов“ да реализира прием? По този повод образователни специалисти коментираха, че именно въпросната 5-а паралелка, искана от VІІІ СУ, е решаваща за това дали ІХ ОУ ще има или не първокласници, и в крайна сметка е определяща за бъдещето на учебното заведение.
Междувременно директорът на ІХ ОУ Василка Величкова разпространи отворено писмо, озаглавено „Кой е вдигнал „дамоклиевия меч” над ІХ ОУ „Пейо Яворов” в Благоевград?!!”.
Ето и позицията на В. Величкова:
„Споделям с Вас какво мисля за доброто училище с надеждата, че ще разберете истината и ще помогнете за спасението и развитието на едно от най-добрите училища в Благоевград.
А това, че е е сред най-добрите, може да се удостовери с факти или критерии, както искате ги наречете. Важно е да са насочени към всяко дете, а не към детето на еди-кой си елитен родител. Според италианския социолог Парето елитът е в контраст с не-елита. Първият управлява, вторият е управляван. Лично аз не бих Ви препоръчала да запишете детето си в което и да е „претъпкано“ училище, за което се говори, че е елитно. Първо, защото днес и тук за елитни се смятат хора, които са далеч от елита. Второ, защото детето Ви, попадайки в голямо училище, ще „търси покровителството на по-силните“ и ще развива слугински, а не лидерски умения.
Нито съм психолог, нито социолог, но от годините натрупан опит като дете на учители, възпитател, учител, директор, майка и баба, мисля, че мога да анализирам училищното образование.
Ние всички се стремим към три прости неща за детето си – да е живо и здраво, да е щастливо и да има добро бъдеще. От тези наши простички желания произлизат и критериите за добро училище.
На първо място, доброто училище осигурява сигурна и безопасна физическа среда на децата – светли, топли и добре обзаведени класни стаи и кабинети с достатъчно пространство за всеки ученик, условия за спорт, здравословно хранене и целодневно обучение на учениците, като задължителните учебни часове са сутрин, а следобед – самоподготовката, заниманията по интереси и отдихът. Доброто училище е в район без оживен трафик и не е заобиколено от кафенета и други изкушаващи децата места „за бягство“. На учениците със специални образователни потребности доброто училище осигурява допълнителна подкрепа от екип от специалисти. По-малкото училище е по-доброто училище. Най-близкото училище е най-доброто училище.
На второ място, в доброто училище има атмосфера на уважение, приятелство и хармония. Учителите и училищното ръководство познават всеки ученик и той ги познава и поздравява. В доброто училище учителите работят в екип и открито, а не в непрекъснати интриги, конфликти и раздори, които се отразяват на Вашето дете. По-доброто училище има по-добър психоклимат. Най-доброто училище включва всяко едно дете в училищния живот и го учи на чисто човешки ценности.
На трето място, доброто училище е проектно ориентирано и непрекъснато разширява хоризонта си, излизайки извън границата на квартала, града и България, като създава партньорства и дейности на международно ниво. По-доброто училище мотивира и подпомага Вашето дете да развива и изявява таланта и способностите си, да популяризира българските традиции извън страната, да участва в международни състезания и проекти. Най-доброто училище дава не само знания, но и умения, необходими за един успешен живот.
Жителите на квартал „Ален мак“, в който се намира Девето основно училище „Пейо Яворов“, са свидетели на непрекъснатата ни борба за запазване и възход на нашето училище. Местните управляващи не ни подкрепят. Може да кроят други планове за училищната сграда, за мен, за персонала, за децата. А те заслужават да имат най-доброто училище! Нашето спасение зависи от Вас!”, гласи част от писмото на Василка Величкова.
Завишаването на училищния план-прием минава през съгласуване с общината. На въпроса ни ще бъде ли разрешена 5-а паралелка в VІІІ СУ от пресцентъра на община Благоевград не успяха да отговорят, тъй като началникът на отдел „Образование“ Симона Митова е в отпуск.
Репортер на „Струма“ научи, че искането на VІІІ СУ за допълнителен прием е предизвикало остра реакция и в ХІ ОУ „Христо Ботев“. От училището са готови на протестни действия, ако на VІІІ СУ бъде разрешена 5-а паралелка.
Стана ясно и че заради съмнения за подадени от родители неверни данни за местоживеене училищни директори възнамеряват да сигнализират община Благоевград и ОД на МВР да извършват проверка на адресни регистрации на кандидат-първолаци.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Само са уточним-фактите. Пише се Дамоклев , а не ДамоклИев.За незапознатите,-този меч виси над главите на завистниците.Дамокъл е бил завистник от класа! Ако някой вижда такъв меч над главата си, значи е …Дамокъл.
Все други са и виновни. Училище и да.няма, директорът иска да е директор до гроб.