6% спад на туристите в Банско за последните 2 месеца, бизнесът иска ясен регламент в предлагането на отстъпки

6% спад на туристите в Банско отчитат от курортната община за първите два месеца от активния зимен сезон в сравнение със същия период на миналата година. Отчетеният спад е за месеците декември и януари на сезон 2018/2019 година. Според кмета  Георги Икономов въпреки цифрите е рано да се каже какъв ще бъде зимният сезон и дали ще има спад или ръст. Той уточни, че ски зоната отчита около 3.5 % ръст, което говори, че туристите в Банско не са по-малко.

„Все още не можем да кажем какъв ще бъде сезонът, това ще го отчетем, когато той приключи, но към момента ски зоната отчита ръст, което означава, че туристите са се увеличили. Има хотелиери, при които има ръст, и други, при които има спад, но това е чисто субективен елемент и показва как можеш да си управляваш хотела или ресторанта, защото един го прави по- добре, друг по-зле. Това не означава, че туристите в Банско са спаднали като цяло. На срещата за туристическия форум в София започнаха да се надигат идеи държавата и общините да започнат да дотират чартърите и се налага едно мнение, че едва ли не те са виновни за това дали да е по-слаб сезонът. Защо туристическият бранш не се обърне към себе си и да си направи  анализ дали пък те с някои свои действия не са отблъснали туристите. Например дали не са увеличили много цените, дали не са намалили качеството на услугата, дали пък не влагат некачествени хранителни продукти и т.н. и с това да са отблъснали туристите. Защо трябва задължително държава или община да са виновни за слабия сезон? Крайно време е те да се обърнат към тях самите, защото от тях зависи как ще се рекламират и по какъв начин ще го направят. Нека да не чакат на общините да ги рекламираме. Ние ще ги съпортваме, но не можем да поемем това, което те трябва да си поемат”, каза Икономов и допълни: „Не трябва да се прави драма от един сезон. Ако това е трайна тенденция, може да е притеснително, но до миналата година имаме постоянно ръст, а и е правилно това да се отчита на годишна база“, каза градоначалникът.

Справката за реализираните нощувки в местата за настаняване в Банско за периода 2006-2018 година сочи, че от 2013 година насам ежегодно има ръст на реализираните нощувки. За 2018 година той е 3.5%, като общият им брой е  976 442, а през предходната 2017 година те са били 944 527. Прави впечатление, че през 2018 година в сравнение с предходната година се е увеличил броят на чужденците, но е намалял броят на българите, които туристическият бизнес определя като най-добрите туристи, и са на мнение, че браншът трябва да положи максимално усилия те да се върнат в Банско. Цифрите показват, че миналата година реализираните нощувки от българи  са 341 035, а през 2017 година са били 350 138. По отношение на чужденците се наблюдава увеличение. Пред 2017 година реализираните от тях нощувки са 594 389, а през 2018 година – 635 407.

Какъв ще бъде зимният сезон в Банско и дали ще има ръст или спад ще стане ясно месец след приключването му, когато хотелиерите подадат данните към администрацията и те бъдат систематизирани. Не е изключено тези проценти да се променят, след като излязат данните за месец февруари, когато Банско бе домакин на Световната купа по ски.

Иначе бизнесът в курорта продължава да е на мнение, че сезонът е по-слаб в сравнение с миналия и не очакват изненади. Продължават да са на мнение, че причината за намаляване на оборотите им са не само липсата на втора кабинка, а и  ол инклузивите. Те са на мнение, че трябва законово да се регламентират някои правила и да се забрани предлагането на отстъпки.

„Сезонът като цяло в сравнение с предходните е по-слаб, включително и от миналата година. Тогава  имаше много туристи от Турция, но тази година те са сравнително малко и това според мен доста се отрази. Причината вероятно е лирата, която сега е по-евтина. Това, че туристите, които идват в пиковите месеци  януари и февруари, чакат много дълго на лифта, се отразява и тези хора не се връщат повече в Банско. Това важи най-вече за платежоспособните туристи. Тези туристи вече ги няма. Те идваха и поръчваха, без да гледат менюто, а сега туристите влизат, гледат най-напред менюто и чак тогава преценяват дали им е изгодно и дали да останат и да поръчват, или да търсят друго заведение. Това говори, че хората, които идват в Банско, са по- неплатежоспособни. Една от причините е ол инклузивът, който привлича такива туристи. В България няма точно ясен регламент за хотелите, които предлагат услугата. Според мен трябва да се направи така, че само хотели с 4 и повече звезди да могат да предлагат тази услуга. В момента това е разрешено и на такива с две и три звезди, а цените в тях са изключително ниски. Трябва да се забранят и отстъпките, защото всички заведения започват да се прецакват едно друго. Сега някъде дават безплатни напитки, някъде с 20-30% отстъпка, и това, естествено, се отразява на останалите и пречи на бизнеса като цяло. Цените според мен не са причина, защото спрямо другите европейски курорти в Банско те са много по-ниски”, каза Александър, управител на един от оборотните ресторанти в близост до курорта.

Очакванията на бизнеса са към средата на март месец много заведения и хотели да започнат да затварят, тъй като активният сезон вече отмина и туристопотокът намалява. 

ЯНА ЙОРДАНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

2 Коментара

  1. Иванов

    Гостите на Банско искат да има ясни правила и подходящи отстъпки! Именно затова кмета въведе забрана за нови нощни заведения, но прокуратурата му забрани! И сега отново едно голямо нищо…

    Отговор
  2. Ина

    Мисля че е много рано още да се говори за спад на туристите, както пише в статията данните за месец февруари, когато Банско беше домакин на Световната купа, още не са излезли, най-вероятно тогава нещата ще се променят. И все пак ако бизнесът иска да се увеличат туристите в Банско, може би е крайно време да помислят по въпроса за втория лифт и да направят каквото зависи от тях.

    Отговор

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *