Благоевградското 4 ОУ успешно реализира дейности за проектиране на училището към европейско измерение

През февруари 2023 г. Четвърто основно училище кандидатства и беше одобрено по Програма „Еразъм+“, ключово действие 1 „Училищно образование“ на Европейския съюз България

Проект 2023-1-BG01-KA122-SCH-000132384

Тема на проекта: Да увеличим уменията, улесним приобщаването, обучението и дигитализацията и да проектираме училището към европейско измерение. Подобряваме себе си Y-EU. Координатор и ръководител на проекта е г-жа Росица Чаушева – учител ЦОУД.

След подробно разглеждане на предлаганите обучения ние се спряхме на следните теми за курсове:

1. „Образователната мобилности: „От STEM към STEAM образование: Нов подход за обучение“, което се проведе в Барселона

2. „Образователната мобилности: „Ние всички сме специални: Включване и подкрепа за ученици със специални нужди във и извън класната стая и успешни стратегии за обучение на ученици със специални нужди във всяка класна стая” и „Успешни стратегии за обучение на ученици със специални нужди във всяка класна стая“ – проведено в Барселона

3. „ИКТ като инструмент за класна стая, ориентирана към ученика“ – Валенсия, Испания

Във всяко едно обучение учителите, които ще вземат и взеха участие са по четирима, подбрани според техните специалностите и предметите, в които преподават.

В периода 11.09. до 23.09.2023 г. в Барселона, Испания, се проведе обучение на тема „Ние всички сме специални“. Учителите, които взеха участие в обучителната тема, бяха Даниела Боева – логопед, Цветомира Антова – учител ЦОУД, Михаела Стамболийска – психолог, Росица Чаушева – учител ЦОУД. Акцент в програмата бяха:

•   Придобиване, отразяване и опресняване на знания за основните увреждания като учене, интелектуални и физически увреждания в развитието;

•   Обучение в конкретни действия за предотвратяване на изолация и разрушително поведение, които могат да бъдат възпроизведени в класната стая;

•  Методи за ефективна и положителна комуникация с родителите.

•   Идентифициране бариерите и необходимите ресурси за успешно посрещане на учебните образователни нужди на учениците по ефективни и функционални начини;

•   Умения за насърчаване съвместното участие и постижения на учениците в рамките на училищната общност.

Два месеца по-късно през ноември се проведе и второто обучение в гр. Барселона, Испания, на тема „От STEM към STEAM образование: Нов подход за обучение“, в което взеха участие Медиха Топалова – учител по математика, Кирил Димитров – начален учител, Йорданка Станкова – учител по химия и физика, Илиян Чапкънов – директор. Ето какво казват те за времето, прекарано там: „Обучението в Барселона ни даде ценни познания за работата с иновативни приложения за обучение, които могат да се използват в ежедневната практика с учениците. То беше една изключителна възможност за среща с хора от различни националности и обмен на ценен опит. Имахме възможността да се запознаем с различни образователни системи, стилове и методи на преподаване, да обогатим знанията си в областта на ИКТ технологиите, както и съвременните образователни технологии, да разширим кръгозора си като цяло. Направихме опит да погледнем на проблемите в съвременното образование от различна гледна точка и да потърсим адекватни решения. Изградихме визия за образованието на бъдещето, така че ние, като учители, да успеем да удовлетворим все по-нарастващата нужда от дигитализация на образователния процес с цел максимално използване на различни видове електронни ресурси, за да постигнем целите на съвременното образование по един по-лесен, достъпен и  съответстващ на  изискванията на днешния дигитален свят  начин“.

Следващото обучение, което ще се проведе, е през месец април в град Валенсия на тема „ИКТ като инструмент за класна стая, ориентирана към ученика“. Акценти в обучението са електронните приложения, които могат да се използват реално в класните стаи съвместно с учениците. Целите са привличане на вниманието на новото поколение, както и въвеждането на нови, различни, но и доказани в практиката на колеги от други държави електронни платформи за общуване, поставяне на задачи, обмяна на опит, проверка на знания, поставяне на учениците в нова среда и т.н.

Заложените в проекта цели бяха много, но като най-важни и постигнати бихме определили следните:

  • Да се обучат учители в областта на иновационните методи на преподаване, което да повиши мотивацията на учениците и да развива творческото им мислене.
  • Да се придобият солидни знания за изучаване на ИКТ и тяхното практическо приложение в целия образователен процес, т.е. – използване на ИКТ в процеса на обучение по всички предмети.
  •  Да се обучат учителите така, че да могат да използват пълноценно обновената материална база – училището разполага компютърни кабинети, компютри и монитори за всяка учебна стая.
  • Да се провеждат вътрешноучилищни квалификационни форуми за обмяна на опит и добри практики.
  • Да се популяризира дейността на училището с различни средства.
  • Да се създаде ядро от учители, квалифицирани в разработка и участие в международни проекти и програми, така, че да се повишат възможностите за участие в такива – това е начин за интегриране на ученици, родители и общественост.
  • Да се подобрят и усъвършенстват личните компетенции по английски език, така че участниците в квалификацията да могат да издирват и ползват по предназначение автентични образователни ресурси, публикувани в Интернет.
  • Да се придобият нови умения за реализиране на електронно учене: изграждането на лични обучителни мрежи ще преодолее отдалечеността в пространството и времето между учителя и ученика, между учениците и учебните ресурси и ще се излезе от стереотипа, в който ученикът е пасивен слушател.

Общото мнение на участниците в обученията е, че те са били от изключителна полза в израстването им като училищни специалисти в света на съвременните деца. Те споделят, че наученото намира приложение в ежедневната им учителска практика – и в преподаването, и в предварителната подготовка за часа; че новите приложения се посрещат с интерес от децата, а това повишава мотивацията за учене, както при отличниците, така и при учениците, които срещат затруднения. А един от най-големите плюсове в подобни обучения според тях е възможността да се докоснат до европейските образователни практики и да обменят опит със свои колеги от различни европейски държави.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *