7 тайни в храненето, които забавят стареенето

Седем принципа на хранене за забавяне на стареенето и дълъг живот са разработени от световноизвестния биогеронтолог, доктор на биологическите науки, руския проф. Алексей Москалев.

“Програмата е насочена към коригиране на основните механизми на стареене. Тя е създадена на основата на анализ на редица изследвания в областта на удължаването на живота. Сега в нейната основа лежат 7 принципа, но продължаваме да работим по тяхното усъвършенстване”, уверява ученият, цитиран от zdrave.to.

Първи принцип: Балансираното хранене 

Изпълнявайки своите норми по отношение на калории, белтъчини, въглехидрати, мазнини и микроелементи, не трябва да забравяте и за незаменимите мастни киселини и аминокиселините. В интернет можете да откриете оптималните норми на всички тези хранителни и биологично активни вещества. Можете периодично да се изследвате за наличие в организма ви на важните нутриенти, за да запълвате техния недостиг. 

Втори принцип: Пребиотично и метаболитно хранене 

Човек живее в среда с множество живи организми (гъбички, бактерии, вируси и т.н.). По принцип техният състав през живота ни се променя малко и нашият имунитет привиква към тях. Затова чуждите бактерии, дори полезните, могат да доведат до възпаление и понякога до болести. Така че вместо живи пробиотици, е по-добре да употребявате пребиотици и метаболитици.

Пребиотиците (основно това са растителни влакна) помагат на нашите полезни бактерии да се размножават. А метаболитиците са продукти от жизнената дейност на полезните бактерии, които са полезни на други наши микроорганизми (те живеят заедно, сякаш помагайки си едни на други). Много метаболити има в киселомлечните продукти, накладените зеленчуци и плодове, виното, бирата, тофуто – въобще във всичко, което се подлага на ферментация.

Трети принцип: Антимутагенно хранене 

Под действието на излъчванията, слънчевата светлина, химическите и други мутагени, се уврежда ДНК, в която е записана цялата генетична информация. Тя е необходима за живота на нашите клетки. Заради натрупване на мутации ние стареем и боледуваме, в т.ч. и от рак. В много продукти има антимутагени. Вижте кои антимутагени в кои хранителни продукти се съдържат.

– Цистеин – червен пипер, лук, чесън, брюкселско зеле, броколи, птиче месо, яйца, млечни продукти;

– Галова киселина –  кестени, карамфил, диви къпини, цикория, грейпфрут, черен чай, вино, бира, ябълки, нар;

– Липоева киселина – спанак, броколи, домати, грах;

– Полифеноли – бобови продукти, домати, горски плодове, червено вино, какао, шоколад, чай, къри;

– Органични форми на селен – бразилски орехи, кашу, риба, кокоше месо, пуешко месо, кафяв ориз, бобови продукти, гъби, овесена каша, спанак.

Четвърти принцип: Т.нар. хорметично хранене 

По-слабият стрес или казано по друг начин – по-ниските дози стрес, който не предизвиква значителни увреждания, може да активира нашата защита. Този ефект се нарича хормезис, а веществата и факторите, които го предизвикват – хорменти. Затова умерените стресове, ако не са чести, са полезни. Те сякаш закаляват нашите клетки. В големи дози хорментите оказват увреждания, а в малки дози са полезни. Хорментите активират гени, участващи в разрушаване на токсините, стимулират автофагията  (“самоизяждане” на клетките с ненужни и вредни компоненти), “ремонт” на ДНК и дори гибел на туморните клетки. Продукти с хорменти:

– Кверцетин – ябълки, лук, каперси, малка червена боровинка, сливи, синя боровинка, френско грозде.

– Сулфорафан – броколи.

– Куркумин – къри.

– Ресвератрол – червено вино, фъстъци.

– Карнозин – пуешко месо, кокоше месо.

– N-ацетилглюкозамин – гъби, хрущяли, скариди.

Пети принцип: Противовъзпалително хранене 

Това означава да консумирате редовно плодове, зеленчуци, чай, кафе, пълнозърнест хляб и пълнозърнести закуски, сирене, шоколад, сушени плодове, зехтин, бобови продукти, ядки, ленено семе, червено вино и бира.

Внимание: Избягвайте продукти, които подпомагат възпалението – месо и колбаси, пържена храна, газирани напитки, бял хляб, всичко от рафинирано брашно, маргарин, сланина, чипсове.

Шести принцип: Хранене с биологичноактивни вещества 

Ние вече познаваме десетки гени, чието намаляване на активността в експерименти с животни, забавя стареенето. Такива гени има и човекът. В редица продукти присъстват вещества, които са способни да потиснат такива гени и по този начин да повлияят на процеса на стареене при хората. Вижте кои вещества в кои продукти потискат активността на гените на стареене:

– Апигенин – портокали, ябълки, вишни, грозде, лук, магданоз, броколи, сладък зелен пипер, целина, ечемик, домати, чай, вино.

– Физетин – ягоди, ябълки, фурми, лук.

– Индоли – броколи и другите видове зеле.

– Токотриенол – кафяв ориз, червено палмово масло.

– Кофеин – кафе и чай.

– Капсацин – лютив пипер чили.

– Проантоцианидини – гроздови семки, черна боровинка, къпина, ябълки, праскови, круши, нектарини, киви, манго, банани фурми, сорго (зърнен продукт, алтернатива на царевицата), ечемик, орехи, кашу.

– Гинсеозид – женшен.

– Астаксантин – сьомга, скариди.

– L-теанин и теафлавини – чай.

– Изитиоцианати – горчица.

– Алфалипоева киселина – спанак.

– Рутин – чай и горски плодове.

– Хидрокситирозол – зехтин.

Седми принцип: Нискогликемично хранене 

Всички знаят, че захарта е вредна, но малко подозират, че тя ускорява стареенето на мозъка, явява се като гориво, енергия за злокачествените клетки, уврежда белтъчините на съединителната тъкан и по този начин състарява кожата, кръвоносните съдове, белите дробове, черния дроб, бъбреците, освен това предизвиква катаракта. Затова е важно да се избягва употребата на захар, която изобилства в готовите продукти – газирани напитки, сокове, кексове, десерти, торти и т.н. Важно е да намалите също така употребата на нишестени продукти – сладкиши, хляб, картофи, макарони, бял ориз, булгур от бяло брашно.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *