Отец Джеймс и други американски богослови и учени са изследвали евангелията и исторически и археологически артефакти, за да докажат, че след 2000 години все още има неизвестни или малко познати факти за живота на Божия син.
Роден е в неизвестен затънтен край
Свещеният Назарет невинаги е бил покрит с днешата слава, пише 24 часа. Почти всички съвременни археолози са единодушни, че по времето на Исус градчето е имало 200 до 400 жители. Селището не се споменава никъде в Стария завет или Талмуда, където са изредени десетки други съседни градове. В Новия завет градът дори е взет на подбив. В евангелието на Йоан мъж на име Натанаил чува, че месията е Исус от Назарет, и възкликва: “От Назарет може ли да излезе нещо добро?” Нескрито е презрението му към това затънтено западнало място.
2. Имал е съпруга
Късче от овехтял папирус, наречено “Евангелието на Христовата съпруга”, бе изследвано от специалисти, които наскоро обявиха, че мастилото и папирусът са древни, а не умел фалшификат.
Парченцето с размери 4 на 8 см бе открито през 2012 г. от историчката от Харвард Карен Л. Кинг и вдигна шум в научните среди, които предположиха, че е подправено. Там се четат думите: “Исус им каза: Жена ми…”, а по-нататък “Тя е годна да бъде мой ученик”. Екип специалисти от Колумбийския, Харвардския и Масачузетския университет анализираха документа с най-съвременна техника и около Цветница публикуваха заключението, че ръкописът е от IV-VIII век. Той доказва, че според ранните християни Спасителя е имал съпруга.
3. Не е бил изначално всезнаещ
Това е парлив теоложки въпрос. Ако Исус е бог, не трябва ли да знае всичко? Наистина, Той е предрекъл своята смърт и възкресение. Но е имал човешко съзнание и следователно, за да знае нещата, е трябвало да ги научи. В Евангелието на Лука се казва: “А Исус напредваше в мъдрост, в ръст и в благоволение пред Бога и човеците”. А щом е напредвал в мъдростта, значи се е учил. Иначе как ще напредва в нещо, в което е съвършен? В Евангелието на Марко Исус отказва да лекува дъщерята на една гъркиня с думите: “Нека първо се нахранят децата, защото не е редно да се взема хлябът от децата и да се хвърля на кученцата.” А тя отговаря: “Да, Господарю, но нали кученцата под трапезата ядат трохите, падащи от малките деца.” Исус омеква и изцелява дъщеря ѝ. Научил е, че въздействието му се разпростира и върху неевреите.
4. Бил е як и здрав
Oт 12-годишен Исус е работил в Назарет като дърводелец. Когато проповядвал, насъбралите се викали: “Не е ли Той дърводелецът, Марииният син?”
Думата, използвана за Христос на гръцки, обаче е тектон. Обичайният ѝ превод наистина е дърводелец. Но днес учените я тълкуват по-скоро като общ работник. Тектоните изработвали врати, маси, шкафове, плугове. Но зидали и каменни стени, помагали при строителството на къщи. Работата била тежка, влачели трупи и камъни отдалеч из Галилея. Исус не е дялкал замечтано парче дърво, когато му дойде вдъхновението, а почти две десетилетия, до 30-ата си година, е работил здраво, за което трябва яка физика.
5. Търсел е уединение Евангелията често споменават, че Исус е усещал нужда да се оттегли от тълпите, дори от учениците си. И днес край Галилейското езеро, където Той е проповядвал, градчетата се редят едно след друго и почти се сливат. И е съвсем естествено, че екзалтираните тълпи са го “притискали”, както твърди Светото писание. Край Капернаум на брега на Галилейското езеро, където Той среща първите си ученици, има дупка в скалите, известна като пещерата Еремос. Значението на думата от гръцки е пусто, уединено място, оттам идва и еремит – отшелник, пустинник. В пещерата Исус е влизал сам, за да се моли. Дори и Божи син, той е усещал необходимост да се уедини и да разговаря с Баща си.
6. Не е желаел смъртта В навечерието на гибелта му Исус плаче и се моли горещо в Гетсиманската градина. Той казва: “Отче, ако благоволиш, нека ме отмине тая чаша.” Това е искрена молба, отправена към баща. Той не иска да умре! За разлика от някои богослови, според които Исус е желаел смъртта и се е домогвал до нея, тази молитва говори, че тя всъщност го е ужасявала. “Душата ми е прескръбна до смърт. Тъжен съм, защото чувствам, че ще умра”, признава той. Но разбрал, че такава е волята на отца му, Божият син приема мъченическата си гибел на кръста.
7. Гибелта му на кръста е посочена с точност
Рождената дата на Исус 25 декември се оспорва от историци и евангелисти. Според някои тя е през март, според други – през септември. Но Библията сочи точно времето на смъртта му на кръста. Матей пише, че това е станало в петък през Пасха. В епохата на Христос само два петъка по време на Пасха пасват на описанието му – през 30-ата и през 33-ата година сл. Хр. Според Евангелието на Йоан Исус е починал на 14-ия ден от еврейския месец нисан, което днес се изчислява като 3 април 33 година. Тази дата намира потвърждение и в аналите за управлението на император Тиберий и прокуратора на Юдея Пилат Понтийски. Времето на Христовата кончина има и друг ориентир – земетресение. Според Матей след смъртта му “земята се разтресе и скалите се разцепиха”. Учени са открили геоложки доказателства за трус в Израел между 26 и 36 г. Това може да обясни и “мрака, паднал над Йерусалим” след разпъването на кръста. Често прахоляк от силен земетръс помрачава небето.