
Трябва да сме магьосници, за да изпълним изискванията на Министерство на образованието, залегнали в новите учебни програми, заяви областният председател на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти и учител в VІІ СОУ „К. Шапкарев“ в Благоевград Иван Симеонов. Той и колегите му демонстрираха недоволството си от новите учебни програми за 5-ти клас, които влизат в сила през септември, и от проекта за промени в 6-ти клас, публикувани от образователното министерство с включване в няколко поредни национални протести в София, последният от които бе миналата събота. Само за ден и половина 900 души подкрепиха наша петиция до Народното събрание, при това без да правим някаква специална организация, само я пуснахме в социалните мрежи и интернет пространството, обясни Симеонов.
Недоволството в гилдията стартира преди няколко месеца заради планираното орязване на часовете по география и икономика, които в програмата до 7-ми клас са на опашката в списъка на всички изучавани дисциплини с общ годишен хорариум от 174 часа. Доскоро борбата ни беше да извоюваме допълнително половин час за предмета ни, но с публикуване на новите учебни програми ни стана ясно, че още в 5-ти клас децата ще намразят географията, заяви Иван Симеонов и се мотивира: „В един учебен час от нас се иска да предадем много неща, но това ще доведе до предаване само на знания, без учениците да могат да трупат компетенции, тъй като няма кога да усвоят и затвърдят новата информация. Петокласниците например от новата учебна година освен материала, който в момента е в програмата, ще учат и за континентите Африка и Антарктида. Нека напомня, че часовете не се увеличават, те остават 51 за цялата година и че пети клас е основен за предмета, въвеждат се понятия по природна и социално-икономическа география и на децата и без друго им е трудно.
В шести клас проблемът се задълбочава, ще дам конкретен пример: в един учебен час трябва да преподадем географско положение, големина, брегове и опознаване на Австралия, природа с всички характеристики – релеф, полезни изкопаеми, климат, води, природни зони. В този час шестокласниците трябва да се научат и да нанасят върху контурна карта брегови форми и основни форми на релеф като Голям бариерен риф, остров Тасмания, Голям австралийски залив, залив Карпентерия, полуостров Кейп Йорк, Голяма пясъчна пустиня, Голяма вододелна планина, река Мъри, езерото Еър. До сега тази информация бе разделена в 4 теми за четири учебни часа, сега трябва да ги смачкаме в един, без да се махне дори част от информацията. Горките деца! Как ще научат всичко, не ми е ясно.
И хайде, ние в час ще преподаваме съдържанието на темите, като се опитваме да го направим атрактивно и интересно, за да не отвратим учениците от предмета си, но като се приберат у дома за подготовка и видят колко трябва да учат, при това не само по география, но и по български и литература, по математика, история и т.н… И къде остават уроците за родната природа и география?! Тези и още много въпроси сме поставили с колегите от цялата страна на вниманието на Министерство на образованието, странно е, че администраторът в министерството с голяма охота отговаря на коментарите във връзка с учебните програми по български език и литература, където трябва да призная, че има логична аргументация, но нито един път не посмя да отговори на коментари относно учебните програми по география за 5-ти и 6-ти клас. Явно там няма разумен аргумент. Е, тези деца едва ли дълго ще издържат на такова натоварване! Да не говорим, че практически няма кога и как те да натрупат компетенциите, които са заложени в учебните програми, категоричен е областният лидер на учителите географи в Пиринско.
Петицията, адресирана до народните представители и образователното министерство, е с искане предложенията на преподавателите в училище да се зачетат при изготвяне на новите учебни програми, тъй като опитите до момента това да стане удрят на камък.