Македонски превозвачи ползват Кюстендил, съседния Благоевград и наши градове като офшорна зона, защото ползват по-ниски такси за регистрация и лицензиране, отколкото са в страната им, както и възможността да се придвижват свободно в страните от ЕС. Това са констатирали инспектори от Регионална дирекция „Инспекция по труда” в Кюстендил, извършващи проверки, за да установяват какви точно заплати се изплащат на шофьорите, дали имат трудови договори и наетите водачи, и дали са данъчно регистрирани.
Два акта за нарушения на македонски превозвач с регистрация в Кюстендил е съставила Регионална дирекция „Инспекция по труда“, съобщиха от офиса на държавната структура в областния град. Размерът на наказателните постановления е от 500 до 1500 лева, но това не е първата глоба на македонска фирма, уточниха инспектори.
Според отчетите на дирекция „Инспекция по труда” в Кюстендил македонският превозвач има общо 6 акта през 2015 година. Фирмата му се води регистрирана в Кюстендил, но тук няма офис, а и работници, коментират служителите на Инспекцията по труда. Според документите македонският фирмаджия има 18 тира в движение, а глобеният платил всичките актове, без да обжалва в съда, като внесената сума е около 7000 лева.
Инспекцията по труда прави постоянни проверки на регистрирани в Кюстендил около 200 фирми на македонци с двойно гражданство по спазването на българското и европейското трудово законодателство, отчита директорът инж. Валентин Златински.
Македонците получават лиценз в Кюстендил или в други градове в България, за да ползват нашия разрешителен режим за страни от Евросъюза и да изпълняват превози в страните членки на ЕС. В много от случаите фирмите са регистрирани с капитал 2 лева, казаха инспектори.
При регистрацията ползват кюстендилски счетоводни къщи, които поемат изцяло услугата по вписването за пред нотариус и ги представляват пред инспекторите по труда и данъчните, допълниха запознати.
Документално македонските превозвачи спазват всички изисквания – да имат гараж, пункт за технически преглед, съответно оборудване, платени такси и др. Инспекторите обаче се натъкват на драстични случаи, на един от посочените адреси в Кюстендил например открили автоморга, а другият се оказал къщата на пенсиониран митничар. Шофьори на македонски превозвачи, регистрирани в Кюстендил, са спирани в Германия, Австрия, Швейцария, Холандия, като се оказвало, че по трудов договор получават символичните 350-400 лева, което е твърде ниско заплащане в рамките на ЕС.
„Най-трудното е да открием офис и координати на тези фирми и шофьора нарушител, който изобщо не е стъпвал в Кюстендил. Ние обаче трябва да го проверяваме“, недоумявят за правилата трудови инспектори.