През ноември икономическите и бизнес нагласи в Европейския съюз, и в частност в еврозоната, стабилизираха малко над нивата от месец по-рано, докато нагласите на потребителите се влошиха. Това показват данни от последното ежемесечно проучване на Европейската комисия. Според същото проучване на ЕК икономическите и потребителски нагласи в България се влошиха.
Индикаторът за икономическите нагласи (ESI) в еврозоната се повиши слабо през ноември до 95,8 от 95,7 пункта през октомври. В рамките на целия ЕС повишението е до 96,5 от 96,3 пункта месец по-рано. И двата индикатора обаче се задържат малко под техните осреднени дългосрочни нива. Липсата на съществена промяна в икономическите нагласи се дължи в най-голяма степен на подобрение на бизнес доверието в индустрията и търговията на дребно, но при отслабване в сферата на услугите и влошаване на нагласите сред потребителите.
Сред най-големите икономики в ЕС индикаторът ESI се подобри най-силно във Франция (повишение с 3,0 пункта), Испания (с 2,1), Нидерландия (с 1,5 пункта) и Полша (с 0,7 пункта). Най-осезаемо той се е влошил в Германия (понижение с 1,3 пункта) и в Италия (с 0,3 пункта).
Показателят за потребителското доверие в ЕС обаче влоши през ноември до -13,7 от -12,5 пункта месец по-рано, а в рамките на еврозоната – до -12,4 от -11,3 пункта през октомври. Индикаторът за очакванията за заетостта (EEI) пък се понижи през ноември в рамките на целия ЕС до 99,6 от 100,1 пункта, а в еврозоната – до 98,9 от 99,2 пункта. Понижението се дължи главно на по-малко оптимистичните планове за заетост сред мениджърите в строителството и търговията на дребно, докато плановете за заетостта са като цяло стабилни в индустрията и строителството, отчита проучването на ЕК.Нова ТВ