Електрохолд Трейд управлява една от водещите балансиращи групи, съставена от индустриални консуматори, като в последните години бяха добавени значителен брой ВЕИ и батерии. На групово ниво в състава влизат над 4000 централи, близо 700 МВт ВЕИ и 500 МВтч системи за съхранение на електрическа енергия. Това каза Владимир Дичев, главен търговски директор на Електрохолд България, по време на международната конференция ENERGATE, организирана от Дарик радио в началото на декември в София. По думите му амбицията е до края на другата година компанията да се превърне в един от водещите играчи в управлението на батерии и фотоволтаични централи, използвайки предимствата на автоматизираната търговия и натрупания опит.
Според Дичев в момента енергийният пазар преминава през трансформация, като става много по-високочестотен и високооборотен. Делът на соларната енергия нараства значително, което води до физически и търговски дисбаланс в електроенергийната система. Тук идва мястото на системите за съхранение на енергия като едно от важните решения на структурна промяна. Батериите повишават ефективността на слънчевите централи, съхраняват енергията, когато тя е по-евтина, и я отдават обратно в системата, когато има недостиг от нея.
Дичев призна, че управлението на батерии е доста предизвикателно, защото това не е класическа форма на търговия. „Това е бизнес, който работи 24/7, 365 дни в годината. Затова е необходимо да помощ да дойдат автоматизираните решения, които Електрохолд Трейд вече прилага.” Експертът посочи още, че използването на изкуствения интелект в търговията с електроенергия става неизбежно, а в комбинация с висококвалифицирания екип от близо 100 специалисти, компанията успява да посрещне нуждите на пазара и на своите клиенти.




На подобно мнение е и главният оперативен директор на Електрохолд Трейд Мартин Георгиев, който също взе участие във форума. „Заради бурното развитие на ВЕИ през последните години съществува огромна нужда от батериив цяла Европа, които да съхраняват произвежданата енергия. В България секторът е изключително динамичен. Скоро тук ще има инсталирани батерийни мощности, сравними с наличните в Германия. Това ни прави новатор в европейски мащаб. Съоръженията се изграждат от български оператори, което позволява цялото ноу-хау да остава и да се надгражда в България.
Според него следващото голямо предизвикателство ще бъде функционирането и управлението на изгражданите в момента съоръжения и търговията с произвежданата от тях енергия. Затова Електрохолд Трейд въвеждависокотехнологични платформи за търговско управление и оптимизация, които подпомагат оптимална пазарна реализация на капацитета за съхранение и максимизиране на приходите на инвеститорите.
Друг акцент в международната конференция ENERGATE беше участието на Томас Рафайнер, главен изпълнителен директор на TheMobility House. Германската компания, която е партньор на Електрохолд Трейд в предоставянето на софтуер за агрегиране и търговско управление на енергийни активи, в момента изгражда най-голямата виртуална електроцентрала, изцяло съставена от батерии и електрически превозни средства. На практика тя ще включва всеки паркиран електромобил и ще прави превозното средство част от енергийната система на бъдещето.
„Чрез подобни активи ние правим мобилността по-ефективна, правим електричеството по-евтино и, надяваме се, че правим планетата малко по-щастлива“, каза още Рафайнер, сподели Рафайнер по време на конференцията.
Специално за форума в България пристигна и Карен Ву – регионален директор на продажбите на BYD Energy Storage.Китайската компания е сред най-големите производители на електрически автомобили и батерии за съхранение на енергия в света. Повечето хора познават BYD заради електрическите ѝ превозни средства (EV), но групата развива дейност в четири по-общи бизнес сегмента, един от които са технологиите за съхранение на енергия. По думите на Ву BYD Energy Storage вече има стартирани и договорени проекти с капацитет от над 130 гигаватчаса (GWh), в това число договорени проекти в Европа с капацитет над 22 GWh в страни като България, Великобритания, Полша, Германия и Унгария.
