Правата ни: Как се подават документи за ТЕЛК и как се обжалва решение

От датата на подаване на документите за ТЕЛК до излизане и получаване на решението минава доста време. Понякога се налага чакане дори по половин година. Нерядко това е и заради недостатъчна документация, неправилно попълнени формуляри и други пропуски на пациента. За да му бъде спестено време, продължително чакане и неприятности, от Столичната регионалнта здравна инспекция (СРЗИ) поясняват пред clinica.bg кой има право на ТЕЛК решения, какъв е пътят, откъде да се започне и какви документи са необходими. Ето и указанията на здравната инспекция.

 Подготовка

Най-напред трябва да обсъдите желанието да бъдете освидетелствани или преосвидетелствани от ТЕЛК във връзка със заболяванията, които имате, с вашия личен лекар, а ако нямате такъв, с вашия лекуващ лекар. За всяко заболяване, което ще бъде оценявано от комисията, трябва да разполагате с медицински документи, издадени през последните 12 месеца преди експертизата на ТЕЛК. Ако нямате необходимите изследвания и консултации, вашият личен/лекуващ лекар ще ви насочи с направления, за да ги направите. Дейността на лечебните заведения, свързана с уточняването на здравословното състояние на здравноосигурените лица и с подготовката им за освидетелстване и преосвидетелстване от ТЕЛК, се осигурява от Националната здравноосигурителна каса. Тези, които не са зравноосигурени, заплащат консултациите и изследванията, свързани с експертизата. Важно е да обсъдите с вашия лекар дали някое от заболяванията, които имате, обуславя пожизнен срок съгласно Наредбата за медицинската експертиза, защото имате право да изберете да бъдете освидетелствани само за него и да получите пожизнен срок на експертното решение. Личният/лекуващият лекар ще ви насочи към ТЕЛК като издаде направление за комисията. То се създава в електронна система и автоматично отива в регионалната картотека за медицинска експертиза, където ще подадете електронно заявление-декларация. По ваше желание той може да отпечата на хартия регистрираното в електронната система направление за ТЕЛК, да го подпише и подпечата и да ви го връчи. Ако здравословното ви състояние е тежко или имате затруднения да се справите сами, можете да ползвате съдействие от ваш роднина или близък, като го упълномощите.

Подаване на документите

За да бъдете освидетелствани или преосвидетелствани от ТЕЛК, вие (или упълномощено от вас лице) трябва да подадете заявление-декларация по образец в регионалната картотека за медицинска експертиза към Регионалната здравна инспекция по вашия постоянен адрес или по настоящ адрес, ако сте регистриран на него поне 3 месеца преди подаване на заявлението-декларация. Ако ви предстои преосвидетелстване, важно условие, за да не се прекъснат правата ви въз основа на последното експертно решение, е да подадете заявление-декларация за преосвидетелстване поне 3 месеца преди изтичане срока на последното експертно решение. Заявлението-декларация може да се подаде по няколко начина: на място в картотеката, като там ще ви съдействат за попълването; по пощата; по електронен път, като за целта трябва да имате квалифициран електронен подпис и да влезете в Информационната система за контрол на медицинската експертиза на електронен адрес – https://ibd.mh.government.bg/Account/Login. Важно е да бъдете точни при писането и да попълните заявлението-декларация правилно, защото всяка информация в него е важна за ТЕЛК и за ползваните от вас права след експертизата.  Адресът за кореспонденция е важен, тъй като на него обичайно получавате информацията, свързана с експертизата. Към отбелязването  на това дали получавате пенсия, също трябва да се подходи с внимание, защото на хората, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, срокът на експертното решение е пожизнен. Ако сте пенсионер и не отбележите това в заявлението, може да ви определят срок на експертното решение до 3 години, което ви ощетява. Трябва да посочите и начина, по който искате да получите експертното решение на ТЕЛК. Възможностите са да отидете на място в ТЕЛК, която може да е далече от вашето местоживеене или по електронен път чрез Системата за сигурно електронно връчване. За втория вариант трябва да имате електронен подпис и регистрация в тази електронна система. Можете да заявите, че искате да ви го изпратят по пощата с известие за доставяне. Ако нещо не ви е ясно, при попълване на заявлението- декларация се консултирайте със служител от картотеката. Към заявлението-декларация трябва да приложите всички медицински документи, които доказват вашите заболявания и които са направени през последните 12 месеца преди датата на експертиза от ТЕЛК. Не трябва да разчитате, че тези документи ще ви бъдат поискани по-късно от ТЕЛК, защото това ще забави експертизата и вие можете да бъдете ощетени от това забавяне. В някои случаи ТЕЛК дори се произнасят направо с нисък процент, защото няма на база на какви документи да направят оценката, от което вие сте потърпевши. Ако имате няколко заболявания, за едно от които се полага пожизнен срок на експертното решение (това следва да сте уточнили с вашия личен лекар), а за останалите – не, имате право да подадете медицински документи само за заболяването с пожизнен срок и тогава ще бъде оценено само то. За целта трябва да подадете към заявлението-декларация и допълнителна декларация, че искате да бъдете освидетелствани/преосвидетелствани само за заболяването, което е пожизнено. В обратния случай ще бъдете освидетелствани за всички заболявания, част от които не са с пожизнен срок и тогава ще бъде определен срок на експертното решение до 3 години. Ако работите, в заявлението-декларация трябва да посочите вашия работодател, а ако имате повече от един работодател, трябва да посочите всичките работодатели и трябва да подадете производствена характеристика, изготвена от всеки отделен работодател към заявлението-декларация.

Кога ТЕЛК прави клиничен преглед

Обикновено членовете на комисията се произнасят само въз основа на представените документи, без да викат лицата на преглед. В някои случаи се извършва клиничен преглед. Така се практикува, когато: – когато хората поради медицински показания не са в състояние да се снабдят с необходимата медицинска документация – тогава те се освидетелстват/преосвидетелстват въз основа на преглед на място (в дома, в болнично или в друго заведение), като се представят всички налични медицински документи, независимо кога са издадени; необходимостта от домашно посещение на ТЕЛК се отразява при подаване на направлението за ТЕЛК от личния лекар в електронната система и в този случай експертизата се извършва от комисията на територията на областта или най-близката по местоживеене на лицето; – явяване на ТЕЛК се извършва и когато експертизата трябва да потвърди или отхвърли професионален характер на заболяването.

Как става уведомяването Уведомяването за експертизата става, след като подадете заявление-декларация за освидетелстване/преосвидетелстване. Информационната система за контрол на медицинската експертиза ще го насочи автоматично към някоя ТЕЛК в страната, в зависимост от най-близка свободна дата в графика на някоя комисия. Тази, която ще я извърши, е на територията на страната и може да е отдалечена териториално от вашето местоживеене. Възможно е ТЕЛК да промени първоначално определената дата за експертизата, като Министерство на здравеопазването е указало на комисиите това да става в два случая, когато в интерес на лицето е тя да бъде отложена и да стане възможно най-близо до датата на изтичане срока на предходното експертно решение и когато поради влошено състояние се налага да се случи на по-ранна дата. Тези промени са възможни, когато графикът на работа на ТЕЛК позволява това. Задължение да ви уведоми за насрочената дата за освидетелстване/преосвидетелстване има председателят на комисията, към която е разпределено вашето заявление-декларация. Вие ще я улесните, ако посочите електронен адрес, на който да уведомят вас или упълномощения от вас човек. В случай, че не сте получили уведомяването от председателя на ТЕЛК за датата на експертизата, информация за насрочената дата и комисия, която ще извърши експертизата, можете да получите и от картотеката, в която сте подали заявлението-декларация. Ако търсите информация по телефон, е възможно да ви откажат да я дадат, защото няма да са сигурни дали това сте вие или се обажда друго лице. За необходимостта да представите резултати от допълнителни изследвания и консултации ще ви уведоми комисията, към която е насочено вашето заявление-декларация. Допълнително поисканите от нея консултации и изследвания трябва да направите и предоставите по възможно най-бързия начин, за да избегнете голямо забавяне на експертизата. Оптималният срок за това е около един месец и само в редки случаи, когато изследването е по-специфично – желателно е то да стане до два месеца. Допълнително поисканите консултации и изследвания можете да представите в картотеката, където преди това сте подали заявлението за ТЕЛК или да ги изпратите директно по пощата. Предвид последните промени в организацията на експертизата не разчитайте, както досега, че можете да отлагате представянето на допълнително поискани документи в срок по ваша преценка, защото можете да пропуснете определената от електронната система дата и така освидетелстването ви да бъде отложено с месеци. Ако по ваша инициатива искате да подадете допълнителни документи, например междувременно ви е открито ново заболяване или състоянието ви се е влошило, преди да имате издадено експертно решение, те се подават в картотеката, където преди това сте подали заявлението-декларация за ТЕЛК. Когато експертното решение вече е издадено и състоянието ви се влоши или подобри преди изтичане срока на експертното решение, във връзка с което искате да бъдете преосвидетелствани отново, трябва да подадете ново заявление-декларация в картотеката за нова експертиза от ТЕЛК.

Получаване на решението

Това става по начина, по който сте посочили в заявлението-декларация, затова е много важно да внимавате кой начин избирате. Важно е и да знаете, че експертното решение е електронен документ и ако ви е изпратен на хартия, това е копие на оригиналния документ, върху което няма да има подписи и печати. Институциите вече са уведомени, че експертните решения са електронни документи и когато искат от вас да представите експертно решение на хартия, то няма да бъде заверено, подписано и подпечатано. Ако ви е необходимо хартиено копие и нямате възможност да си го отпечатате, можете да го поискате от картотеката, където се съхранява досието ви от експертизата. В срок до 14 дни от получаване на експертното решение на ТЕЛК, независимо по какъв начин сте го получили, имате право да го обжалвате, ако не сте съгласни с цялото решение или с част от него. Това се прави пред Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК), като жалбата се подава чрез картотеката, в която е вашето медицинско експертно досие. Подаването й до Министерство на здравеопазването или други институции само забавя процедурата. Тя представлява свободен текст и в нея трябва да посочите номера и датата на експертното решение, което обжалвате, от какво не сте доволни в експертното решение на ТЕЛК и какво очаквате да постанови НЕЛК в своето решение. Жалбата трябва да бъде подписана саморъчно, ако я подавате на хартия или да е с електронен подпис, ако е чрез Системата за сигурно електронно връчване. Ако я подава упълномощено от вас лице, е необходимо към жалбата да се приложи и пълномощното. Вашето експертно решение може да се обжалва и от други органи, които са посочени в Закона за здравето – осигурителите, Националния осигурителен институт, Агенцията за социално подпомагане и Агенцията за хората с увреждания и органите на медицинската експертиза на работоспособността. Когато няма обжалване и изтече 14-дневен срок, то влиза в сила, като това се отбелязва върху него автоматично от електронната система – написано е в горния ляв ъгъл на решението. След като НЕЛК издаде експертното решение във връзка с обжалване на решението на ТЕЛК, то ще ви бъде изпратено.

Обжалване и права

Ако не сте съгласни с експертното решение на НЕЛК, имате възможност отново в 14-дневен срок от получаването му да го обжалвате пред административния съд, в чийто район се намира вашият постоянен или настоящ адрес. Обжалването на експертните решения за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане на органите на медицинската експертиза не спира изпълнението им. Ако обаче НЕЛК се произнесе като отмени и върне решението на ТЕЛК за нова експертиза, поради допуснати грешки и пропуски, правата се спират до влизане в сила на ново решение. По врене на периода на обжалване на експертното решение за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане ползвате произтичащите права от обжалваното експертно решение, като при намаляване на вида и степента на увреждане, водещи до намаляване или отпадане на отпуснатата подкрепа, не възстановявате получената в повече сума. Когато експертното решение влезе в сила, трябва да се обърнете към съответните институции, които подпомагат лицата с увреждания, за да ви пояснят какви права имате предвид оценката в експертното решение и как можете да ги получите. На въпроси, свързани с пенсиите, предоставяне на чужда помощ, безплатни винетки, карти за градски транспорт с намаление и други права, които ви се полагат извън системата на здравеопазване, Министерство на здравеопазването не може да ви даде отговор.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *