Александра Коларова, ръководител Експанзия в Лидл България: Устойчивостта, иновациите и удобствата за потребителите са водещи при строителството на магазините ни

В какво се състои Вашата работа – разкажете ни повече за отговорностите на един ръководител на експанзията в Lidl?

Като ръководител Експанзия в Lidl моята роля е да координирам цялостния процес по разширяване на магазинната ни мрежа в Западна България. С екипа ми отговаряме за намирането и закупуването на най-подходящите терени, планирането и реализирането на строителството на обектите, както и за преустройствата, разширенията и модернизацията на вече изградените магазини. Целта ни е да осигурим устойчиво и ефективно развитие на нашите търговски обекти, като винаги поставяме на първо място удобството и нуждите на клиентите.

Наскоро открихте първия си магазин в Кюстендил. Защо чак сега предприехте тази инвестиция, въпреки че не сме от най-малките градове?

Всеки един град в България има своята градоустройствена специфика и намирането на най-подходящата локация за изграждането на магазин Lidl отнема различно време и усилия. Колегите не са спирали проучванията и анализите си през годините. Процесът по намирането и утвърждаването на терена в Кюстендил отне време, тъй като държим на качествения анализ и оптималната позиция на нашите обекти. Локацията на новооткрития магазин беше избрана още през 2022 година, но се наложи преминаване през различни градоустройствени процедури, преди да стартираме с реализацията на самия проект. Екипът ни работеше усилено, за да постигнем този резултат и да предложим на жителите на Кюстендил възможността да пазаруват бързо, лесно и удобнопродукти с оптимално съотношение качество-цена.

Каква е ролята на устойчивото строителство и иновациите при изграждането на новия магазин в Кюстендил?

Устойчивостта и иновациите са в основата на всички наши строителни проекти. Магазинът в Кюстендил, както и всички други обекти на Lidl, е сертифициран по ISO 50001 „Системи за управление на енергията“ и по стандарта EDGE за зелено строителство. Това гарантира изграждането на ясен и систематичен подход за постигане на непрекъснато подобряване на енергийната ефективност. Компанията инвестира в модерно оборудване и внедряване на съвременни интелигентни системи за мониторинг, които допринасят за по-устойчиво управление на ресурсите. В началото на следващата година планираме изграждането на фотоволтаична инсталация на покрива на магазина. Произведената зелена енергия ще се използва изцяло за покриване на нуждите на обекта, което е още една стъпка към намаляване на въглеродния ни отпечатък.

Как очаквате да се отрази откриването на този магазин върху местната икономика и местната общност?

С откриването на магазин в нов град не само разширяваме търговската си мрежа, но идаваме свояпринос към икономиката на страната, като оказваме значителен ефект и върху регионалните пазари на труда. По данните от доклада на Института за пазарна икономика за 2023 г. в общините, в които Lidl има търговски обекти, заплатите на нашите служители са по-високи от средните за общината. В Благоевград например възнагражденията на наетите са над 1,5 пъти по-високи от средните за общината и над двойно по-високи от средните за сектор Търговия в региона. Още по-значими са тези разлики в по-малките градове. Освен това, ние активно работим с над 270 български производители, разположени във всяка една от 28-те области в страната. За редица компании производството на продукти за Лидл България представлява огромна част от основната им дейност. В допълнение, тези български производители осигуряват заетост на над 10 хиляди души, в много случаи – в малки населени места със сравнително висока безработица. Всичко това оказа влияние върху социално-икономическото състояние на регионите.

При строителството на всеки наш обект допринасяме и за подобряването на инфраструктурата в района. В изграждането на магазина ни в град Кюстендил инвестирахме 11 млн. лв., като част от тази сума е насочена към облагородяването на градската среда около обекта. Извършихме реконструкция на тротоара по улица „Петър Ников“, включително благоустрояване на отводнителната канавка по протежението на улицата.  

В началото на ноември повторно отвори и магазинът в Благоевград след мащабно реновиране. Какво наложи това реновиране?

В Lidl се грижим пазаруването във всички наши магазини, не само в новите, да бъде  приятно и удобно, а продуктите да са представени, така че клиентът да се ориентира лесно и бързо да намира това, от което има нужда. Така осигуряваме на клиентите възможност да пазаруват умно  –  да избират  от продукти с високо качество на изгодни цени, произведени по отговорен и устойчив начин, като в същото време пестят време и средства за по-важните неща.

Всичко това налага периодично да подменяме и обновяваме оборудването в нашите съществуващи магазини – с нови регали, хладилни витрини, хладилни ракли. Разширяваме пекарната или зоната за плодове и зеленчуци, за да може да предложим на клиентите повече и по-разнообразни продукти. Конкретно в Благоевград, след разширението и модернизацията, магазинът ни вече разполага с по-голяма търговска зала, допълнителни паркоместа, каси на самообслужване и автомат за обратно приемане на PET бутилки и кенове. Това не само подобрява удобството за клиентите при пазаруване, но им осигурява възможността да бъдат отговорни и докато пазаруват, да се грижат и за чистотата на природата, като връщат за рециклиране пластмасовите си бутилки или кенове в магазина.А благодарение на партньорството с „Капачки за бъдеще“, което започнахме в края на миналата година, ако решат, хората могат да изберат да дарят сумата, която получават срещу върнатите опаковки, в подкрепа на кампанията и нейните каузи за детското здраве. Всички тези подобрения са в услуга на нашите потребители, като съчетават комфорт, иновации и устойчивост.

Какви са инвестициите на Lidl в региона на Западна България до момента?

Регионът на Западна България обхваща 9 административни области, като към момента търговската мрежа на Lidl в тях включва 23 магазина. Нашите първи инвестиции в региона са от преди почти 20 години, когато подготвяхме стъпването си на българския пазар. От тогава непрекъснато разширяваме присъствието си и модернизираме обектите си. Към днешна дата общата сума на инвестициите достига близо 350 милиона лева.

Какви са плановете ви за развитие в региона – планирате ли изграждане на нови обекти и къде?

Lidl продължава активно да развива търговската си мрежа в цялата страна, като внимателно анализираме демографските тенденции и икономическото развитие в отделните области. Те са в пряка връзка с оценката ни доколко дадено населено място устойчиво може да бъде елемент от нашата експанзия. Трябва да се има предвид, че над 85% от нашето портфолио от недвижимости е собственост на Lidl, т.е. ние инвестираме трайно в покупката на имоти и в строителството на функционални и модерни сгради. Затова решенията за нови инвестиции се вземат с дългосрочна перспектива. Трябва да сме уверени, че даденото населено място има демографския и икономически потенциал за успешното развитие на нов Lidl магазин.



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *