Бизнесменът Кр. Роячки: Не е време за експерименти в Благоевград, новата индустриална зона, гарантирана от премиера Борисов, ще отвори стотици работни места

В продължение на три мандата бизнесменът Красимир Роячки е част от управлението на община Благоевград в качеството на общински съветник. Последните осем години той оглавяваше Комисията по икономика и инвестиционно насърчаване и планиране при ОбС.

loading...


  • Г-н Роячки, в сферата на икономиката са основните нападки на конкурентите на досегашния кмет Атанас Камбитов в надпреварата за управленското място в общината. Колко те са основателни?
  • Внимателно следя развоя на предизборната борба и съм на мнение, че липсва дебат по въпроса за визията за развитието на Благоевград. Досега не съм чул никой от претендентите да изместят от поста кмета Камбитов да каже какво е направил за града, а „платформата“ им се гради на оплюване на досегашния градоначалник, вкарвайки в обръщение огромен куп лъжи. А хората искат да чуят виждания за това кой какво ще направи. Забелязвам, че повечето от кандидатите са не един мандат общински съветници, и намирам за редно да кажат какво са направили в това си качество. Като техен колега за 3 мандата в ОбС не ги свързвам кой знае с какво, освен с дежурното „против“ всяко предложение. Не знам как се гради каквото и да е с отрицателен вот, но смятам, че за благоевградчани е важно не да коментирам поведението на някои от хората в ОбС, а да маркирам част от важните неща, които се направиха през изминалите няколко години за жителите на общината. Няма как на първо място да не сложа санирането на голяма част от блоковете и жилищни сгради. Градът придоби нов облик, сега визията на „Струмско“, „Еленово“, „Ален мак“, „Запад“, центъра е съвсем различна. И не става въпрос само за фасадата, по-важното е, че се инвестираха доста пари във всяко едно домакинство, които дълги години ще облекчават сметките на хората, а градът ни ще е с по-чист въздух. Санирането е една от предприетите мерки заедно с изграждането на зелени зони и кръгови кръстовища, които спомагат за намаляване на замърсяването на атмосферния въздух.
  • Колко кръгови кръстовища са изградени, откакто сте в ОбС?
  • Единствено кръстовището при III ОУ бе направено от кмета Паскалев, но то имаше нужда от разширяване, което направихме, защото ставаха чудовищни задръствания. Всички останали кръгови кръстовища в целия град са дело на екипа Камбитов. Не мога да пропусна детските градини, ясли и училища, които се ремонтираха отвън и отвътре. Само колко спортни и фитнес площадки изградихме, не само в района на учебни заведения, но и в градинки, паркове и междублокови пространства, и най-важното е, че хората ги ползват, всеки ден го виждам! Какво по-хубаво от това! На много места се монтират беседки, не говоря за отбиване на номер с 1-2 съоръжения, а че се слагат беседки навсякъде, където хората пожелаха! Изключителният проект на общината с изграждане на социалните жилища и в добавка общинската програма „Ин витро“ смея да твърдя, че ни нарежда в класацията на водещите общини в страната по развитие на социалната политика. Само с тези две инициативи даваме отлични възможности на младите семейства да си „стъпят на краката“ и да получат пълна подкрепа в началото, когато най-силно се нуждаят от такава. Осигуряваме супермодерни, бих казал луксозни 180 жилища, напълно обзаведени, от чашите и вилиците до възглавницата, и те ще бъдат раздадени на семейства в нужда, докато те станат готови сами да поемат пътя си. Гарантирам, че тези жилища няма да се раздават безконтролно, общината има достатъчно лостове и наблюдения за наематели, които са получавали помощ и подкрепа, но не са ги оценявали, с вандалско отношение към общинската собственост, и такива хора няма да имат шанса да се възползват от новите общински жилища.
    Тук е мястото да припомня, че паралелно с трите блока със социални жилища, в кв. „Освобождение“ бе изграден транспортният достъп в целия квартал с 10 нови улици и в момента този най-нов квартал отговаря на всички европейски изисквания.
    Тук е мястото да отбележа обновяването на центъра на Благоевград по европроект със запазване на цялостната визия и архитектурно решение отпреди 30 г. на пространството от хотел „Ален мак“ и сградата на РЗИ до пощата. Подчертавам го специално по няколко причини. Първата е, че се осъществи с европейски средства, а не с пари от общинската хазна, а второто – че се обновиха напълно всички съоръжения и се изгради хидроизолация на цялото подплощадно пространство с гаранционен срок от 30 г.! Това е изключително важно, казвам го като човек, който няколко години държеше под наем едно помещение там, и дори в най-големите жеги и суша имаше течове от насъбрала се през предните месеци вода от дъждовете. Сега тези проблеми са отстранени, напълно са обновени инсталациите на фонтаните, които бяха тотално амортизирани. Казвам това, защото основният ремонт на цялото пространство, превърнало се в една от емблемите на Благоевград, не бе просто смяна на плочките, както мнозина коментират, а много повече от това!
  • След застрояване на пространството срещу III основно училище и района над гарата много хора недоволстват от липсата на зелени зони в Благоевград…
  • Изградиха се цели 3 нови парка: „Македония“, „Скаптопара“ и в жк „Еленово“.
  • Вярно ли е, че парк „Македония“ е незаконен?
  • Твърдения на патологични лъжци не мога да коментирам. Този парк е включен в програмата за финансиране с евросредства и ако имаше незаконно строителство, нямаше дори да ни допуснат до кандидатстване. Благодарение на кмета Камбитов и на премиера Борисов бе прехвърлена земята в парк „Македония“ от военното министерство на общината, което е огромен успех за нас.
  • Има ли опасност един ден този терен да се застрои, апетитите вероятно са големи, предвид зоната на широк център?
  • Паркът е зелена зона и няма никаква възможност той да се застроява. Който и да дойде на власт и каквото и да се опита да измисли, няма как да промени зоната! Благоевградчани могат да бъдат абсолютно спокойни за това, както и че не може вече да се строи в района на Бачиново. Това също е заслуга на кмета Камбитов, който се погрижи зоната за отдих и релакс на жителите на общината да не се нарушава. Ще вметна само, че в градоустройствения план бе пропуснато или „забравено“ да се отбележи този район като зелена зона и там имаше разрешителни за безброй хотели по протежение на цялата алея до Бачиново, които отпаднаха единствено заради настойчивостта на екипа Камбитов, с подкрепата на болшинството съветници.
    Не мога да подмина и цялостното видеонаблюдение на Благоевград, включително и в парковете, което и в момента се изгражда. Ще прибавя и проекта за автобусните спирки, който скоро ще се реализира, по който навсякъде ще се монтират електронни часовници и чакащите ще могат да проследят след колко минути пристига автобусът и кога пристига на мястото, за което пътува. Жителите и гостите на Благоевград виждат, че новите автобусни линии предлагат по-качествен превоз, разкрихме нови линии и всички спирки ще се обновят. Въпреки че превозвачите са частни фирми, изискахме от тях автобусите в градския транстпорт да са с по-висок евростандарт. Т.е. автобусите, които бяха сериозен замърсител на въздуха в Благоевград, вече не са такъв.
  • Има доста атаки във връзка с водопровода за минерална вода до хотел „Езерец“, как ще ги коментирате?
  • Ние сме първият екип, който започна да мисли за това минералната вода да се използва по предназначение, вместо да изтича в канализацията. Атаките са, че минералната вода още не се ползва в закрития басейн, но да не забравяме, че ако не беше екипът Камбитов, нямаше да го има този басейн, нито дебат на темата дали да го отопляваме на ток или с минералната вода! За тези, които не знаят или не помнят, ще отбележа, че басейнът, който вече няколко години не само се ползва от благоевградчани за релакс, но в който тренират десетки деца, които носят републикански и международни отличия, се изгради изцяло с държавно финансиране, без да се охарчва бюджетът на общината. За минералната вода, с която ще се отоплява басейнът, в момента се изгражда инсталация, която да отговаря на изискванията и системата да не корозира при експлоатация. Басейнът не може да се пълни с минерална вода, ако искаме той да отговаря на изискванията за тренировки и провеждане на състезания, тъй като тя пречи на спорта. Целта е топлата вода да загрява басейна, така няма да натоварваме общинския бюджет с разходи за ток за отоплението му. В този смисъл обвиненията за забавяне са абсолютно неоснователни. Трасето на водопровода бе изградено с публично-частно партньорство, като по-голямата част от средствата бяха дадени от хотел „Езерец“. Ние, общината, ползваме 4,1 литра в секунда от дебита, а хотелът – 0,9 л/сек, и всеки може да прецени дали общината е сключила добра сделка или не.
  • Да разбирам ли, че за забавянето във времето на ползването на минералната вода в закрития басейн има основателна причина?
  • Абсолютно! Ние не правим в двора си нещо без проекти, което после да узаконяваме! Иска се технологично време за изработване и одобряване на новите проекти за изграждане на инсталация, която да е ефективна години напред и тя да отговаря на всички изисквания, така че КПД на системата да е по-голям.
  • Доколко основателни са нападките за проблеми в сферата на културата?
  • Не мисля, че има народ, който да не се нуждае от култура! Историята показва, че народите, които отделят повече средства за култура, живеят по-добре финансово, икономически и в по-спокойна среда. Сигурно за някои е проблем, че в Благоевград направихме „Франкофоли“, „Блус-джаз фест“, че привлякохме БГ наградите, които съм сигурен, че цяла България ги иска, но ние успяхме да ги задържим тук. 40 000 човека бяха тази година само но „Франкофоли“, а това са много пари, които подкрепят магазини, ресторанти, хотели, таксита… Не мисля, че ще се намери някой, който да каже нещо лошо за такъв вид събития, които се превърнаха в „лицето“ на града ни и го направиха разпознаваем в България като културен център! В един малък Благоевград да пеят звезди като Имани, като Патриция Каас и това да се хули, смятам, че е прекалено, защото това е едно от най-хубавите неща, които общината прави, и трябва да се адмирира! Да не говорим колко пъти увеличихме бюджета за детските школи, колко мероприятия се правят месечно по площадите и в залите на Благоевград за децата.
    Кандидатите да заемат кметския пост градят кампанията си основно на плюене на кмета Камбитов и забравят да кажат те какво ще направят. А колко улици и тротоари изградихме за този период! Дори за пейките, които се поставиха навсякъде, ни атакуваха, а сега се загледайте, всички те се ползват от хората. Както и велоалеята, изградена с евросредства.
  • За нея екипът Камбитов бе доста нападан заради частта от трасето, минаваща пред частни гаражи на ул. „Д. Груев“…
  • Действително има 2-3 проблемни места, но ако кръгът не беше завършен, Европа нямаше да даде пари. Все пак този проект не е планиран в началото, когато градът е проектиран, и трябваше да се решава при условия на вече изградена инфраструктура. Мисля, че трябва да се концентрираме на по-важното, че в момента велосипедистите спокойно и безопасно могат да се движат в града. Само който не работи, не греши, и дребни пропуски са допустими, да, може да не е удобно на някои места, но преди с велосипед просто нямаше откъде да мине човек, това е важното!
    Като стана дума за проекти, не мога да пропусна последния стартирал – за изграждане на дългоочаквания подлез в кв. „Грамада“. Никой не очакваше да се случи този суперсложен и тежък за изпълнение проект, тъй като той ще трябва да затвори за известно време международна линия, и бе нужно това да се съгласува с държавата. А вече всичко е факт: проект, пари, изпълнител, начало. Този проект е от тези, за които не сме и мечтали, че могат да се случат!
  • Вие живеете в „Грамада“, в първия си мандат на общински съветник вярвахте ли, че някога ще има подлез и Вие и съкварталците Ви вече няма да губите часове в чакане на бариерата при жп прелеза?
  • Да си призная силно се надявах, но като разбрах за какво съоръжение като сложност става дума и колко съгласувателни мероприятия трябва да се извършат, наистина се притесних сериозно, че няма да стане. Технически проектът е много сложен.
  • Превозвачи сигнализират, че автобусите от градския транспорт например няма да могат да минават през този подлез, как ще се реши това?
  • Няма какво да правят големи автобуси по малките улички на квартал „Грамада“, а градският транспорт ще се осъществява с по-малки коли, тип маршрутки. След реализацията на този проект ще се забрани на тежките камиони да минават през квартала, покрай училището и детската градина. Трасето им ще е по улица „Георги Попов“ и където има строителни обекти, на която още при асфалтирането сме заложили асфалт с по-голяма дебелина, за да може да понесе тежки машини. Останалата част от квартала е жилищна, не промишлена зона, и няма нужда тежки коли да пречат на трафика, да създават опасности за пешеходците и децата и да увреждат настилката. Когато се налага наистина преминаване, ще се спазва и сега съществуващият ред с разрешение от общината.
    Като заговорихме за „Грамада“, ще посоча, че през изминалия мандат бях единственият съветник от този квартал в ОбС, в който от 12 квартала се излъчват 41 съветници. Затова ще вмъкна някои неща, които планираме да направим за грамаждани, освен започнатия подлез, в който ще има и зона за движение на пешеходци. Имаме готов проект за изграждане на ул. „Г. Попов“, тя идва от ЗИИУ и минава покрай казана. Ще я доизградим до гробищния парк. Това е единствената улица, която не бе включена в мащабния проект за уличната мрежа преди години, тогава аз и Косьо Хаджигаев като председател на ОбС успяхме да изградим ВиК на тази улица с частно партньорство, без общината да дава пари. Но вече асфалтът там е компрометиран и проектът ни е той да се подмени, а улицата да се продължи, за да не се налага това обикаляне из квартала, което се прави в момента. През последните мандати на два пъти отпускаме пари за асфалтиране на ул.“Зеленка“, но постоянно излизаха неотчуждени имоти. Миналата година приключихме всички отчуждителни мероприятия и се надявам догодина колегите отново да гласуват пари за ул. „Зеленка“, тъй като досега все се налагаше да ги връщаме в бюджета. В момента тя е на земна основа, без тротоари и без осветление. За мен тя е най-важната в „Грамада“ по две причини – ще облекчи достъпа на хората, които живеят в кв. „Орбита“, единствените блокове в квартала, и второ, ще намали огромния трафик, който в момента се събира пред училището. Това ще е приоритетът ми за следващия мандат, ако ме изберат отново за общински съветник, заедно с подмяна на най-старите и разрушени тротоари и поставяне на нови, където е нужно.
  • Значи не виждате всичко през розови очила?
  • Не, разбира се! Кому е нужно това?! Но за да се случи нещо в този град, общинските съветници трябва да подкрепят добрите идеи и инициативи на управляващия екип. Да, ОбС е коректив и когато забележим дискусионни и неясни неща в някое предложение, сме длъжни да реагираме, но ако гласуваш само против, какво постигаш и с какво помагаш на общността?! Опозицията обича да прехвърля негативите на кмета и да си приписва позитивите, но не може да се кичиш, а да си гласувал против. В тази връзка не искам да подмина един от най-важните проекти на общината – депото за битови отпадъци.
  • За забавянето на изграждането му и пускането в експлоатация обаче кметският екип е доста критикуван от опозицията…
  • Депото беше обект, който трябваше изцяло да се препроектира, а действията, започнати от предишния кмет, ни донесоха милиони лева глоби, които общината начело с кмета Камбитов плати. Важното е, че това депо е готово и работещо, в противен случай общината щеше да фалира заради глобите и извозването на боклука до други общини. Сега проблемът е решен за много дълго време, стартира изграждането на компостиращата система, която ще удължи още повече живота на съоръжението, предстои изграждане и на анаеробна инсталация, с която депото ни на този етап става най-модерното в страната. Още от следващата бюджетна година предвиждаме, ако кметът е същият, разбира се, и получи подкрепата на ОбС, да се въведат облекчения, при това сериозни, за фирмите по отношение на данък смет.
    Екипът Камбитов успя да привлече 311 млн. лв. от Европа само през последния мандат и въпреки злословията на опозицията нямаме нито една глоба по нито един проект! Едва ли има община в България, която може да се похвали с толкова много спечелени проекти на глава от населението, при това без нито една санкция! Това са пари, които са влезли в града, и най- важното според мен един кмет да е успешен е точно това – колко евросредства е успял да привлече, правилно ли са изразходвани те и каква е ползата за гражданите.
  • Има обаче проекти, които са в процес на изпълнение, в това число и този за депото, има ли опасност от забавяне и какво ще се случи при евентуална промяна на статуквото?
  • Освен депото предстои да се довърши и парк „Македония“, включително да се построи новата черква там. За облагородяването на парка се кандидатства с проект за еврофинансиране, а в момента старите сгради там са пригодени за концерти, културни и спортни събития. Знаете, че там тренират доста клубове, децата печелят европейски и световни титли. Само ще отворя една скоба, че вече имаме и една много добра младежка футболна школа, и да се надяваме, че отборът ще върви с нови сили и темпове с новия благодетел. По темата за „Пирин“ трябва да отдадем дължимото признание на кмета Камбитов, който пое отбора, за да не изчезне, и въпреки че на общината костваше много средства, устояхме. Сега новите партньори на общината дават положителни сигнали и виждам, че обстановката в клуба се променя към добро.
  • Оглавявахте Комисията по икономика, а недоволството на благоевградчани е точно в тази сфера заради липсата на работа и предприемачи, които да инвестират в Благоевград, чувствате ли вина за това?
  • За да се привлече бизнесът, е нужно да можем да предложим добри условия за работа, а една индустриална зона струва десетки милиони, пари, които Благоевград сам не може да си позволи. От години кметът Камбитов води разговори с премиера, с министрите и с държавното предприятие „Индустриални зони“ ЕАД, но то нямаше бюджет за инвестиране в нови такива. Усилията на кмета обаче дадоха резултат, от 5 месеца предприятието има бюджет и декларира желание да изгради такава зона точно в Благоевград, въпреки че апетитите и конкуренцията на другите общини са огромни. Тази индустриална зона е един малък град с улици, канализация, сгради, осветление, и всичко ще се изгради от държавното предприятие. Благоевград от години иска това и сега сме на крачка то да стане факт, а заслугата е на кмета Камбитов и на премиера Борисов, а той досега не е излъгал, щом е обещал нещо. А въпроса Ви за работата по вече започнатите проекти ще свържа с изявленията на много от кандидатите за кметове, свързани с уволнение на администрацията. Като съветник и гражданин ми е много любопитно как ще довършат работата по европейските проекти, ако наистина изпълнят обещанията си, и защо смятат, че в общината не работят добре подготвени специалисти, които си вършат работата, без партийно да са обвързани. И как ще привлекат инвестиции от държавата?! Не смятам, че сега е време за експерименти, защото провалът, дори само на един проект, би нанесъл огромни щети на бюджета на общината заради заложените за такива ситуации санкции! Разбирам огромните амбиции на някои хора, но дали всеки е преценил възможностите си?!
    Разговаря
    ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Коментар с Facebook

Подобни новини

3 Коментара

  1. Цветан Цв.

    Абе ,какъв бизнесмен е този бе …..и такива като него смешковци ….Всички са гангстери под прикритие

    Отговори
  2. Бойко

    Егати тъпото копеле.Това ли е направил за 8 години кмета?Камбитов или този глупчо може ли да ми отговори на въпроса защо не само младите ,а и хора на около 50 години емигрират през последните 3,4 години.Мога да дам десетки примера!

    Отговори

Остави коментар за Цветан Цв. Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *