С предлаганите за община Благоевград 19 профилирани към 13 професионални паралелки не могат да се постигнат заложените целеви стойности на МОН От ПГИ заявиха нова за областта специалност – „Съдебна администрация“
На областно ниво не достигат около 400 кандидат- гимназисти. С предлаганите от училищата в община Благоевград 19 профилирани на фона на 13 професионални паралелки не могат да се постигнат заложените от МОН целеви стойности. Тези и други важни аспекти, касаещи държавния план-прием за учебната 2024/2025 г., бяха обсъждани на среща между експерти от РУО и директорите на 3-те средни училища, 4-те професионални и 3-те профилирани гимназии в Благоевград, обучаващи осмокласници.
Припомняме, че през 2019 г. започна преструктуриране на план-приема след 7 клас. Според правилата, въведени от МОН, определен процент ученици трябва да се обучават в т.нар. СТЕМ профили
/софтуерни и хардуерни науки, математика, природни науки…/ и по професии. За следващата учебна година прогнозната целева стойност за област Благоевград е 52.51% от осмокласниците да бъдат обхванати от професионалното образование/подготовка и 62.04% от общия брой места в профилирани професионални паралелки да са в СТЕМ направлението.
По време на срещата с директорите на училища от община Петрич началникът на отдел ОМДК /Организационно-методическа дейност и контрол/ Методи Попов съобщи, че от Министерството са поставили ново изискване. Приемът трябва да бъде планиран и реализиран така, че в нито един етап да не се стигне до закриването на паралелки. На фона на това, а и като се има предвид, че за тази учебна година още преди първо класиране бяха закрити рекорден брой от 8 специалности, разпределени в 5 паралелки на 5 училища, има и друго сериозно предизвикателство. Данните показват, че на областно ниво седмокласниците са със 147 по-малко. Към 01.12.2022 г. учениците в 7 клас са били 3091, а към същия период на 2023 г. са 2944. Най-тревожно е положението в общините Гоце Делчев и Сатовча, където седмокласниците са съответно с 95 и 53-ма по-малко. С отрицателен баланс са и общините Белица, Разлог, Гърмен и Кресна. Прираст от 27 ученици има в община Петрич, но там се наблюдава движение. Миналата година дори и след четвърто класиране в 4 от 7-те училища останаха свободни места, а 54-ма кандидат-гимназисти „изчезнаха“, тоест не постъпиха в гимназиите и СУ-та там. По тази причина от училищата предложиха същия брой паралелки, както и м.г. – 17.
За община Благоеград седмокласниците са с 4-ма повече и са 715. Традиционно 10-те училища, реализиращи държавен план-прием, заявяват 32 паралелки, или при максимална пълняемост от 26-има ученици се осигуряват 832 места за осмокласници.
Именно благоевградските директори се изправиха последни пред комисията от РУО, за да направят аргументирани предложения, а репортер на „Струма“ проследи обсъжданията.
„Един от основните фактори при държавния план- прием е провежданата държавна политика в посока завишаване броя на учениците в професионалното образование и в СТЕМ направлението“, посочи М. Попов в началото на срещата, която се проведе онлайн. Старши експертът по професионално образование инж. Антоанета Николова обърна внимание, че вече няколко години призовават двете профилирани гимназии – Езиковата и Математическата, да разкрият професионална паралелка.
По реда на визуализацията на екрана първа се изказа директорката на Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост в Благоевград Димитрина Иванова. Както и досега, тя предложи две паралелки – едната в направление „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“, другата е с две специалности – „Рекламна графика“ и „Организация на туризма и свободното време“.
Директорът на Математическата гимназия Николай Каращранов се обяви за запазване на традиционно реализирания прием от 6 паралелки след 7 клас – по две в профилите „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Математически“, една по „Природни науки“ и една след 4 клас.
И тъй като Н. Каращранов не предложи професионална паралелка, М. Попов коментира, че всички математически гимназии в страната реализират професионално обучение. За пример бе дадена ПМГ „Яне Сандански“ в Гоце Делчев. Там от 4 паралелки 2 са по професия, като професионалното образование стартира още преди 3 години.
Директорът на ПМГ „Акад. С.П. Корольов“ пък посочи, че всичките им паралелки са в СТЕМ направлението. В хода на дискусията той предложи да намалят приема след 7 клас с една паралелка, но за сметка на това вместо 26-има да обучават 52-ма ученици в 5 клас.
Откакто застана начело на Математическата гимназия през 2016 г., Н. Каращранов лобира за разкриването на втора паралелка в 5 клас. В нормативните документи обаче е разписано, че т.нар. ранен прием може да обхваща до 2% от четвъртокласниците. Така на база броя на завършващите начално образование в двете ПМГ-та в областта постъпват по 26-има петокласници. Сега това за пореден път бе обяснено на директора, а искането му бе определено като неоснователно.
Началникът на РУО Ивайло Златанов акцентира, че ако не се постигнат прогнозните целеви стойности по общини, то няма как да се реализира и държавната политика на областно ниво. Говорейки за необходимостта всеки един ръководител на образователна институция да е съпричастен към план-приема, Ив. Златанов коментира, че за община Благоевград професионалните паралелки са 13, а профилираните 19. Това само по себе си контрастира на изискванията на МОН и на заложените целеви стойности.
„Приветствам колегите директори дори и на средни училища, които през годините направиха преход първо от непрофилирано към профилирано, а след това и към професионално обучение. Промяната от профил към професия за едно училище с една-единствена паралелка би следвало да се счита за катастрофална от гледна точка на учебен план и нормативи. При училища с по 4, 5, 6 паралелки това, че една ще отиде в категорията „професионална“, не е никакъв проблем. Този дял на прекомерно голямото профилирано обучение за сметка на професионалното няма как да се случи“, каза началникът на РУО и подчерта, че на областно ниво броят на учениците намалява с около 400. Също така в останалите 13 общини са изчерпани възможностите и там, където е можело, се е преминало към професионално образование, но на фона на общото намаляване не могат да се постигнат процентите, дадени от МОН.
Както и досега, от СУИЧЕ заявиха една паралелка с профил „Чуждоезиков“. От 5 СУ предложиха прием на 26 ученици по професията „Графичен дизайнер“, а от 7 СУ обявиха една паралелка с профил „Софтуерни и хардуерни науки“.
Директорът на 8 СУ Сергей Биров заяви, че като квартални училища заедно със СУ „Иван Вазов“ в „Струмско“ не реализират държавен план-прием от години и за учебната 2024/2025 също няма да заявяват паралелка.
На традиционния си прием от 5 паралелки в профилите „Хуманитарен“, „Обществени науки“, „Предприемачески“ и „Изкуства“ /музика и изобразително изкуство/ заложиха от Националната хуманитарна гимназия.
Следвайки политиката за намаляване на профилираните паралелки за сметка на професионалните, за учебната 2024/2025 г. от МОН въведоха ново изискване – паралелките с профил „Изкуства“ трябва да бъдат редуцирани до един процент. Казано с други думи, на 100 осмокласници само един трябва да учи „Изкуства“. Орязването до 1% е изключително голямо – близо 6 пъти, и предизвика сериозно недоволство в образователната гилдия, още повече че има училища, които са профилирани само в областта на музикалното, танцовото, изобразителното, аудио-визуалните изкуства, производството на медийни продукти…
Парадоксът се състои и в това, че в НХГ са единствените две паралелки с профил „Изкуства“, и то не само за Благоевградска, но и за Кюстендилска и Пернишка област. Досега паралелките бяха запазени и се радват на голям интерес, а кандидатите са значително повече от предлаганите 52 места. Новото изискване на МОН обаче е и предизвикателство за съществуването на паралелките.
„Да, знаем за единия процент, на „ръба“ сме“, коментира ситуацията директорът на НХГ Светлана Солачка, а Ив. Златанов призна, че никак не му се иска с лека ръка да бъде затрито нещо работещо и доказало се във времето.
Опцията е едната от паралелките с профил „Изкуства“ да бъде преобразувана в професионална от учебната 2025/2026 г. През Съюза на работодателите в системата на Народната просвета може да се отправи становище, за да се настоява за запазването на „Изкуства“, още повече че става въпрос само за две паралелки, и то за цяла Югозападна България.
Директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев заяви, че заявката им е за обучение на 26 ученици по професия „Компютърна техника и технологии“, също 26 по „Автомобилна мехатроника“ и една паралелка с две специалности -„Машини и системи с ЦПУ /Цифрово програмно управление/“ и „Електрообзавеждане на производството“, като и двете са в дуална форма на обучение.
„Готови сме с решение и при необходимост да предложим две паралелки“, каза А. Драгоев и изчисли, че на база на 715-те седмокласници в общината могат да се запълнят максимум 28 /или по-точно 27.5/ паралелки.
Важно е да се отбележи, че за тази учебна година бяха реализирани всички заявени 32 паралелки. От други населени места, а най-вероятно и от чужбина, в училищата в Благоевград постъпиха 132-ма осмокласници. Дали пак ще има движение и какво ще е то обаче, никой не може да прогнозира.
Ив. Златанов обърна внимание и на друг важен аспект, а именно дуалната система. Тя включва професионално обучение, което се осъществява паралелно на две места – в професионално училище и в предприятие. Съответните работодатели подписват трудов договор с ученика и във втори гимназиален етап му заплащат възнаграждение в размер на 90% от минималната работна заплата спрямо положения труд.
„Сверих информацията и искам да ви обърна внимание, че паралелката в Благоевградската професионална гимназия е едва втората за областта в дуална форма. Едната паралелка е в Петрич и е в СУ „Антон Попов“, а другата е при г-н Драгоев.
„Колеги директори, трябва да знаете, че изоставаме драстично от другите области с дуалните паралелки. В област Перник са 9, а в Кюстендил 4“, изтъкна началникът на РУО, а М. Попов допълни, че област Благоевград е с голям резерв и дуалното обучение също е една от посоките с дефицит.
Както и досега, от ПГСАГ заявиха 3 паралелки – две „Строителство и архитектура“ и една „Водно строителство“. Директорът М. Митова изтъкна, че именно строителните техници са най-търсените кадри на пазара на труда, затова и приемът е насочен към задоволяването на потребностите на бизнеса.
От Езиковата гимназия предложиха 6 паралелки – по две с първи чужд език английски, немски и френски. Аргументирайки се, директорът Т. Попова обясни, че кадрово са обезпечени, ползват носители на езика, което дава възможност на учениците да получават сертифицирана чуждоезикова диплома. Също така провеждат билингвално обучение, което е необходимо за профил „Чужд език“.
„Спазваме уговорката отпреди години третият профилиращ предмет, който учениците избират, да бъде в СТЕМ профила. 60% изучават информационни технологии, по 20% биология и математика. Така че след 10 клас учениците ни продължават в СТЕМ профил“, заключи директорът на ЕГ. Т. Попова коментира и че само в две езикови гимназии в страната има разкрити професионални паралелки, а практиката показвала, че това не е удачен вариант.
Нова за областта специалност – „Съдебна адмистрация“, заявиха от Професионалната гимназия по икономика. Директорът Ася Бояджиева разясни, че са се спрели на миналогодишния си прием от 4 паралелки. Наред с утвърдените професии „Икономист-информатик“, „Оперативен счетоводител“, „Икономист“, от ПГИ са готови да стартират обучение по професия „Съдебен служител“, каквото досега на областно ниво не е предлагано и реализирано.
Накрая думата бе дадена и на зам. кмета по образование и бизнес развитие на община Благоевград Боряна Шалявска.
„Искрено се надявам, че ще съумеем да постигнем максимално добро разпределение на паралелки по отношение изпълнение на държавните политики“, каза зам. кметът. Б. Шалявска и също обърна внимание на дуалното обучение, като изрази мнение, че дуалните паралелки са доказано успешни, затова и техният брой трябва да бъде увеличен.
До днес /15.01./ предложенията за план-прием трябва да бъдат съгласувани с кметовете на съответните общини и внесени в Регионалното управление на образованието.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА