Дори с увеличението на такса битови отпадъци община Дупница няма да може да покрива 4-те млн. лв., които доплаща за сметоизвозване и сметосъбиране

Въпреки увеличението на такса битови отпадъци на територията на община Дупница парите за сметосъбирането и сметоизвозването пак няма да стигат.

Както вече писахме, новият начин за формиране на такса смет отпада и няма да бъде въведен с началото на 2026 година. Това обаче не отменя ангажимента на общината това да се случи през 2027 година.

„Ако бяхме приели критерия „замърсителят плаща“, или на база брой потребители на жилище, нямаше да има много яснота. Според някои сметки излизаше, че на едно домакинство такса смет щеше да се увеличи с около 400 лева на четиричленно семейство, при положение че притежава жилище от 100 квадратни метра и дворно място. Това, което сега ще предложим на сесията на Общински съвет на 18 декември, е начинът на определяне на такса смет пак да бъде на данъчната оценка, като ще има завишение в града и селата. Съотношението ще бъде по-малко увеличение в града (около 30%) и повече в селата (до 50%). Това е така, защото в селата има повече диспропорции и по-големи разлики.

Вторият аргумент, с който се отказахме от такса смет на брой потребители, е това, че данъчните ни партиди, с които са регистрирани собствениците, не предоставят реална представа. Те не дават яснота колко човека обитават едно жилище, особено тези пък, които имат повече от едно. Не се знае кое е основното от тях и трябва да има допълнителна информация. Това може да стане с осъвременяване на партидите. Има и други несъвършенства в самите адресни регистрации по настоящ и постоянен адрес“, коментира Първан Дангов.

Според общинската администрация по-високите нива на такса битови отпадъци са неизбежни, за да се покрият натрупаните разходи от последните години и да се гарантира нормалното извършване на дейностите по сметосъбирането и сметоизвозването. Въпреки планираното увеличение дори и то няма да бъде достатъчно.

„За 2024 година за такса битови отпадъци се събират около 3 010 000 лева, а генерираният разход е около 6 800 000 лева. Тези близо 50% се дофинансират от местните дейности и всички видове услуги и такси, които общината събира. Няма как да не излезем на минус 3,5 милиона лева, без да повишаваме такса смет. Не забравяйте, че сме в ситуация да караме нашия битов отпадък в София, по-точно в Костинброд. Нямаме такова депо на територията на общината. Тази година държавата ще ни подпомогне да възложим изпълнител на клетка за престояване на твърди битови отпадъци на територията на Дупница. Но дотогава трябва да се справяме сами“, допълни кметът.

Той даде примери и каква е събираемостта от този вид такси в дупнишките села:

„В село Пиперево за цяла година от такса битови отпадъци се събират около 6000 лева. В село Грамаде са около 2000 лева, а в село Баланово са 12 000, пак за цяла година. В село Джерман сумата е около 39 000 лева. При около 20 000 партиди в града, средно се плащат по 70 лева на партида, а не на човек. С това увеличение се планира сумата да бъде с около 20 лева отгоре за града“.

Така в Дупница таксата за жилищни имоти нараства от 5,90 промила през 2025 година до 7,70 през 2026. В селата скокът е по-голям – от 6,80 до 10,20 промила.

„Само в петте големи села увеличението средно е около 15 лева на годишна база. В по-малките населени места е 8,60 лв. Само за пример – селата в пета зона, а именно по-големите, за извозването на една кофа за битов отпадък тип ,,Нева“, която е 110 литра, годишно едно домакинство плаща 146 лева. А разходът на общината само за дейността сметосъбиране е 120 лева. За едно средно семейство със 100 квадратни метра жилищна площ и около 500 квадратни метра дворно място увеличението ще бъде с около 40 лева за годината. От това увеличение общината ще събере около 800 000 лева, което пак не покрива тези около 4 милиона, които са недостиг за саматата дейност по сметосъбиране и сметоизвозване“, поясни и заместник-кметът по финансовите дейности Дафинка Георгиева.

Градоначалникът Първан Дангов завърши, че пускането в експлоатация на инсталацията за преработка на отпадъци би облекчило бюджета. Съоръжението обаче все още не е започнало да работи:

„Много пъти досега вече сме си определяли срокове кога ще заработи тази инсталация. В крайна сметка очаквам преди Нова година да бъдат изчистени всички несъответствия по съоръжението и там да се извършва реалната дейност по сепариране на битовия отпадък. Така това, което става за рециклиране, да отива съответно за преработка. И оттам фирмата да ни намалява от това, което дължим за едно такова съоръжение, което да разделя боклука на фракции, които подлежат на рециклиране, и това, което е за депо. В преговори сме с община Благоевград да бъдем допуснати до тяхното регионално депо със съгласието на всички общини, които имат участие там. Така ще можем да транспортираме отпадъка, който не подлежи на рециклиране, на депо в Благоевград. Така ще съкратим още малко от разхода, който в момента имаме за депото в Костинброд. Не мога да кажа конкретни цифри, но това значително ще облекчи средствата, които иначе даваме“.

ДИМИТЪР ИКОНОМОВ

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *