Експертът по безопасен интернет Е. Георгиев: Децата „започват да сърфират“ на 7-г. възраст, а в мрежата рисковете са много – контакти с педофили, порно за отмъщение, „плашила”, реч на омраза…

.Основен фактор за високото ниво на онлайн тормоза е дефицитът на комуникационни и социални умения.

 .За 2022 г. на нашата Гореща линия получихме и обработихме 23 728 сигнала, от които 23 586 се отнасят до материали, съдържащи сексуална експлоатация на деца.

Емануил Георгиев е представител на Центъра за безопасен интернет. В качеството си на експерт неотдавна проведе обучение, организирано от РУО – Благоевград, на директорите на училища в областта. Разговаряме с него за засегнатите теми по време на срещата, основните опасности за децата в киберпространството, начините те да бъдат защитени

– Г-н Георгиев, в качеството си на експерт неотдавна се срещнахте с директорите на училищата от област Благоевград. Ще споделите ли основните акценти от обучението, което проведохте?

– Да, над 100 директори на училища от област Благоевград преминаха през обучение по онлайн безопасност и дигитално-медийни компетентности. Запознахме директорите с основните онлайн рискове за децата, с важни данни и статистика по темата, с която разполагаме, с рамката за дигитално-медийна грамотност и с цялостния модел за изграждане на ключови компетентности в училище, разработен от Центъра за безопасен интернет. Представихме методиката за противодействие на речта на омразата „Дигитално градинарство”, както и налични инструменти за превенция на онлайн рисковете и развиване на дигитално-медийните компетентности на децата, които сме разработили, включително образователни видеа, викторини в Kahoot, методически наръчници като Наръчник за критично мислене и толерантност , „Компетентностният подход на практика“ и др.

Проведохме и дискусии по темите на превенцията на онлайн рисковете и развиването на дигитално-медийната грамотност на учениците. Директорите се включиха активно, зададоха конкретни въпроси, споделиха и своя опит.

Бих искал да акцентирам, че за нас е приоритет да работим с директорите на училища и с учителите, за да ги запознаем с подходящи инструменти и методики, които могат да ползват, за да развиват дигитално-медийната грамотност на учениците си, и така да работим и за превенция на рисковете.

Важно е всички заинтересовани страни – учители, родители, институции, бизнес – да работим заедно в тази посока.

– Споменахте, че сте представили важни данни и статистика по темата. В този смисъл какви са наблюденията Ви, пада ли възрастта за създаване на Фейсбук профили и изобщо за „сърфиране в мрежата“?

– Възрастта устойчиво пада. Последните данни, които имаме, са от национално представително изследване от 2016 г., което показва, че най-голям дял от децата влизат за пръв път в интернет на 7-годишна възраст (24%), като най-ранната възраст, в която влизат в дигиталната среда, е 4 г. Можем да предположим, че понастоящем възрастта е паднала още повече, тъй като забелязваме тази тенденция (за сравнение – в 2010 г. най-големият дял от децата – 20%, са влизали в интернет за пръв път на 11 г.).

– Кой/ какви са основните заплахи за подрастващите във виртуалното пространство?

– На нашата Консултативна линия (на тел. 124 123 и  в чат-модул на safenet.bg) най-често ни търсят във връзка с казуси на онлайн тормоз между връстници. Друг основен риск, който е статистически по-рядко срещан, но с най-тежки последици върху психиката на децата, е контактът с педофили. Има риск и от контакт и с други злонамерени възрастни, включително измамници. Нерядко се случва и „хакване“ или кражба на профили в социални мрежи или на други платформи. Често възникват и казуси, свързани с т. нар. „секстинг“ – размяна на сексуални съобщения и материали, които могат да „изтекат“ в мрежата, и с така нареченото „порно за отмъщение“. Друг основен риск представляват т. нар. „предизвикателства“, някои от които са опасни и могат да доведат дори до фатални последици (напр. т. нар. „опасни селфита“). Друг основен риск е свързан с разпространението на фалшиви новини и дезинформация, които понякога могат също да бъдат опасни (както например в случая с интернет „плашилата“ като нашумялата преди време фалшива новина за предполагаемата игра „Син кит“). В тази връзка голям риск е и вредното и неподходящо за деца съдържание в интернет като цяло, включително неподходящи снимки или видеоматериали, сайтове промотиращи зависимости или опасни диети, и т.н. Риск е излагането на широкоразпространената онлайн реч на омразата, както и потенциалната радикализация на младежите под влияние на интернет страници, поддържани от различни крайни групировки.

От Центъра за безопасен интернет отчитате двойно повече сигнали за онлайн тормоз над деца. На какво според Вас се дължи този „бум“?

– Високото ниво на онлайн тормоза, а и на тормоза изобщо се дължи на редица фактори, но основен е дефицитът на комуникационни и социални умения у децата и младежите. Нерядко и децата, осъществяващи тормоз, сами са били потърпевши от тормоз преди това.

Специално за повишеното ниво на онлайн тормоза в статистиките повлия и Ковид ситуацията, в която голяма част от комуникацията между хората, включително децата и младежите, беше изнесена в дигиталната среда.

– Бихте ли предоставили по-детайлна информация  за детската порнография и кражбата на профили?

– За 2022 г. на нашата Гореща линия получихме и обработихме 23 728 сигнала, от които 23 586 се отнасят до материали, съдържащи сексуална експлоатация на деца, т.е. т.нар. „детска порнография“. 12 908 от тези сигнали пренасочихме към отдел „Киберпрестъпност“, а 10 663 – към други горещи линии в Европа и света.

Голяма част от тези материали, за съжаление, са създадени от самите деца. Впоследствие те попадат на педофили, които ги разпространяват в дигиталната среда като детска порнография, а понякога успяват да влязат в контакт с децата и да използват тези материали за изнудване с цел да се сдобият с още сексуално експлицитни материали.

Това явление е свързано с ранната сексуализация и желанието на някои от децата да придобият популярност сред връстниците си, публикувайки провокативни материали, но също и с т. нар. „секстинг“. Секстингът представлява размяна на сексуално експлицитно съдържание (текстови съобщения, но и снимки и даже видеоклипове), най-често между интимни партньори, които са в романтична връзка. Първоначално възниква като форма на интимно общуване между възрастни, но скоро тийнейджъри започват да го правят, а понякога дори деца в предпубертетна възраст. Когато обаче връзката се разпадне, понякога единият партньор, който се чувства ощетен, си отмъщава, като разпространява в дигиталната среда сексуално експлицитните материали на бившия си партньор. (т.нар. „порно за отмъщение“). Тъй като го правят и непълнолетни, това също допринася за разпространението на детска порнография в интернет.

Що се отнася до кражбата на профили, тя се случва сравнително често. По време на обученията си даваме насоки на децата как да действат в такива случаи.

Не мога да не Ви попитам и за игрите с насилие. Водят ли те до поведенчески дефицити и размиване на границата реално-виртуално?

– Съществуват различни мнения и редица изследвания по въпроса, но досега няма убедителни доказателства за това, че такива игри непременно водят до насилие в реалния живот. Може да се предположи даже, че те могат да способстват за канализиране на натрупаната агресия в безобидна посока.

Все пак съществуват известни рискове, свързани с онлайн игрите. Например има риск някои деца да им посветят прекалено много време. Нужно е да има баланс между онлайн и офлайн активностите на децата (спорт, игри на открито).

Друга опасност е свързана с това, че понякога в игрите, които изискват онлайн комуникация между играчите, също може да се превърнат в платформа за онлайн тормоз между връстници. В някои случаи също играещите деца могат да установят контакт със злонамерени възрастни, включително измамници и педофили.

Редица световни организации, включително и американската педиатрична асоциация, определят екранната зависимост като заболяване, но за съжаление в България все още рядко се говори на тази тема. Как бихте коментирали това?      

– Пристрастяването към интернет изглежда като очевидно и често срещано явление сред децата и тийнейджърите, тъй като те прекарват все повече време онлайн и ползват все повече устройства за тази цел. Щом се заговори за ползване на интернет от деца или тийнейджъри, хората се сещат главно за продължително играене на видеоигри и предпочитането на онлайн общуването пред реалното общуване. Изследванията обаче показват, че най-активните потребители на социални мрежи и програми за комуникация в интернет най-често са най-активни и в реалното общуване. За всички хора интернет стана удобен начин за свързване с приятели и познати, за намиране на различна информация и за още много разнообразни дейности – това важи и за децата и тийнейджърите. Освен това общоевропейското изследване „Децата на ЕС онлайн“ показа, че над 80% от учениците в европейските държави ползват интернет и за да си помогнат за училищните задължения, а не просто за да си губят времето. Все пак, в отделни случаи може да възникне проблем, когато онлайн дейностите напълно заместят реалното общуване и започнат да пречат на нормалния ход на живота на детето или тийнейджъра. Този проблем обаче не е причинен от самия интернет или компютъра, а най-често е начин за детето да се скрие в собствена среда и да се изолира от наистина сериозен емоционален или психологически проблем, който най-често се корени в реалната среда. Когато вината се хвърля върху интернет, има опасност да не забележим съществуването на друг, реален проблем, като така се затрудни и неговото откриване и решаване.

– Г-н Георгиев, как децата могат да бъдат научени /обучени/ да ползват интернет безопасно?

– Центърът за безопасен интернет работи от години за това да развива дигитално-медийната грамотност на децата, така че да могат да се предпазват от рисковете в онлайн средата, като същевременно се възползват от възможностите, които дават дигиталните технологии, за общуване, учене и творчество. Ние правим преки обучения на деца от различни възрастови групи по различни теми на онлайн безопасността. Най-популярната ни обучителна програма „Киберскаут“, предназначена за деца в 5-6 клас, включва двудневно обучение, което покрива всички основни онлайн рискове. В рамките на обучението подготвяме и децата как да съветват връстници при онлайн проблеми и как сами да разпространяват знание сред други деца по интересни начини. Програмата бе отличена като една от десетте най-добри програми за превенция в Европа от Европейската мрежа за превенция на престъпността. През годините сме обучили хиляди киберскаути в училища в десетки градове и села из цялата страна.

– Какви съвети бихте отправили към родителите? Добра идея ли е майки и бащи да инсталират приложения за родителски контрол на телефоните /устройствата/ на своите деца?

– Приложенията за родителски контрол са подходящи за по-малките деца. Така родителите ще могат да бъдат в течение какво се случва на детето в дигиталната среда. При тийнейджърите и по-големите деца обаче това не е подходящо средство, едно – защото те вече са достатъчно технически грамотни да „заобикалят“ подобен контрол, но най-вече защото в тази възраст прекаленият контрол вече не е здравословен за тях, тъй като тогава постепенно се учат на по-голяма самостоятелност.

Препоръчваме на родителите да намерят начин да разговарят с децата относно това, което те правят и търсят в интернет, и, доколкото е възможно, да създадат атмосфера на взаимно доверие. Добър подход е например да питат децата за разни неща, свързани с дигиталната среда, и даже понякога да търсят съвети от тях. Така, ако на детето се случи да се сблъска с онлайн проблем, вероятността да сподели с родителите си е по-голяма. Нашите данни показват, че децата най-често споделят с връстниците си, на което се основават и нашите обучителни програми, базирани на метода „връстници обучават връстници“. Все пак съветваме децата да споделят и с родителите си.

Съществува представа, че тъй като децата са digital natives („родени с дигиталните технологии“) и се „оправят в интернет като риба във вода“, като че ли родителите няма какво толкова да им помогнат, след като децата се справят едва ли не по-добре от самите тях. Това не е точно така. Да, децата отрано усвояват потребителски технически умения, но те нямат житейския опит, който имат родителите им, поради което понякога им е трудно да се справят сами с определени ситуации, като например онлайн тормоз или контакт със злонамерен непознат. В такива ситуации родителите биха могли много да им помогнат. Затова е важно да ги предразположим да говорят с нас и да споделят, ако имат проблеми.

– Как бихте искали да завършим този разговор?

– Предлагам да го завършим, както и го започнахме – че е важно и необходимо всички заинтересовани страни, включително директори на училища, учители, родители, институции, бизнес и медии, да работим заедно в посока на развиване на дигитално-медийната грамотност на децата и превенцията на онлайн рисковете за тях.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *