Кметът Апостол Апостолов: Община Симитли се превърна в добра бизнес дестинация, автомагистрала „Струма“ е жизненоважна за нас

– Г-н Апостолов, защо е важно да започне навреме изграждането на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле, голяма част от което е на територията на община Симитли?

– Преди всичко е важно да се опазят животът и здравето на хората, защото почти всяка седмица в района на Кресненското дефиле се случват катастрофи. Трасето е опасно и имайки предвид, че българите са малко недисциплинарани шофьори, се получават много неприятни инциденти, включително със смъртни случаи. Затова трябва да започне изграждането на АМ „Струма“, което ще даде и голям тласък за икономическото развитие на целия регион, особено на нашата община. Ние сме на кръстопът близо до Солун, София, до Македония и курорти като Банско и Сандански, и доста хора имат намерение да инвестират при нас, но до известна степен ги спира липсата на магистрала. Ако от Благоевград до София се стига за 40 минути, то от Благоевград до Симитли пътуваме за 1 час. Мисля, че жизненоважно за нашата община е да започне строителството на АМ „Струма“, за да се засили икономическото развитие. В противен случай рискуваме да загубим парите, отпуснати за изграждането по ОП „Транспорт?, които са около 1 милиард, а както знаем, европейските средства са основният инструмент за промяна на пътната инфраструктура в общините и цялата държава.

– Предстои обществено обсъждане в Симитли на вариантите за изграждане на магистралата в района на Кресненското дефиле. Кой според Вас е най-изгодният?

– На общественото обсъждане ще се разискват всички варианти, но от нашата община се обединяваме около петия вариант за изграждане на магистралата в двете посоки – едната през Кресненското дефиле, а другата в подножието на планината. Там ще бъдат направени съоръжения в двете посоки, което означава, че когато нашата държава има средства, цялата магистрала ще се измести в подножието на планината, което е най-добре. Но сега, при този финансов ресурс, който ни е отпуснат, това е единственият възможен и реален вариант, който не бива да се изпуска в никакъв случай.

– Как ще бъдат защитени интересите на местното население“ Предвидени ли са механизми за обезщетения на хората, които имат бизнес в района на дефилето?

– Разбира се, че са предвидени средства. В нашата община ще бъдат засегнати най-вече хората, които държат така наречените ханчета в Кресненското дефиле. Те ще бъдат обезщетени подобаващо, отделно от това при пътния възел, който е след Кресна, ще им бъде отделена територия, в която да си изградят наново заведения и да продължат своя бизнес. Когато се изгражда такъв значим път, една автомагистрала, то не може да не бъдат засегнати нечии частни интереси. Важното е, че държавата е помислила добре за всичко и за всички, така че да бъдат удовлетворени желанията на абсолютно всички потърпевши.

– Ще се запази ли рафтинг базата в района на дефилето, която се утвърди като туристическа дестинация?

– Доколкото знам, е помислено и за тях и няма да има проблем. Може би ще им се удължи малко трасето при обратното пътуване. Рафтинг базите ще останат, те са важни за нас, тъй като допринасят за икономическото развитие на общината. Доста туристи има в петък, събота и неделя, които посещават града и околните села, за да видят забележителностите в общината.

– Къде са предвидени пътни възли на АМ „Струма?, така че да бъде осигурен достъп за хората от селата на Симитли за пожарна, линейки?

– При нас магистралата минава през средата на града. Ще има пътни възли през 3-4 км – тези в Симитли, Крупник, както и над село Полето в обратна посока, и на село Мечкул. В тази ситуация ние сме облагодетелствани, тъй като това ще доведе до по-голям тласък за развитие на туризма във всичките му аспекти – религиозен, селски и пр. При наличието на 4 пътни възела на територията на нашата община много хора ще предпочетат да се отбият – било за рафтинг или да разгледат някоя забележителност. Може би някъде ще се наложи известно заобикаляне, но става въпрос за малки разстояния – около километър. Няма да се наруши достъпът на полиция, на пожарна и Бърза помощ, проектът е съгласуван с тях и те са дали положително становище. Така че интересите на хората са защитени.

– Правен ли е разчет през колко частни земи ще премине магистралата и каква ще бъде оценката?

– За лота от Благоевград до Симитли земите са отчуждени, обезщетени са собствениците на земи и вече се е стигнало до разплащане. За лота в Кресненското дефиле това тепърва ще се случи, след като мине общественото обсъждане на ОВОС и последващите процедури. Държавата показа, че е достатъчно ангажирана и сериозно гледа на нещата. Не знам да има недоволни хора, чиито земи бяха отчуждени, което говори за една сериозна работа, която удовлетворява хората.

– Голяма част от Кресненското дефиле попада в „Натура 2000?. Правили ли сте срещи с екоорганизации, които знаем, че следят стриктно за защита на биологичното разнообразие?

– Представители на екоорганизации при мен не са идвали. Слушам, че имат някакви претенции за пеперуди, змийчета, гущери и всякакъв вид животинки. Говори се, че Кресненското дефиле е най-голямото по биоразнообразие в Европа. Но къде бяха досега еколозите и защо през всичките тези години това не се знаеше“ Ние сме израснали в дефилето и много голяма част, за които се говори, никой от Симитли не ги е виждал. В един момент се появиха някакви еколози, които започнаха да твърдят абсурдни неща, че ще нарушим биоразнообразието. В крайна сметка животът и здравето на хората са на първо място и трябва да се мисли преди всичко за тях. Мисля, че за всички е ясно колко е важно да бъде изградена магистралата. Според мен са взети необходимите мерки за запазване на биологичното равновесие. Нещо повече, в нашата община се опитваме да върнем белоглавия лешояд, който съществува от стотици години. Полагаме грижи не само да запазим сегашното биоразнообразие в дефилето, но и да възстановяваме изчезнали видове. Ние го правим, за разлика от еколозите, а те говорят и правят всичко възможно да не се случи магистралата. Те бяха „против“ първоначалния вариант с големия тунел. След като се реши да се направи източният вариант в двете посоки, пак бяха „против“ и поискаха да се прави голям тунел. Това красноречиво говори, че там нещата са подплатени с други намерения. На хората, поне в нашата община, тези неща са им ясни и те оценяват какво представляват еколозите, както и колко е важно да има магистрала.

– Какви други конкретни ползи очаквате при строителството на АМ „Струма“?

– При изграждането на автомагистралата всички съпътстващи пътища на община Симитли ще бъдат изцяло изградени, за да могат да минават тежкотоварни автомобили. Това е от голямо значение за нас, тъй като повечето от общинските пътища са тотални разбити. Държавата отпуска всяка календарна година субсидия от около 300 000 лв. за поддръжката им, които за нищо не стигат. Със строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле всички общински пътища ще бъдат реновирани и обновени, което е важно за населението на община Симитли. Разбира се, това е от изключително значение за бизнес средата. Към нашата община има голям интерес. Предстои откриване на предприятие със 150 работници, доста фирми са направили инвестиционни предложения, които са входирани в общината. Когато до нашата търговско-промишлена зона няма необходимия път, нещата се затрудняват и бизнесът фалира. След като ние успяхме да изградим тази зона на територията на бившето военно поделение, сега имаме намерение да се разрастваме към бившите военни погреби. В момента сме в процедура държавата да ни ги преотстъпи, за да разширим търговско-промишлената зона, което е въпрос на няколко месеца. Община Симитли се превръща в добра бизнес дестинация и за нас пътят е жизненоважен. Той е на първо място.

Разговаря
БЕТИНА АПОСТОЛОВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

1 Коментар

  1. Николай

    Съвестта не ми позволява да стоя и да гледам как предстои да бъде извършена поредната глупост от Министерството на регионалното развитие и благоустройството,като тази с построяването на превърнал се в прословут пътен възел Бараково.Там поради моята небрежност,или по-точно доверието ми към проектантите,аз не проучих какъв проект ще приложат.На откриването, когато видях какво е направено бях меко казано потресен от глупостта на проектантите.На международна автомагистрала бяха направени две кръстовища на едно ниво,които предвещаваха катастрофи и задръствания. Катастрофите и задръстванията не закъсняха,там хората се превърнаха в инвалиди за цял живот.Като същите тези проектанти видяха вредите от собствените си действия,решиха,че ако направят кръгово кръстовище нещата ще си се оправят от само себе си.Да ама не!Направиха промяната,оказа се,че камиони с дълги товари няма да могат да преминават и хайде нови поправки.Малко по-на Север на 200 метра, кръстовището за Рилския манастир и Благоевград си останаха на едно ниво.Всичките хора които се отклоняват в този участък от магистралата са подложени на дискриминация.Всичко ще си беше наред,ако пътния възел беше построен по правилата,тоест,да си имаше подлез и надлез,без съприкосновение на пътните плътна.Пита се, защо ли го направиха така? А сега по въпрос за автомагистрала Струма и по-специално за трасето през Кресненското дефиле.Проекта предвижда автомагистралата да се раздели на две еднопосочни отделни трасета.Като сегашния път по течението на реката, посока Север-Юг,да се превърне в еднопосочен,а новото трасе да се построи източно от река Струма,също еднопосочно. Да предположим,че пътя по този проект е направен и в един или друг ден се случи катастрофа или пътя влезе в ремонт и се затвори за дълго време,тогава ще се наложи целия автомобилен поток да се пренасочи през сегашния път покрай реката.Това означава,че за този период от време все едно нищо не е направено,а колите в следващите години ще са се увеличили твърде много. Същото ще се получи и обратното,когато поради катастрофа или свлачище се затвори пътя по край реката и се наложи движението да се пренасочи по източното еднопосочно трасе,като същевременно то ще се превърне в двупосочно такова.Това е от гледна точка за безопасност,а какво неудобство ще ни бъде наложено?Представете си,че в района на Кресненското ханче има тежка катастрофа и от Благоевград тръгват линейки,в следващия момент когато има тежко ранени хора,на линейките ще им се наложи да заобиколят през град Кресна и тогава да се върнат обратно в Благоевград. Друго неудобство,как гражданите на Симитли , ако решат да отидат до Кресненското ханче,как ще се върнат обратно,явно ще се наложи да заобиколят през град Кресна и по билото на планината да се приберат у дома.Ами ако е зима и горе пътя не се вижда от сняг,тогава какво правим? Всичко това може да не се случи,ако магистралата бъде повдигната на мостове и изградена по дължината над река Струма.Тогава сегашния път си остава като панорамен за между селищна връзка на околните градове и села.Така магистралата максимално изправена и скъсена,при скорост на автомобилното движение 2км.в мин.или 120-130км.в час,то те ще го преминават за 5-6мин,което води до по-малко вредни емисии за фауната,отделени от автомобилите.При този вариант еколозите няма с какво да се заяждат.Сега ще стане въпрос и за цената на мостовите съоръжения,ще кажат,че са скъпи,по-скъпи от човешките животи?И с колко ще се оскъпи, в сравнение с проекта, магистралата да бъде прекарана високо по снежните върхове на планината, с пет тунела 18 виадукта,11надлеза и подлеза,подпорни стени,стъпила почти по цялото трасе на колони и с още няколко километра удължена?А сега искам да попитам кметовете на градовете Симитли и Кресна,как след като бяха против този вариант за разделяне на автомагистралата,сега започнаха да лобират за този същия проект.При обществено проведените дискусии с представителите на властта,те на всяка втора дума споменаваха,че не трябва да се пречи дохода на край пътните заведения,а специално за трасето по източната страна ще се изградят нови тържища.Чудя се,ако аз поискам да ми направят и на мен едно такова тържище,дали ще ми откарат магистралата до там. Просто казано,тарикатите са изкупили земите по новото трасе за жълти стотинки и сега очакват стотина милиона лева”пароци”,ехааа… Някой да каже,кога ще се свършат тарикатите?

    Отговори

Остави коментар за Николай Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *