„Защо децата ни ходят присъствено на училище, а в същото време всички занимания в школите към Центъра за личностно и творческо развитие в Благоевград се провеждат само онлайн?” – с този въпрос, молба за съдействие и повече яснота по породилия се казус родители се свързаха с репортер на „Струма“.
Както е известно, учениците от начален етап имаха възможност да се завърнат в класните стаи след осигуряването на т.нар. безопасна среда. Това включва и тестване два пъти седмично след съгласието на родителите. Конкретно за Благоевград първите пробовземания в част от училищата се осъществиха на 11.11., или ден след доставката на тестовете. В други процедурата стартира на 16.11. и е факт, че децата масово учат присъствено, като се увеличава и броят на постъпващите декларации от майки и бащи.
В същото време в отделните школи на центъра, сред които по пиано, китара, цигулка, изобразително, декоративно изкуство, английски език, литературно творчество, математика, фолклорни ансамбли и групи… са записани към 1100 деца, от които 60% са в начален етап /1-4 клас/, и макар да учат присъствено, подрастващите пеят, танцуват, творят… пред компютрите вкъщи.
„Дъщеря ми има голяма слабост към българските народни танци и поради тази причина преди няколко години я записахме в ДЮФА „Пиринска китка“. Ходи присъствено на училище още от първия ден, когато започна тестването. В същото време обаче заниманията във фолклорния ансамбъл са онлайн. Толкова ли е трудно да се направи стиковка между отделните институции! Например училищата да издават служебни бележки, че децата са тествани, и така те да танцуват, да се изявяват, занимават „на живо“, пита и отправи предложение майка на четвъртокласничка. Недоволството на родителите се подсилва и от факта, че по думите им частните школи продължавали да извършват присъствени занимания, а общинските са затворени. Не без значение е, че онлайн средата оказва влияние върху мотивацията и не едно и две деца губят интерес към организираните дейности.
За коментар потърсихме директора на Центъра за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград Силвия Иванова. Тя припомни, че посещенията в ЦЛТРДБ са преустановени от 21.10. на основание заповед на министъра на здравеопазването от 19.10. Със същия нормативен документ се регламентира и затварянето на училищата във всички общини с достигната 14-дневна заболеваемост над 750 на 100 000 население /а по-късно и с друга заповед при 500 на 100 хил./. Имайки предвид, че разпоредбите са на национално ниво, то няма как да се направи стиковка на местно, общинско ниво. Точно затова от Асоциацията на центровете за подкрепа за личностно и творческо развитие в България /АЦПЛРБ/, обединяваща 50 образователни институции, изпращат писмо до министрите на образованието и здравеопазването – акад. Н. Денков и Ст. Кацаров.
„За съжаление от три години насам нашите дейности са първите, които трябва да преминат онлайн, и последните, които се възстановяват в присъствена форма. Това се отразява изключително тежко на работата на институциите. Дейностите, които са базирани на желанието на учениците, стават все по-нежелани и/или родителите ограничават децата си да не прекарват време пред екраните извън задължителните учебни часове в училище. Още повече че има дейности в областта на изкуствата и спорта, които не могат да се провеждат ефективно или изобщо в електронна среда”, се казва в писмото, подкрепено от всички 50 директори на центрове в страната и подписано от председателя на управителния съвет на АЦПЛРБ Марияна Тафрова, която е ръководител на Центъра за изкуства, култура и образование в София.
Въпросните институции настояват в областите, където има присъствен учебен процес, всички дейности на ЦПЛР, при които няма смесване на деца от различни паралелки и групи, както и индивидуалните занимания да се провеждат присъствено. Децата от 1 до 4 клас, тествани в училищна среда два пъти седмично, да имат възможност да посещават и дейностите в центровете присъствено. Това според директорите ще създаде безопасна среда за работа и учене в ЦПЛР, а също така може да повиши мотивацията на родителите да тестват децата си, за да се завърнат към нормален и ефективен начин на живот и учене. От асоциацията изтъкват и че дейностите в центровете са с висока значимост за преодоляването на негативните последствия върху психоемоционалното състояние на децата, които почти две години живеят в условията на социална изолация и ограничение.
„Напълно подкрепям отправените предложения“, каза директорът на центъра в Благоевград С. Иванова.
Впечатление прави, че писмото с исканията е входирано на 12.11., но така и няма ответна реакция и не е получен отговор нито от Министерството на здравеопазването, нито от МОН.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
ГолЕмо изказване на С. Иванова. Страх лозе пази.