Директорите да осъществяват ефективна контролна дейност, да прецизират командировките си и пътуванията по програма „Еразъм“, да канят родители на педагогическите съвети… тези и други препоръки отправиха експерти от Регионалното управление на образованието, начело с началника Ивайло Златанов, към директорите на работно съвещание, съпътстващо началото на новата учебна година. По време на двудневната среща, състояла се в Банско, бяха засегнати множество теми, в това число приобщаващото образование, държавният план-прием, националните външни оценявания /НВО/ в 4, 7, 10 клас, държавните зрелостни изпити в 12 клас
„Знаете, че през учебната 2025/26 г. ще има промяна във формата на НВО в 7 клас по математика. Ще бъдат включени 6 задачи от природни науки с въпроси, касаещи базови умения и знания по физика, химия, биология, география, „Човекът и природата“, за седмокласниците, като промяната ще важи и за 10 клас“, посочи старши експертът по организация на средното образование Владимира Караджова и уточни, че по отношение на новите изпитни формати ще има допълнителни разяснения. Що се касае до математиката, седмокласниците продължават да изпитват затруднения при създаването на математически модел на реална ситуация, както и при решаването на задачи в координатната система. За десетокласниците пък е предизвикателство използването на математически символи, термини и формули за аргументиране на решенията и изводи. А иначе математиката се изучава като профилиращ предмет в 11 училища в областта, като от тях 8 са изпратили зрелостници на матура по математика, като в по-голямата си част абитуриентите предпочитат да се явят на ДЗИ по английски език.
Във връзка с резултатите на училищно ниво трябва да бъдат направени анализи в рамките на три поредни години. Сравнения на резултатите на училището със средните за съответната община, областта и страната, а при наличието на повече от една паралелка и съпоставка между отделните класове. Също така да се извърши проследяване на външното и вътрешното оценяване, тоест на годишната оценка и резултатите от НВО, има ли голяма разлика, и ако има – на какво се дължи.
„Просто трябва да си дадете отговор на всичките тези въпроси“, каза на директорите старши експертът и допълни, че провеждането на т.нар. пробни матури е добра практика, защо те дават възможност на учителите да проверят къде са пропуските, а и малко повече сигурност на учениците при явяването на НВО и ДЗИ.
В презентацията бяха включени и отделни слайдове за резултати и впечатления от извършени тематични проверки по училища. Сред направените констатации са, че наред с добрите примери, има пропуски и слабости в контролната дейност на директорите.
„Планираните контролни дейности не съответстват изобщо на стратегията и на визията за развитието на училищата. Има едни и същи констативни протоколи с едни и същи констатации. Нека тези дейности бъдат по-адекватни на сегашните условия. Замислете се какво точно искате да проверите, да оцените, да промените от това, което прави целият персонал в училище“, обърна се към директорите В. Караджова и подчерта, че липсва последващ контрол при установени нарушения. Така например са установени случаи, при които заместник-директори са писали само планове, но не са извършили нито една проверка. Непълни, с липсваща информация са и протоколи от педагогически съвети и попълваната книга от проведените заседания. От въпросните документи често не става ясно какво е обсъждано, гласувано, с какво мнозинство, а самите решения не се вписват в книгата.
„Почти никога не съм чула да каните представители на обществения съвет. Казвате, че те били заети. Може да ги мотивирате, да им обясните колко е важно да присъстват на педагогическите съвети и да представляват родителите“, препоръча старши експертът, а сред указанията бяха да се актуализират училищните стратегии според промените в нормативната уредба, правилниците, програмите, сайтовете /електронните страници/ на образователните институции.
Акцент бе поставен и върху отписването на ученици, непосещаващи училище повече от два месеца. При такива случаи директорите изпращат доклади в РУО, но същественият въпрос е какво са направили и какви действия са предприели училищните екипи по отношение на учениците, които са близко до отпадане.
„Не може дейностите да се изразяват в това класният ръководител да се обади по телефона и дотам. Ще сформирате училищен екип, ще отидете на място за конкретния ученик, за да видите какво може да се направи“, категорична бе В. Караджова и разказа за случай как ученик не посещавал учебните занятия още от октомври, но от училището решили да го отпишат в края на август. Подали накуп доклад, 10 писма до общината, родителите и протоколирали проведен телефонен разговор на класния с родителите.
„Мисля, че може много повече да направим, защото след това тези ученици идват пак да се записват, а по механизма ние сме длъжни да ги обхванем“, бе пределно ясно посланието към директорите, а началникът на РУО повдигна въпроса какво са правили от училището, че 8 месеца не са предприели действия за този ученик.
По време на съвещанието бе обсъдена процедурата за командировки и организационни моменти при определяне ДТВ /допълнително трудово възнаграждение/ на директорите. Председателят на Общинския съвет по наркотични вещества Магдалена Рахова говори за „превенция на наркоманиите – новите опасности и начини за справяне.
Директорът на новия департамент за езиково обучение и продължаващо образование към Югозападния университет доц. д-р Зарина Маркова запозна присъстващите със структурата, дейността на новото звено, възможностите за квалификации…
„НЕИСПУО /Национална електронна информационна система за предучилищно и училищно образование/ става система, която ще бъде свързана с всички видове институции. Както с отсъствията и с агенция „Социално подпомагане“, така и с медицинските специалисти и здравните картони на учениците да идват в училището“, обяви старши експертът по информационно осигуряване Катя Иванова по така важната тема за платформата на МОН. В нея има и нова секция – при пътувания на учениците директорите да уведомяват през системата РУО, Автомобилна администрация, Пътна полиция… Предстои в НЕИСПУО да бъдат разработени и заявките за училищна документация, тези с фабрична номерация.
Работната среща закри началникът на РУО, който обърна внимание на готовността за новата учебна година, състоянието на спортни съоръжения, огради, врати и изобщо на материалната база.
„Основното задължение е опазване живота и здравето на децата. Ако се случи инцидент през учебно време на територията на училището, вие ще сте виновни“, каза на директорите Ив. Златанов и препоръча да се извършва ежедневно наблюдение на прилежащите райони на училищата.
Внимание бе обърнато и на тежестта на ученическите раници и началото на учебния ден. Както е известно, неотдавна министърът на образованието Красимир Вълчев се обяви за това учебните часове да започват по-късно, като до училищата в страната бе изпратено писмо. Идеята е децата да не стават в 6 часа сутринта и да ходят на училище в 7:30 ч., а да имат повече време за сън и почивка. По думите на Вълчев всички анализи показвали, че започването половин-един час по- късно подобрявало мотивацията за учене и резултатите.
„Дали учебните часове ще започват в 7:30, в 8 или 11 часа – преценката е ваша, но тя трябва да бъде добре мотивирана. Моето виждане е, че колкото повече издърпате началото на часовете към обяд, толкова по-големи проблеми ще имате от гледна точка на натовареността и ефективността на учебния процес. Затова помислете, обсъдете го с родителите“, препоръча началника на РУО и коментира, че лично за него не е удачно часовете да стартират по-късно от 8.00-8:30 часа. Разбира се, това е свързано с дневното разписание и физическата среда, но добрата новина е, че като се изключат Езиковата, Математическата гимназия, които се помещават в една сграда, и ремонта на 2-ро ОУ – Благоевград, то само две училища в областта са на двусменен режим, т.е. всички останали имат „възможност за вариации”.
Ивайло Златанов говори и за качеството на образователния процес, успеваемостта на учениците, необходимостта от промяна в поведението на учителите и коментира, че по негово настояване в плана на РУО е заложено във всяко едно училище поне един път да влезе експерт, а в някои училища това ще се случи два, три пъти, колкото е необходимо. Един от аспектите на посещенията ще са резултатите от НВО и ДЗИ. Целта е да се види на място какви си причините за понижаването на места, както и обратното, а също и допуснатите разлики между вътрешно и външно оценяване.
И като говорим за резултати, тази класация – първо, второ, трето, последно място… я приключихме преди години. Считам обаче, че всички училища с резултати под средните на някое външно оценяване са длъжници за доброто представяне на образователните институции в областта и трябва да обърнат сериозно внимание на начинания и дейности, за да не се повтаря това. Тези, които са над средните резултати, в някаква степен са си свършили работата, но няма място за отпускане“, изтъкна началникът на РУО и предаде отправена от министъра на образованието препоръка за наличие на професионално отношение, коректност, резултатност и в крайна сметка чрез личния пример да се показва и доказва, че в образователната система се случват добри неща. А добрите неща трябва да стават достояние на обществото.
Що се касае до резултатите, качеството на учебния процес и действията за преодоляване на обучителни затруднения на ученици, Ив. Златанов обяви, че учителите ще изнасят открити уроци.


„За всяка една община – два открити урока. Разчитам на колегиалност и съпричастност. Всеки трябва да е в готовност да проведе открит урок в присъствието на учители по дадения предмет от общината /населеното място/. Идеята е да споделим добрия опит и практики“, акцентира шефът на РУО.

Както и на предходни съвещания, на директорите бе напомнено и че пътуванията на ученици през учебно време трябва да са с образователен характер, да са целесъобразни и да има добра комуникация с родителите.
Стана ясно и че на среща с началниците на РУО министърът е обърнал специално внимание на командировките на директорите.
„Неговото и нашето мнение е, че усилията трябва да бъдат насочени в посока намаление на безсмислени и безцелни пътувания на директорите. Вашето отсъствие от работното място е някаква форма на дефицит, който води до нерегламентирани, странни дейности на територията на училището. Така че пътувайте когато има необходимост да почерпите опит, а не училището има сключен договор по „Еразъм” и се оказа, че пътува само и единствено директорът. И това се вижда“, категоричен бе началникът на РУО.
На финала Ив. Златанов отново коментира взаимодействието с родителите и препоръча на школските шефове да приобщят и да „ползват“ родителите като свои съюзници, така че те да не са само статични наблюдатели, а да участват активно в училищния живот – от налагането на униформи, през избора на учебници, до кариерното ориентиране на учениците.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
