ПО НОВИТЕ ИЗИСКВАНИЯ! 15 абитуриенти на НХГ, единствени в Югозапада, избраха да положат първите по рода си матури по музика и изобразително изкуство, 4-ма – по информационни технологии

15 абитуриенти на Националната хуманитарна гимназия са единствените зрелостници в цяла Югозападна България, поискали да се явят на първите по рода си матури по музика и изобразително изкуство. Както е известно, през настоящата учебна година държавните зрелостни изпити ще се провеждат по нови изисквания, формати и варианти. Наред със задължителната за всички ученици матура по български език и литература, която ще е  върху учебния материал от общообразователната подготовка във втори гимназиален етап /11 и 12 клас /, абитуриентите от профилираните гимназии/паралелки трябва да положат втори държавен зрелостен изпит по профилиращ предмет по избор. НХГ „Св.св. Кирил и Методии” е единственото училище в Югозапада, обучаващо ученици в профил „Изкуства”, затова и репортер на „Струма” проучи какви са нагласите сред завършващите музикалната паралелка и тази по изобразително изкуство.

„При нас профилиращите са изобразително изкуство, английски език, философия или информационни технологии. Тоест, трябваше да изберем един от тези  предмета за втора матура. Аз реших да е изобразителното изкуство, защото уча това 5 години, а и искам да  се развивам в тази сфера. Смятам да кандидатствам в НАТФИЗ и анимация и сценография в Пловдив”, сподели за избора си Катерина Николова от 12 „д” клас в НХГ – Благоевград. Запозната с новия формат, тя разясни, че матурата по рисуване включва два модула: теоретична – с 40 въпроса и тежест от 60 процента, и практическа – сформираща 40 процента от общата оценка.

Честно казано, повече се притеснявам от новата матура по български език и литература. За изобразително изкуство освен в училище се подготвям и с индивидуални уроци в София”, разкри  дванадесетокласничката художничка.

Друга ученичка от паралелката по „Изобразително изкуство” – Карина Мраценкова, пък призна, че е избрала предмета за втори ДЗИ, тъй като това я влече и иска да надгражда знанията и подготовката си. „Би трябвало оценката от матурата по изобразително изкуство да важи за вход в университета. Знам, че в ЮЗУ приемат студенти на база резултатите от конкурси, форуми, представяне в изложби. Ще кандидатствам „Педагогика на изобразителното изкуство” в ЮЗУ и „Графичен дизайн” в Пловдив”, разказа за плановете си Карина.

Двете абитуриентки изчислиха, че от 21 човека в класа им 6-има са избрали изобразителното изкуство за матура. Зрелостничките бяха убедени и че като за пръв път изпитът по този предмет ще е или много лесен, или много труден. Те изразиха предположение, че ще се справят най-малко за „Мн. добър” /5/, като от скромност, а и незнаейки точно какво ще им се падне по история на изкуството например, не се самооцениха с шестици.

Противно на очакванията, матурата по музика не е свързана с демонстриране на вокални и инструментални възможности, и даже за разлика от изобразителното изкуство, няма модул с практическа задача. По този повод главният учител по музика в НХГ – Благоевград Емануил Манолов коментира, че ДЗИ всъщност е комплексен изпит с 40 въпроса и 4 тип задачи, свързани с оценяване на редица музикални способности/компетентности от изучаването на този предмет като профилиращ във втори гимназиален етап.

Потитан дали учениците се притесняват от новия вид матура, Е. Манолов заяви: „Правилният въпрос е дали учителите се притесняват. За профилиращата подготовка по музика няма учебници”, изтъкна главният учител и обясни как, за да подготвят учениците съгласно държавните образователни изисквания, музикалните педагози разчитат на подготовката и това, което самите те са учили. И всъщност анализирайки, комплицирайки… разработват уроци, за да преподават и  подготвят гимназистите с профил „Музика”.

Е. Манолов разказа и че във връзка с ДЗИ по музика, който ще се проведе за пръв път, той и колегите му са били на две обучения и са запознати с формата. Най-много точки при изпита носят т.нар. звучащи въпроси или с прозвучаване на музика. Така по време на самата матура се пуска част от произведение – соната, концерт, симфония… и зрелостниците трябва да посочат конкретния жанр и да създадат текст, като се съобразят с вида полифоничен стил, вида многогласие, епохата, за която е характерна този вид музика, инструментът, чуващ се в примера.

„Отправихме предложение тези музикални примери, произведения, да бъдат ограничени до 30 на брой, тъй като става въпрос за огромен обем. Отговорът бе, че няма да правим децата папагали и в изпита ще бъдат включени емблематични произведения. Да, но ако за мен например емблематична може да е  Симфония №5 на Бетовен…”, поясни Е. Манолов липсата на точни и ясни критерии кои музикални произведения се определят за емблематични.

А иначе в 12 „г” освен музиката, профилиращи предмети са и английски език, философия или информационни технологии – с разделяне учениците на групи. Въпреки предизвикателствата 9 абитуриенти са подали заявления за ДЗИ по музика. Сред тях са барабанистът Димитър Емилов и Емануил Александров, който също е изявен инструменталист. Те признаха, че имат известни притеснения, но в крайна сметка са направили своя избор още в 8 клас, постъпвайки в НХГ, и в бъдеще също ще продължат да се занимават с музика.

За първа година ще има и матура по информационни технологии. На нея ще се явят 4-ма абитуриенти на гимназията, като двама от тях са от 12 „д” – паралелката по „Изобразително изкуство” с класен ръководител учителката по информатика и ИТ Миглена Велячка. Тя коментира, че ДЗИ по информационни технологии /профилирана подготовка/ е от два модула с 28 задачи. От тях 15 са с избираем отговор, 10 с кратък свободен отговор. Три са практически и всяка от тях носи по 10 т., или общо 30, и са с най-голяма тежест, като максималният брой точки от изпита е 100. Профилираната подготовка по информационни технологии се извършва две години – в 11 и 12 клас. Съответно в 11 клас по държавните образователни стандарти се изучават два задължителни модула – обработка и анализ на данни и  мултимедия. За дванадесетокласниците задължителните модули  са уебдизайн и решаване на проблеми с ИКТ /информационни и комуникационни технологии/.

Конкретно в НХГ и в 11, и в 12 клас има и по един помощен, допълнителни модул, целящ да подпомогне основните.

Проблем, на който нееднократно М. Велячка и нейни колеги са обръщали внимание, е, че по новите програми и закон, предметът „ Информатика“ отпадна от общообразователната подготовка.  „Информационните технологии“ пък са редуцирани до 0.5 часа в 10 клас.

„В 11 и 12 клас ние се опитваме да наваксаме, но едно е да има постоянно наслагване или спираловиден модел. Най-много учениците се затрудняват при раздела Excel – електронни таблици и база данни. Дали държавният зрелостен изпит по „Информационни технологии“ е труден или не, зависи от подготовката на учениците, колко са учили през годините и ако не са, означава сега да ги пуснем направо в „ дълбоките води“.

Хубавото е, че в сравнение с някои други предмети, ние сме с едно предимство – все пак имаме учебници, който ни дават някаква рамка за подготовка по държавните образователни изисквания. Излезе и справочник за подготовка за ДЗИ по ИТ“, посочи М. Велячка и изтъкна, че въпреки предизвикателствата, ако учениците са мотивирани, ще се справят с матурата по информационни технологии.

На база на подадените заявление най-много абитуриенти на НХГ – 50, искат да покажат знанията си по английски език, като в зависимост от това дали този чужд език е изучаван интензивно или разширено, матурата ще е за ниво В1 и В2. Другият най-предпочитан профилиращ предмет за втори ДЗИ е философията. Двама зрелостници на Хуманитарната гимназия пък са избрали за втора матура испански език.

„Учениците се подготвят целенасочено. Надяваме се да положат успешно държавните зрелостни изпити и да покажат добри резултати“, заключи директорът М. Митов.

Е. Манолов

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *