През септември ще бъде пуснато движението в двете посоки в новия тунел „Железница“ на АМ „Струма“ и в целия участък от Благоевград до Симитли, обяви премиерът Бойко Борисов. Той направи инспекция на тунела, заедно с министъра на финансите Кирил Ананиев и зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков.
„Това трябваше да стане готово за Олимпиадата в Гърция, 2004 г. Колко години са назад и в страни – нека хората да си правят своя извод“, призова министър-председателят.
Борисов изтъкна, че мащабният проект е от значение за свързаността в целия регион по оста Юг-Север. „От топлите пристанища на Гърция, през България, за Румъния. На практика Дунав и Солун свързваме по този начин“, посочи той.
„Приказващи в България – колкото искаш. Ние показваме какво сме направили“, категоричен беше премиерът и изтъкна, че само след няколко месеца през планината ще се преминава лесно само за 2 минути.
„Изключително съоръжение, строено по австрийски метод. Най-дългият пътен тунел на Балканите. По над два километра е дължината на една от двете тръби”, отбеляза Нанков.
Тунелът се изгражда по нов австрийски метод и ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа. Тунелът ще има пълен набор обслужващи съоръжения, включително подземно водохранилище с обем от 240 куб. м вода за противопожарни цели и площадка за хеликоптер на южния портал.
Нанков припомни, че по обекта се работи от месец октомври 2019 г., като допълни, че такова съоръжение у нас не е правено. Борисов уточни, че скалите са изключително сложни, защото са меки и поддават.
На обекта се работи без прекъсване и към момента повече от половината от строителните дейности на тунел „Железница“ вече са изпълнени. Първичната облицовка на съоръжението е изпълнена – осъществена е така наречената „сбойка“ на двете тръби и тунелът е прокопан. Започнало е полагането и на вторичната облицовка на съоръжението.
Борисов изрази удовлетворението си от напредъка по обектите, като си припомни какво е било в началото.
„Баба ми едно време казваше: „Очи плахи, ръце – роби”. Като погледнеш и си казваш, че не можеш да го направиш никога. Обаче като започне и влязат багерите – ето как изглежда сега”, добави премиерът, цитиран от NOVA.
Проектът за строителството на тунел „Железница“ на АМ „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Министър-председателят Борисов добави още, че са предвидени и 4 млн. лв., с които да бъдат изпълнени всички екологични препоръки по трасето в района на Симитли.